Tha Pom Klong Song Nam Nature Trail | The unseen nature trail in Krabi



Tha Pom Klong Song Nam Nature Trail | The unseen nature trail in Krabi | On our last day in Krabi kami naik bot ke sungai belajar cara menangkap ikan secara tradisional. Actually cara untuk mengenalpasti lubuk ikan daripada nelayan tempatan.


Caranya ialah dengan meletakkan pendayung di atas telinga, kat tengorak tu... bila dengar blup blup blup berkemungkinan besar ada karang yang menjadi tempat ikan berkampung. Maka tebarlah jala di situ. Pemandangan menuju ke muara sungai sangatlah cantik, dengan hutan bakaunya... hijau dan nyaman. Sunyi je. Kadang kala ternampak burung putih biru berterbangan atau hinggap di dahan. Kami tak lama di sana sebab air dah nak surut bimbang bot tak boleh balik ke jeti.

Bersebelahan jeti ialah pintu masuk ke Tha Pom Klong Song Nam atau Tha Pom Canal atau "Two Water Canal". Dinamakan sedemikian kerana ianya sangat istimewa dimana pertembungan antara air tawar yang jernih dan air laut. Di hulunya berwarna hijau jernih yang sangat cantik manakala air tawar yang bercampur dengan laut agak keruh dan berlapis di antara keduanya. Jernihnya air tu kan sampai boleh nampak tanah. Salah satu kejaiban alam di Thailand.

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi," - Surah Al Furqan Ayat 53.

"Dia mengalirkan dua lautan (air tawar dan air masin) (kemudian) keduanya bertemu. Di antara keduanya (ada) pemisah (yang) tidak keduanya melampaui" -Ar-Rahmaan : 19-20

Tempat ini agak jauh jugalah. Ianya 30km dari Ao Nang Beach dan 27km dari Krabi town tetapi yang bagusnya ia tidak sibuk, so far it's a non-touristy. Memang best lepak kat sini sambil minum kopi. Parkir pun luas dan ada deretan kedai di situ. Gajus yang dijual di sini lebih murah daripada yang dah dipek cantik di souvenir shop. Toilet pun ada, sekali masuk 5 baht. Tiket masuknya ke Tha Pom Klong Song Nam Nature Trail 50 baht dewasa and 30 baht kanak-kanak for non-Thais. Parking 20 baht.




Wooden boardwalk yang disediakan dalam hutan paya bakau tu sejauh 1.2km. Taklah jauh mana pun dan tak panas... berjalan dalam bulatanlah kiranya. Sambil berjalan tu pandanglah atas bawah, ada pokok yang dilabel, ada pula pokok yang hidup dalam air. Cantiknya lahaiii...

Gambar-gambar yang cantik di bawah ni di sebelah dalam so hang kena jalan sampai habis la noo... biasalah yang indah selalu tersembunyi sket macam dara sunti zaman dahulu kala. Masa nampak pemandangan yang sangat indah tu kan tak henti henti mulut terkumat-kamit dengan subhanallah.. masyaAllah... cantiknya....! Tak banyak review di blog atau travel forum mengenai Tha Pom Klong Song Nam Nature Trail, yang ramai orang pergi ke Emerald Pool.

Gambar amatur ini sebenarnya tak menggambarkan keadaan sebenar pun, kena datang dan tengok dengan mata kepala sendiri.



Pokok epal katanya..






Berjalan lagi ke depan, ada satu tempat seperti jeti mini. Ada orang kata boleh berkenu tapi aku tak nampak pun waktu tu or even bayang kenu pun takde. Ada yang komen boleh mandi di tempat tertentu tapi yang pastinya ada tanda larangan mandi-manda. Denda 500 baht! Syoknya kat sini... boleh duduk rendam kaki sambil tengok ikan berenang.... haishh.. kalaulah boleh lepak lama sikit hari tu.

Datanglah bila matahari dah meninggi sikit baru nampak jelas kejernihan air di situ. Aduh.. akar pokok pun sangat cantik di mata aku. Kalau uols datang sini pakailah baju warna selain hijau ye. Tempat yang cantik gilos untuk fotografi. Semakin berdekatan kita ke pintu masuk/keluar kejernihan airnya akan semakin hilang.


Sebelum ke pintu keluar ada sebuah kafe tempat kita menghilangkan lapar dahaga. Muslim penjualnya jadi makanlah tanpa was was.


Kat sini pun merokok haram. Kat Malaysia tak payah nak kecoh sangatlah eh.

So I think it's time for us to explore more in Krabi. Kita cari tempat yang cantik yang unik yang non-touristy pula. Takkan tiga kali kau pergi Krabi dok ulang tempat yang sama je kan? Bosan ler..


Bagaimana untuk ke Tha Pom Klong Song Nam?
Dari Krabi town, sila ikut Krabi-Ao Luk Road (Highway 4) kemudian selepas lima kilometer belok kanan di persimpangan Pom Khao Khram. Ikut je lah papan tanda jalan di situ. If ngak ngerti, book tour je senang. 


Tha Pom Klong Song Nam Nature Trail
Moo 2, Baan Nongjit
Khao Khram Sub-district
Muang DistrictKrabi 81000, Thailand

Post a Comment

0 Comments