Indonesia | Pengalaman pertama ke ladang epal di Batu

Pengalaman pertama ke ladang epal di Batu | Salah satu lokasi yang termasuk dalam itinenary kami dalam trip Surabaya-Bromo-Malang/Batu ialah lawatan ke ladang epal. Nak pergi yang di Australia tu jauh, nilai RM pula lebih rendah berbanding Australian Dollar... belum mampu lagi dik.


Objek wisata (tarikan pelancongan) Jawa Timur banyak terdapat di Batu berbanding Malang. Suhu di Batu dingin, sesuai untuk pertanian tanah tinggi dan selesa untuk ke mana-mana. Selepas Gunung Bromo, tempat-tempat lain yang kami bercadang nak pergi hanyalah sekadar untuk bersantai. Takde dah beriya mengheret kaki memanjat tangga.

Menurut supir kami, terdapat dua ladang epal yang dibuka kepada umum. Kami memilih Wisata Petik Epal Batu yang diusahakan oleh persatuan penduduk, macam koperasilah kot. Ladang ini luas tetapi (kalau tak silap dengar) hanya satu ekar dibuka kepada pelancong. Tiket masuk sebanyak 30,000 rupiah seorang dikenakan. Lebih kurang RM10 lah. Exited makcik masuk ke ladang epal nakkk...😁😁

Sebelum masuk ada staf yang akan memberikan penerangan ringkas mengenai ladang epal tersebut, jenis epal yang ditanam dan sebagainya. Selepas lima bulan epal sudah boleh dipetik, tak kiralah apa pun saiznya kerana sudah matang. Buah epal ini boleh tahan selama 30 hari tanpa dimasukkan ke dalam peti sejuk. Di Batu 30 harilah kot, di Malaysia yang panaih lit lit ni mungkin dalam 25 hari je. Tak payah risau sangatlah seminggu je dah habis dimakan.

Setiap orang akan diberikan satu beg plastik. Kalau tak cukup minta je lagi. Nak minta tolong petikkan pun boleh tapi petik sendirilah best, kat KL bukannya ada pokok epal ni. Paling penting, sedarlah wahai kengkawan, berapa kilo luggage hang beli? haaa.. jangan lupa tu.

Guide yang pandai ambil gambar. Setiap hari dilakukan bu...- katanya merendah diri.

Empat jenis epal di tanam di sini dengan ciri-ciri seperti berikut:

Epal Manalagi
- Berbentuk bulat
- Warna hijau kekuningan
- Rasa Manis
- Membantu sistem pencernaan
- Anti oksidan

Epal Anna
- Berbentuk lonjong
- Warna mera kekuningan
- Rasa asam manis
- Isi buah lembut
- Sesuai untuk diet

Epal Green Smith
- Berbentuk lonjong
- Berwarna hijau
- Rasa masam
- Berpori-pori besar
- Mengubati stroke

Epal Rome Beauty
- Berbentuk bulat
- Berwarna hijau kemerahan
- Rasa masam
- Menurunkan kolesterol
- Sebagai masker wajah

Kawan aku si Ani pantas betul mengingat nama dan bentuk epal-epal di sini. Patutlah dia jadi misi, kuat mengingat. Kalau aku yang jadi misi dah tersalah bagi ubat agaknya 😁

Menurut staf tersebut pokok epal di sini tidak menggunakan baja dan racun kimia. Tu yang boleh petik dan terus makan. Makanlah sepuasnya secara percuma. Eh, percuma ke? Dah bayar upfront tadi kan 30k rupiah? Tak kisahlah, makan selagi larat. Aku boleh makan 2 biji epal Manalagi je... yang lagi tiga jenis tu tak manis, ai tak suka. Sebu perut makan buah.. kalau nak diet bagus ni sebab berserat dan banyak air. Jika kita mahu membawa pulang, epal akan ditimbang dan dimasukkan ke dalam kotak. Tak ingat dah berapa harga sekilo. Yang best tu kita petik sendiri.

Mungkin warna epal di sini kurang menarik tetapi yang hijau tu lah manis. Sedap oih kruk krak kruk krak. Seronoknya makan fresh apple, rangup!

Bunga epal.

Banyaknya epal! Rendah je pokoknya tapi berbuah lebat.





Sebelum beredar haruslah membeli bermacam kerepek di sini. Ini produk khas Batu bermakna jika kita membelinya di Surabaya pun asalnya dari sini. Harga sepeket 15 ribu rupiah. Tak tahulah mahal ke murah tapi semua jenislah aku beli... beli 10 percuma satu. Dodol epal yang dipek kekecik pun ada. Design t-shirt yang dijual di sini tiada di tempat lain. Beli terus jika berkenan supaya tak teringat-ingat. Ai dah bagi tau sesiap ni.

Pelbagai kerepek yang dijual - epal manis/masam, salak, nangka, duirian, tempe dan sebagainya.

Sambil membeli tu sempatlah juga berbual dengan salah seorang pekerja di ladang tersebut. Menurutnya dia pernah bekerja di Johor. Lama jugalah di sana. Agaknya dah banyak kumpul duit dia pun baliklah ke negara asal. Selama mana nak berhijrah ye tak? Rindu oih kat kampung halaman.

Best kan ladang epal ni? Mestilah best.

Jika anda ke Surabaya berdoalah agar epal sedang masak ranum di sana 😊

Google+ Followers

Followers

Ping Blog

Blogged.my

Blogged.my

blogr.my

Auto Ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free