Indonesia | Itinerary 4 Hari 3 Malam Di Medan-Danau Toba-Berastagi



Indonesia |  Itinerary 4 Hari 3 Malam Di Medan-Danau Toba-Berastagi | Indonesia sebuah negara kepulauan yang besar. Sangat besar sebenarnya dengan lebih daripada 17,000 pulau dan kira-kira 250 juta penduduk. Keluasan tanahnya menjadikan Republik Indonesia negara ke-14 terbesar di dunia. Phewww! Pulau-pulau besar yang berhampiran dengan Malaysia ialah Jawa, Sumatera dan berkongsi peta dengan Sabah, Sarawak serta negara yang kaya dengan minyak, Brunei di pulau Borneo.

Mengapa Medan menjadi pilihan?
Bandar Medan di pulau Sumatera hampir dengan Malaysia malah perjalanan menaiki kapal terbang dari Kuala Lumpur hanya mengambil masa 45 minit, dari Pulau Pinang 30 minit. Terancam bisnes feri ke Medan dari Penang. Pernah masa kami ke Medan sekeluarga dulu belum habis isi borang masuk ke Indonesia pramugari tu dah arahkan pakai seat belt semula, dah nak sampai katanya. Haih dekatnya! 

Medan ialah ibu negeri Sumatera Utara dan berdasarkan populasi ia di tempat kelima selepas Jakarta, Surabaya, Bandung dan Bekasi. Sekarang kapal terbang akan landing di Kuala Namu International Airport menggantikan Polonia Airport di tengah bandar Medan dulu. Lapangan terbang baru ni jauh oih... 39km dari pusat bandar.


Bagaimana hendak ke bandar Medan dari Kuala Namu Airport?
Ada bas, teksi dan Airport Railink Services (ARS).

Paling jimat naik bas, silalah gunakan bas Damri yang bertolak ke bandar Medan setiap 15 minit bermula jam 5 pagi hingga 11 malam. Ada dua laluan iaitu airport-Medan Fair (Rp20,000) dan airport-Amplas (Rp15,000). Boleh turun di Masjid Raya, ada banyak hotel bajet di situ. Aku dulu stay kat hotel di belakang masjid tu je... dapat bilik di bangunan baru, selesa dan murah lagipun sedang nak hantar pakaian ke dobi depan tu.

Kalau ada bajet besar sikit boleh naik teksi berstiker khas seperti Puskopau, Blue Bird, Kokapura, Express, Karsa, Matra  and Nice. Cajnya IDR150,000 satu teksi.

Naik ARS lebih mudah dan cepat, 30 minit dah sampai ke Medan Main Station. Tambangnya hanya IDR100,000 .

Sewa kereta/van. Harga bermula IDR400 ribu sehari.


Aturcara 4 Hari 3 Malam Di Medan
So.... nak melancong ke Medan eh? Aku selalunya akan cuba dapatkan tiket awal pagi dan balik lewat petang/malam. Aku akan fully utilized empat hari tu dengan anggapan "tidak akan mengulang tempat yang sama lagi dalam masa terdekat". Kita bukan orang have have yang asal terdetik di hati nak berjalan terus beli tiket. Belum mampu gitu jadi ai akan berjalan sepuasnya bila berpeluang ke tempat baru.

Okay kita mulakan ya.

Hari Pertama
Katalah kita sampai awal pagi dan menggunakan khidmat supir bermula dari menjejakkan kaki di tanah Medan. Dalam perjalanan tu bolehlah berhenti sarapan dulu.

Lawatan pertama ke Masjid Raya Medan. Oleh sebab masih pagi eloklah kita solat Dhuha dulu di masjid indah yang dibina di zaman penjajahan Belanda lagi. Klik kat yang aku highlight tu untuk melihat gambar interior masjid. Aku suka melihat kanak-kanak menggunakan perkarangan masjid untuk bersukan.



Kemudian kita ke Istana Maimun. Jangan malu jangan segan untuk menyewa pakaian tradisional yang disediakan. Murah je... tak perlu buka baju pun dan dapat bergambar dalam istana lama lagi you. Contoh seperti di bawah.


Handsome tak?? Sekarang dia susah nak duduk camni sebab perut berlipat hahah... obes!

Lepas tu kita teruskan perjalanan ke Danau Toba (Lake Toba) . Dua kali dah ke Danau Toba dan dua dua mengambil masa empat jam sahaja tetapi tak tahu kenapa kawan aku kata dia kena dera lapan jam termasuk berhenti makan sejam. Bukan dia aje, ada juga aku terbaca someone yang mengalami perkara yang sama. Kenapa agaknya eh?

