Apa lagi yang menarik di Pulau Pinang?



Apa lagi yang menarik di Pulau Pinang? | Sejarah Pulau Pinang sebenarnya telah berusia lima hingga enam ribu tahun jika mengikut kajian G.W. Earl. Namun begitu kebanyakan pengkisahan sejarah negeri ini berkisar sekitar kedatangan Francis Light dan perjanjian antara dirinya yang mewakili Syarikat Hindia Timur dengan Sultan Kedah untuk memiliki Pulau Pinang pada tahun 1786. Sebagai balasan di atas penyerahan ini Sultan Kedah dan jajahannya akan dilindungi oleh pihak Inggeris daripada serangan musuh di sekitarnya yang kuat.

 
Begitulah perjanjiannya tetapi bila Malaya diserang Jepun depa semua cabut lari, bila Jepun menyerah diri boleh pulak depa claim kesemua negeri jajahan tu masih hak dia. Bagus betul perangai. Pada tahun 1800 Francis Light dapat pula Seberang Perai yang dulunya dinamakan Province Wellesley sempena nama Gabenor British di India. Cerita penjajah yang banyak kita tahu sehinggakan penduduk asal termasuk yang di Seberang Perai seolah-olah diketepikan didalam penulisan sejarah. Kelebihan penjajah ni... mereka merekodkan setiap peristiwa.

Penempatan orang-orang di Pulau Pinang seperti diatur mengikut kaum contohnya orang-orang Eropah menetap di Light Street, orang Serani dari Kedah dan Phuket tinggal di Bishop Street dan Church Street (Lebuh Gereja). Pedagang China Selat yang berhijrah dari Kedah dan Melaka telah bertumpu di China Street manakala pedagang India menetap di Chulia Street. Orang-orang Acheh, Sumatra dan Melayu menetap di Acheh Street manakala orang Armenia di Armenian Street. Ada orang Armenia jugak eh? Diorang datang ke sini tumpang kapal siapa eh? Boleh baca lebih lanjut di sini.

Kepelbagaian itulah yang membentuk negeri selat yang satu ini. Kalau perkahwinan pun bercampur makanannya apatah lagi. Macam-macam ada di Penang ni... Apa lagi yang menarik di Pulau Pinang?

Bangunan lama dan baru yang menarik
 


Masjid Kapitan Keling yang memanggil manggil 5 kali sehari. Di sebelah kanan pagar ini lah letaknya kedai Nasi Kandar Beratur. Jangan tak cuba, operasinya bermula jam 10 malam.

Hotel Yeng Keng yang berhadapan dengan Chulia Mansion tempat kami menginap. Memula aku ingatkan chinese temple


  
 Hang kenai dak bangunan yang tinggi tu? tu la Komtaq (komtar)


Fort Cornwallis...yang asalnya dibina untuk menangkis serangan lanun dan kerajaan Kedah

Budak pacak, Paris dan Naw Ked


The clan jetty
Chew Jetty yang dah kuceritakan di sini



Mini temple di setiap clan jetty

Chocolate Boutique


Burmese Buddhist Temple
ada banyak gambar di kedua-dua kuil so akan ada blogpost yang lain selepas ini


Thais Buddhist Temple (the reclining buddha)

Botanical Garden

The food
jangan lupa mencuba nasi kandar dan nasi beriyani Penang. Sampai teringat ingat kau!



The Street Art along Gat Lebuh Chulia, Armenian Street, Ah Quee Street, Upper Penang Road, Muntri Street, Cannon Street and Chew Jetty. Meronda naik basikal baru syok
 


dan...sebahagian driver di sini yang terkenal dengan kehebatan dan kegarangan di jalan raya huhuuuu... jangan sebarang hon, boleh bergaduh worrr

Post a Comment

3 Comments

  1. This is really interesting, You're a very skilled blogger.
    I have joined your feed and look forward to seeking more
    of your fantastic post. Also, I've shared your website in my social networks!


    my website exterior home renovations ()

    ReplyDelete
  2. Great work! That is the type of information that are meant
    to be shared across the net. Shame on the seek engines for not positioning this put up higher!
    Come on over and consult with my site . Thank you =)

    My homepage; show homes ideas (www.homeimprovementdaily.com)

    ReplyDelete
  3. lama tak berkunjung dan bertemu kak Maria...... hellloooow kak, selalu falling in love di Penang. nak balek buat makan kat sini. Jom jempot makan

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.