Gunung Banyak, Indonesia | Merangkak di Omah Kayu hahahha.... dan selfie di Taman Langit



Gunung Banyak, Indonesia | Merangkak di Omah Kayu hahahha.... dan selfie di Taman Langit  | Tanpa ke Gunung Bromo lawatan ke Surabaya dianggap tidak lengkap. Bila dah sampai Gunung Bromo sebaiknya sambunglah pula ke Batu kerana lokasi tarikan pelancongan lebih banyak di sana. Suhu sejuk pula tu.


Kota Batu yang digelar De Kleine Zwitserland atau Swiss Kecil di Pulau Jawa ialah sebuah bandar di timur Jawa. Rasanya lokasi paling popular di kalangan rakyat Malaysia ialah ladang epal dan Jatim Park. Yelah kan, kita mana ada tanam epal, panaih lit lit. Suhu di sini diantara 12-19C dengan ketinggian atas 700-1700 dari aras laut. Rasa sejuk nyaman itulah menjadikannya tempat beristirehat penjajah Belanda suatu ketika dahulu selain dikelilingi gunung-ganang seperti Gunung Arjono dan Welirang.

Tagline "Wonderful Indonesia" digunakan sepnuhnya dalam mempromosi negara besar ini. Di Batu, selain Jatim Park rasanya produk pelancongan lebih kepada yang berkaitan dengan alam, yang kurang memusnahkan hutan. Konsep yang bagus dalam mengekalkan keberadaan alam sekitar. Di sini elok kita habiskan masa dua tiga hari untuk menikmati sepuasnya suhu sejuk dan makanan enak yang berbeza dari daerah lain.


Gunung Banyak- lokasi wisata terbaru di Kota Batu
Banyak tarikan pelancongan baru dibina dan ada yang sedang popular di Indonesia. Produk yang instagramable pastilah lebih menjadi pilihan anak muda. Begitu juga Kota Batu, selain Jatim Park dan ladang epal yang sememangnya popular kini Gunung Banyak 'dinaikseri' sebagai lokasi paragliding, Omah Kayu- rumah di atas pokok, hammock gergasi dan tempat berfoto di Taman Langit.


Paragliding di Gunung Banyak
Orang Indonesia panggil paragliding, paralayang. Jadi Gunung Banyak ini lebih dikenali sebagai wisata paralayang. Cantik terbang dari sini sebab ada kampung di bawah sana. Aku ke sini sebelum menghadiri Kursus Asas Paragliding yang dianjurkan oleh Majlis Daerah Kuala Langat jadi aku agak cuak jugalah nak tandem fly. Rugiiii.... 350k rupiah je.

Paragliding di Gunung Banyak

Jalan naik ke taman wisata ini agak sempit. Sesetengahnya tidak berturap dan kurang tanda jalan. Kami melalui rumah kampung untuk sampai ke puncak yang semakin sejuk dan nyaman udaranya. Rasanya sewa parking 15k rupiah. Bagusnya bayar sekali masuk, kalau ikut jam jenuh.


Omah Kayu bukan untuk si penakut 😛
Sebelum masuk ke kawasan Omah Kayu kena bayar entrance fee IDR5,000 seorang. Jika anda tidak mampu berjalan sendiri tempat ini tidak sesuai untuk anda sebab bertangga. Kawasan ini redup je sebab dilindungi pokok-pokok besar yang masih dikekalkan untuk menepati konsep taman tersebut.

Terdapat tujuh buat rumah kayu di atas pokok menghadap kawasan perkampungan yang boleh kita explore. Boleh nampak Kota Batu/Malang dari sini. Tinggi, di tebing gunung. Nak sewa pun boleh tetapi lebih sesuai kepada orang yang adventurous. Rumah kecil dilengkapi dengan tilam, selimut, bantal dan mini bar. Aku tak naklah kot... memalam karang sunyi sepi alahai... macam susah je nak isi perut.

Kebanyakan yang ke sini di waktu itu adalah golongan muda. Ada yang nampak macam student U, couples. Amboi kau dik... Kami pun bergasaklah buat photo shoot selfie bagai kat sini. Bila tengok video rupanya ada seorang kawan kami merangkak nak turun dari pelantar hahahhaha.... keras perut gelakkan dia 😂😂😂

 



Tak jauh dari situ ada giant hammock. Ini pun kalau berani cubalah. Takde safety harnest ye... best pulak 'terapung' atas net tu. Yang susahnya bila nak ambil gambar wohooo.... bergoyang-goyang! Takut handphone/kamera terlepas ke bawah.




Taman Langit
Dinamakan Taman Langit kerana ia berada di atas gunung. Menggunakan konsep yang sama seperti Batu Flower Garden tetapi sudah tentulah objeknya berbeza. Eh, belum buat lagi blogpost fasal Bukit Bulu dan Batu Flower Garden ni. Hmmm...banyaknya yang tak dibuat lagi.

Pada aku spot yang paling menarik di sini ialah patung yang dibuat menggunakan akar dan ranting kayu. Serius kreatif!


Tong sampah pun cantik.

Mak mak yang over 😁😁

Di Taman Langit ini pun ada lodgig juga dan ia nampak lebih moden.

Menetas je terus besar gini 😁😜




Wisata Gunung Banyak (Parahlayang)
Jalan Raya Indragiri
Sumberejo, Kec. Batu
Kota Batu, Jawa Timur 65318
Indonesia

Post a Comment

8 Comments

  1. Hi everybody, here every person is sharing these kinds
    of familiarity, so it's good to read this webpage, and I used
    to go to see this weblog every day.

    ReplyDelete
  2. Very good written article. It will be beneficial to anybody who employess it, as well
    as me. Keep doing what you are doing - looking forward to more posts.

    ReplyDelete
  3. Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However
    I am going through problems with your RSS. I don't know why I cannot subscribe to
    it. Is there anybody getting identical RSS issues?
    Anyone who knows the answer will you kindly respond?
    Thanx!!

    ReplyDelete
  4. Great post, I believe people should learn a lot from this site its rattling
    user friendly. So much wonderful information on here
    :D.

    ReplyDelete
  5. Good web site you have here.. It's hard to find high quality writing like yours nowadays.

    I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

    ReplyDelete
  6. Great site you have here.. It's difficult to find good quality writing like yours these days.

    I really appreciate individuals like you! Take care!!

    ReplyDelete
  7. Aw, this was an exceptionally good post. Taking the time and
    actual effort to make a great article? but what can I say?
    I procrastinate a lot and don't seem to get nearly anything done.

    ReplyDelete
  8. Outstanding post, I conceive people should larn a lot from this website its very
    user pleasant. So much good information on here :D.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.