Ada juga yang komen jalan ke sana teruk. Mungkin sebab mereka dah biasa di Malaysia ni keluar je dari rumah terus masuk highway. Aku biasa ikut jalan negeri jadi takdelah rasa teruk, hanya di beberapa tempat je jalannya berlekuk dan bertampal.

Kebanyakan pakej melancong akan menjadikan Parapat sebagai lokasi bermalam. Memanglah di situ pun sejuk tapi aku suka enjoy the trip to the fullest so aku akan ke Pulau Samosir yang merupakan tasik gunung berapi yang kedua terbesar di dunia. Di Malaysia bukannya ada tasik natural macam tu.

Nak naik bot penumpang di Pelabuhan Parapat boleh, naik feri macam feri Pulau Pinang tu pun boleh di Pelabuhan Ajibata. Dedekat je kedua-duanya. Bawa van kita sekali senang nak bergerak ke mana-mana di Pulau Samosir nanti. Atas feri tu nanti adalah yang menjerit, "mi goreng mi goreng! Tulurr.. tulurrrrr" hahahah.... suka anak aku dengar.

Rumah Presiden Sukarno menghadap tasik.


Feri besar yang membawa manusia dan kenderaan.

Di Pulau Samosir ada banyak juga resort kecil besar. Nak yang ada swimming pool pun ada juga. Mandi kat tasik tu lagi best. Aku pernah stay di Lekjon Cottages dan Carolina. Dua dua ada keistimewaan sendiri tetapi Carolina lebih lapang kawasan dengan bilik yang lebih selesa. Seronok berehat di pulau ni, pemandangan dan suasananya menakjubkan. Sejukkkk.... Indah sungguh ciptaan Allah.

Lapar? Kedai makanan halal di luar Hotel Carolina tu saja.

Pemandangan dari dalam bilik di Lekjon Cottages. Happy anak-anak berguling atas rumput tu.




Hari Kedua
Wake up! Wake up! Sejuk oih..

Hari ini kita ke perkampungan batak melihat rumah dan bangku batu berusia 300 tahun yang telah dibina oleh kerajaan Raja Siallagan. Selalu ada persepsi negatif dengan orang Batak ni kan? Sebenarnya dahulu kala orang yang membuat kesalahan berat sahaja yang akan dihukum pancung dan dimakan organ dalamannya. Jadi cerita sebaran mulut tak bertanggungjawab tu tak betul.

Lepas tu kalau nak tengok perkuburan Batak berusia ratusan tahun boleh juga. Jika tak berminat, shopping sajalah di Tomok. Lokasi tarikan pelancongan ni pepaham je lah harganya. Jangan lupa tawar-menawar.


Perkampungan Batak.

Lepas check-out kita akan bertolak ke Berastagi. Kenalah kita menyeberang ke Pelabuhan Parapat dulu. Jalan ke tanah tinggi Berastagi agak teruk mungkin disebabkan lori yang keluar masuk mengangkut hasil pertanian.


Dalam perjalanan kita akan singgah di air terjun Si Piso Piso. Kita boleh turun ke kaki air terjun tu dengan menggunakan tangga. Pelik betullah, dari mana datangnya air yang turun mencurah-curah tu?

Selepas lunch kita sambung perjalanan ke Berastagi. Kalau lewat check-out dari Pulau Samosir elok lunch dulu di Parapat sambil meronda di sana sekejap. Tengok pepuas tempat orang.


Air terjun Si Piso Piso

Malam kedua ni kita di Brastagi. Sejuk kat sini.

Apa yang ada di Brastagi?
Kita naik ke Bukit Gundaling. Dari situ boleh nampak gunung berapi aktif Sinabung dan Sibayak. Jangan risau, van kita tu terus memecut sampai ke atas. Tengok sunset pun best juga di sini.

Lepas tu boleh juga menaiki kuda pusing Pasar Buah, Berastagi. Banyak buah-buahan dan bunga dijual di sini. Aku pernah beli anak pokok Harum Sundal Malam seringgit je. Memula elok lepas beberapa bulan kiok. Apa taknya, konsep menanam "ko pepandailah nak hidup" hahhaha....


