Medan Day 3 | Perkampungan Batak



Pagi yang indah di Samosir Island. Lepas subuh kononnya nak tunggu sunrise tapi punyalah sejuk angin kat sini......pakai sweater pun tak boleh tahan terus masuk bilik sambung tidur.




Anak-anak sibuk bermain maknya sedang dibuai mimpi. Mana nak cari tempat macam ni.......... main lah puas-puas ye nak..... pukul 8 kita jalan.


Di Bukit Beta Kite International, Samosir Island. Tak ada apa-apa kat sini just padang rumput di kawasan tinggi sikit. Ada air terjun di belakang tu dan najis lembu macam kat kampung aku.


Perkampungan Batak - melihat bangku batu yang berusia 300 tahun yang telah dibina oleh kerajaan Raja Siallagan. Nak masuk sini kena bayar 5k kalau tak silap. Itu aku tak kisahlah sebab digunakan untuk maintain tempat ni tapi guide yang unauthorized tu aku kurang gemar.

Ratusan tahun dulu sesiapa yang berzina, merogol, membunuh akan diadili di sini. Kalau bersalah akan dihukum pancung lepas tu raja kendurikan la organ dalaman tu nak bagi kuat kononnya. Kepala si bersalah akan diikat dengan batu lepas tu dicampak ke tasik. Mesti banyak tengkorak kat dalam tasik tu kan?

Ada yang sampai 6 keluarga duduk sekali dalam ni. Tungku memasak seorang 1 keluarga, bilik takde tapi anak ramai....... camno tu? Anak-anak perempuan bila dah capai umur 13 tahun akan dipindahkan ke rumah lain yang mana saudara lelaki atau mana-mana jantan tak boleh naik.

Aku dah tahu fasal stone chair nih dan kita datang cuma nak tengok dan bergambar tapi dia dok ikut kami. Masa beli tiket masuk ada sorang guide dok himpit tapi si Rizal kata biarkan kami jalan tengok-tengok dulu. Ok, selamat. Lepas tu datang pulak mamat nih ....... kami dengar la dia menceceh. Of course ada new info but we don't request for it. Anak-anak aku yang dah bersekolah tu dengar dengan penuh semangat. 

Dah habis bercerita dari body language dia aku faham dia menunggu pitih. Rizal kata bagi 10k, wahhh dia demand 50k nko........ dia kira untuk 5 orang la tu. Hampeh tol. You all kalau ke Bali ke... Bandung ke... mana-mana ke... buat tak reti je dengan guides nih....... unless memang ko perlukan dia orang la. Tak fasal-fasal kena bayar.

Jalan keluarnya one way so kita memang akan lalu gerai-gerai jualan. Terpaksa jugak beli baju sepasang sebab anak aku tu.... tu yang dalam gambar di atas tu takmo lepaskan. Seller tu bukak harga 30k kot mulanya, kirim salamlah aku nak bayar. Last aku dapat 15k katanya nak pecah telor...... suka hati ko lah. Apahal pulak aku nak beli barang yang lebih mahal dari tempat asal aku? Kalau pergi Singapore/Brunei tu lainlah. Sekarang ni kami cuma wajibkan membeli fridge magnet buat kenangan. T-shirt dah tak kuasa, almari tak muat. Key-chain pun tak minat, nanti aku sakit hati kalau terjumpa bawah katil la ... bawah sofa la... dalam bakul sampah la... Gambar-gambar yang kami shoot lebih berharga sebagai kenangan. Yang utama jauh berjalan luas pengalaman.

Kat anak-anak aku dah pesan macam-macam and aku pun tak cakap atau pandang-pandang sangat barangan tu tapi bila barang diletakkan kat tangan mereka tak mahu kita pulangkan balik dengan kata-kata tolonglah.... tolonglah buk...eiii paksa pulak, suara aku yang mulanya lembut macam receptionist hotel 5 star terus bertukar suara mak orang hahaa...nak tolong kau yo lah kojo den!

Masa lalu kat gerai-gerai tu  macam biasalah ajak kita tengok barang dia lepas tu datang sorang nak tukar duit 4 inggit kat my hubby then datang yang lain pulak bawak duit singgit, 5 dan 10 ringgit. Aku bukan buruk sangka tapi aku rasa depa macam yang lain-lain jugak minta duit kat tourist konon nak buat kenangan lepas tu bila dah banyak tukarkan ke rupiah. Duit free tak payah jual barang. Muka aku dah ketat dah bila ramai dok kerumun kami. Bila aku kata rate 2750 makcik yang dua orang tu tak jadi tukar. Aku dah kena setiap kali ke Indonesia, asik mintak singgit. Tak kuasa nak layan.

 

Kami skip Kg Tomok yang ada istana dan kubur Raja Sidabuntar yang berdekatan pelabuhan tu. Hohohooo........ kat situ pun berderet orang berniaga. Lepas Danau Toba ni nak ke Tonging pulak melihat air terjun yang 110m tu then terus ke Berastagi so aku fikir lebih baik berlama-lamaan di sana daripada melawat kuburan. Takpelah, next time. Aku tak rasa terkilan pun.

Supir kita nak bawak juga melawat ke sana tapi bila sampai ke pelabuhan feri dah ada so apalagi.......? chow cin chau........!


Post a Comment

0 Comments