Peminat barangan preloved (bundle), Jalan Jalan Japan akan dibuka di Seremban!



Peminat barangan preloved (bundle), Jalan Jalan Japan akan dibuka di Seremban! One man trash, other men treasure. Unwanted things seseorang mungkin menjadi barangan berharga orang lain. Biasa terjadi begini kan? Ada je orang berminat dengan barang yang kita nak buang.


Berdasarkan pemerhatian ramainya orang berjualan barangan terpakai di setiap daerah menunjukkan permintaan terhadap used items sangat tinggi. Malah blogpost aku tentang Lubuk Pakaian Bundle di Aranyaprathet tu mendapat bacaan tinggi dan ramai yang komen serta menghantar emel pertanyaan. Eh asyik tanya jer... bila nak bawa akak ke sana, dik? Nak spend dua hari baru puas belek handbags, kasut dan baju. 

Kita jangan ingat orang miskin saja yang memakai barangan second hand, ramai juga peminat vintage atau yang jenis brand conscious yang melanggani kedai-kedai begini. Harganya barangan berjenama biasanya ditentukan berdasarkan tahun ia dibuat, design dan samada ianya edisi terhad atau tidak. Sebab tu ada pengumpul Hermes Birkin dan Chanel (contoh) kerana harganya akan meningkat bila pengeluaran model tersebut dihentikan. Bila dilelong lagilah mahal, but overall harga barangan second hand adalah MURAH.



Kenapa kitar semula popular di Jepun?
Menurut data yang dikumpulkan pada 2009 keluasan rumah di Jepun secara purata hanyalah 95 mps (1023 kps) jadi mereka menjualnya kepada kedai barangan terpakai untuk memaksimakan ruang. Lagipun negara Jepun menghadapi empat musim berlainan dalam setahun. Bila musim dingin perlukan space untuk menyimpan winter wear, bila musim panas dan bunga pakai baju nipis dan ringan, bila tiba musim luruh kena pakai jaket nipis pula. Negara kita lainlah, daun getah je luruh selain jantung nak luruh mendengar duit beratus juta dijumpai dalam rumah 😲

Menurut Pengarah BOK Marketing Sdn Bhd, Mr Daichi Shuzui, trend mengitar semula barangan bermula pada awal 90-an. Penduduk Jepun berpendapatan tinggi tetapi keluasan rumah terhad disebabkan nilai tanahnya yang tinggi. Ruang yang agak kecil menyebabkan pemilik menjual barangan mereka yang masih berkondisi Neelofa di kedai barangan pre-loved. My husband pernah cakap semasa dia berkursus di Jepun tahun 1990 dulu, orang buang je mini compo yang masih elok tu. Allahu... kami ni guna tv yang sama sampai berbelas tahun. Zuhud.


Malaysia pasaran barangan terpakai yang menguntungkan
Menurut seorang lagi pengarah Mr Koji Onozawa, tidak semua negara Asean membenarkan pengimportan barangan terpakai ke negara mereka. Melihat sambutan baik masyarakat Malaysia, Bookoff Corporation Limited yang telah mempunyai 800 kedai di Jepun membuat keputusan memperluaskan perniagaan mereka dengan membuka cawangan mereka di Malaysia, negara luar kedua selepas New York, Amerika Syarikat. Bezanya outlet di Jepun sana menggunakan model jual dan beli sementara di sini hanya menjual, buat masa ini. 

Kedai pertama Jalan Jalan Japan Malaysia dibuka di One City Sky Park, Subang Jaya pada 2016 diikuti 1 Shamelin Mall pada tahun lalu. Minggu hadapan cawangan baru akan dibuka di Seremban Centre Point. Excited mak! 😁 Mengikut perancangan mereka mahu membuka dua outlet setahun.

Nama Jalan Jalan Japan dipilih kerana perkataan "jalan jalan" itu sendiri popular di kalangan rakyat Malaysia for look-see experience. 


Shopping Adventure with preloved goods from Japan
Dengan lima hingga enam kontena barangan didatangkan dari Jepun setiap bulan, setiap outlet Jalan Jalan Japan menawarkan hampir 200 ribu barangan yang berlainan. Tidak seperti pasaraya yang memiliki produk sama dalam pelbagai saiz/warna kedai bundle hanya menjual as-is-where-is basis sahaja. Rezekilah tu kalau dapat yang berkenan di hati dan padan pula saiznya.

Kontena yang tiba di pelabuhan Klang akan dibawa ke gudang mereka yang juga terletak di Port Klang. Barangan tersebut akan melalui proses pengewapan panas, dicuci sehingga tidak meninggalkan bau dan diseterika sebelum dihantar ke kedai.

Outlet terbaharu di Seremban ni menghimpunkan pelbagai barangan dari perhiasan rumah, peralatan dapur, pakaian, permainan, kasut, beg tangan, luggage dan sebagainya. Surf board pun ada. Yang tak tahan tu ada seseorang beli tripod yang jenis elok tu tau, murah je. Macam mana aku tak jumpa eh? Leka sangat kat seksyen hangbags tu kot.



Mata kat lain tangan kat lain hahahah.... berpinau! 


All this plus two branded sling bags only RM100. Demi sepasang #kebayamerah uols...

To me two hours spent here wasn't enough. Dengan anak hakak yang sibuk nak beli mainan dia lagi, dengan kita nak cari macam-macam... sudah pasti akan kutinggalkan mereka dengan bapaknya pada 2 Jun nanti. InsyaAllah akan dapat berbelanja dengan aman tenteram 😁😁

So jangan lupa tau pergi ke Jalan Jalan Japan di Seremban Centre Point pada 2 Jun 2018. Dengan keluasan 24,000 kaki persegi 'tawaflah' dalam tu dari 10 pagi ke 10 malam. Jika perlukan bantuan panggil sahaja salah seorang daripada 15 pekerja yang bertugas.


Jalan Jalan Japan
Tingkat 3, Seremban Centre Point Mall
19, Jalan Dato Siamang Gagap
70100 Seremban
Negeri Sembilan

Facebook



Instagram


Video pra-pembukaan Jalan Jalan Japan, Seremban Centre Point, Negeri Sembilan.


Post a Comment

1 Comments

  1. I've been exploring for a little for any high quality
    articles or weblog posts on this kind of house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site.
    Studying this information So i'm happy to show that I have a very good uncanny feeling I
    came upon exactly what I needed. I such a lot indisputably will make sure to don?t put
    out of your mind this website and give it a look regularly.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.