Hari Ketiga
Hari ketiga ni kita bersantai di Berastagi. Kita boleh ke :

Berendam di Permandian Si Debuk Debuk Hotspring atau...

melawat Taman Alam Lumbini, sebuah pusat pengajian agama Buddha yang terbesar di Asia Tenggara. Kawasannya sangat luas dan yang paling aku suka di hadapannya ada ladang carrot. Selalu kita pergi ke ladang teh dan ladang bunga je kan... yang ini lobak merah.

Dalam perjalanan balik ke kota Medan bolehlah singgah di Funland menghilangkan stress anak-anak atau mandi-manda lagi di Air Terjun Dua Warna di Sibolangit.

Sampai di kota mesti dah lewat petang. Selepas check-in bolehlah "tawaf" di shopping complex pula.


Hari Keempat
Shopping day!!

Bagaikan tak sah jika tidak ke Pajak Ikan. Pasar ini tidak menjual ikan ya. Di Pajak Petisah pun banyak kain baju siap. Jangan lupa beli bika ambon. Kedai yang terkenal Kedai Kek Zulaikha tapi cuba jugalah di kedai lain. Kekadang kedai yang kurang popular tak kalah sedapnya.

Kalau tak minat shopping boleh melawat Tjong A Fie's mansion milik jutawan pertama di Sumatera.


Perjalanan dari satu tempat ke satu tempat tu agak jauh jadi sekejap je dah habis empat hari...so ... jom balik!


Tips melancong ke Medan
1) Kota Medan hampir dengan Malaysia jadi harga barangan ada yang lebih mahal daripada yang kita boleh dapat di sini. Harga makanan di restoran yang sering dikunjungi rakyat Malaysia pun boleh tahan lumayan harganya.

2) Jika anda jenis tak tahan sejuk silalah bawa stokin dan sweater. Tempat-tempat yang dicadangkan (di luar kota) sejuk di malam hari.

3) Sila pastikan kenderaan yang ditempah dalam keadaan baik, air-cond berfungsi tip top dan driver mahir dengan jalan di sana. Kekadang bila peak season owner syarikat main ambil je mana mana driver yang available. Nanti jadi macam kawan aku lapan jam baru sampai Parapat. Kebas pungkok. Driver tu pun tak bawa mereka berjalan-jalan. Marah dia bawa balik ke Malaysia wang berjuta. Stress hakak tu tak dapat shopping hahahah.... (lenkali jalan dengan aku).

4) Ada orang tak gemar berpindah hotel. Aku pula tak kisah sebab bukan selalu... Masalah kecil je tu. Susun baju mengikut hari supaya lebih teratur dan memudahkan serta tak berkecah.

5) Kepada kaki shopping, makanlah dulu sebelum membeli-belah supaya fikiran lebih waras heheh... sungguh ni. Beringat time berbelanja tu... ingat balik berapa kilo beli luggage 😃

















Post a Comment

10 Comments

  1. tak pernah sampai lagi mana mana tempat di indonesia.. adeh malunya hahaha

    ReplyDelete
  2. Jom bercuti ke Medan-Berastagi-Lake Toba. Muslim Ground Pakej serendah rm390 untuk 3hari 2malam. Tinggal bawa duit shopping je. in shaa Allah anda akan berpuas hati dengan servis kami :)
    Whatsapp: +6012-6047593 Instagram: @percutianbajet

    ReplyDelete
  3. You amek driver? Brp?

    ReplyDelete
  4. plan nak pergi medan, boleh x minta contact driver kat sna? n berapa harga sehari?

    ReplyDelete
  5. plan nak pergi medan, boleh x minta contact driver kat sna? n berapa harga sehari?

    ReplyDelete
  6. Sorry dah takde no dia sebab tukar hp. Dulu rate 350k per day siap driver untuk dalam kota saja. Kalau out station macam Danau Toba kena tambah lagi + elaun bilik utk driver.

    ReplyDelete
  7. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  8. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free  on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

    DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE



    Thanks /Regards

    Akfansyah
    Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah
    Email : Akfansyah123@gmail.com
    Web : http://nuansaindahtourtravel.Blogspot.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & Haiking# Rafting # Rent Car # Bus Pariwisata #

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum…
    Nice entry!!!
    .Mohon izin tuan tanah untuk promote service kami..
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Bandung,Bali,Lombok,Pekanbaru,Aceh,Padang Bukittinggi dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.Harga ground arrangement yang paling minima dan service yang tip top!!
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.
    http://freelancetour.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR INDONESIA
    ————————————————————————
    Day 1: kualanam – lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat – Samosir – Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi – kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath in kolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour – kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home …. END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : http://www.packageholidayindonesia.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.