Than Bok Khorani National Park, Krabi | Destinasi eko-pelancongan di selatan Thailand



Destinasi eko-pelancongan di selatan Thailand | Than Bok Khorani National Park ialah sebuah hutan hujan di lembah diantara gunung. Keluasan keseluruhannya melebihi 100km yang terbahagi kepada beberapa bahagian kebanyakannya di Ao Luek, Bor Thor and Laem Sak, sekitar 46km dari bandar Krabi. Ia merupakan kawasan yang kaya dengan air terjun, hutan paya bakau dan trekking routes serta termasuk 23 buah pulau di luar pantai Krabi. Yes, this place is a go-to destination for eco-tourism just 28km from Ao Nang Beach!


Kami tiba di sana pukul tiga petang untuk melihat beberapa Bienalle yang dibina di sana. Beinnale tu scattered, ada yang di permukaan air ada di atas tanah di dalam hutan lipur tu. Owh..kalau rasa nak terkucil buang sesiap di luar sana sebab di dalam tiada tandas.

Sepanjang trail untuk melihat contemporary arts tu, kami melalui kawasan hijau dan air terjun. Masa sampai tu pun dah rasa alangkah seronoknya kalau dapat mandi-manda. Bulan Disember musim hujan jadi mungkin air kolam yang keruh disebabkan keadaan cuaca. Ada orang review kalau musim panas airnya turqoise atau hijau. Wahh... kena datang lagi ke ni?

Air terjunnya tidaklah tinggi.. kekecik je tapi air sungai deras. Kena berhati-hati bila mandi walaupun ada life guard. Bukan semua tempat dibenarkan mandi ya. Sewaktu kami di situ ada sekumpulan bebudak sedang mandi siap terjun tiruk bagai, seronok tengok mereka. Rupanya pelajar dari sekolah cacat pendengaran. Sabar je cikgu menunggu heheh... outing/reward kot. Kalau anak aku ada ni mau buat janji palsu... janji mandi sejam jadi dua jam.

Berjalan di dalam hutan lipur Than Bok Khorani National Park tak sampai sejam pun... then if you want to see Buddha dalam gua boleh naik ke satu tempat tu. Itu pun kalau hang bukan jenis claustrophobia. 




Biennale





Tauke majalah sedang pay respect to Buddha. Kalau you tidak takutkan kawasan gelap dan sempit bolehlah cuba masuk. Dekat je ni.

Harga tiket masuk ke Than Bok Khorani National Park.

Bagaimana untuk ke Than Bok Khorani National Park?
Kalau naik kereta/motor dari Ao Nang atau Khlong Muang, ikut arah ke Phuket. Kemudian ikut arah ke Pee Hua Toh Cave.

Sebelum masuk tu eok juga masuk ke Information Centre untuk memahami serba sedikit mengenai hutan lipur ini.


Than Bok Khorani National Park
2/2, Moo 2
Ao Luk-Laem Sak Road
Tambon Ao Luek Tai
Krabi 81110, Thailand

Waktu operasi : 8.30 pagi - 4.30 petang

Post a Comment

0 Comments