8D 7N in Marvelous Myanmar | Menjelajah kota purba Bagan



8D 7N in Marvelous Myanmar | Menjelajah kota purba Bagan | Nak tahu mengapa aku pernah berimpian ke Myanmar? Salah satu sebabnya ialah mahu melihat ribuan kuil di bandar purba Bagan yang dibina sejak ribuan tahun dulu yang sebahagiannya masih utuh sehinggalah berlakunya gempa bumi 6.8 skala Richter pada 24 Ogos 2016.


Bagan atau nama lamanya Aring Madana Pura  (bermaksud hero land) diiktiraf sebagai UNESCO Archeological Zone dan menjadi tarikan utama ke Myanmar. Tiada tempat lain yang sama sepertinya tetapi tidak diiktraf sebagai UNESCO World Heritage Site dikatakan atas beberapa sebab seperti pembinaan padang golf, menara moden dan penggunaan bahan terkini untuk membaiki kerosakan kuil dan pagoda. Yang pastinya pihak berkuasa di sana masih berusaha untuk mendapatkannya untuk bahagian tertentu. Masih banyak lagi artifak asli di atas tanah seluas 13 x 8km ini. Bukan senang untuk mendapatkan dan maintain recognition bila dah diberi. Teknologi melekatkan batu di zaman dahulu menggunakan getah pokok atau putih telur, masalahnya sekarang pokok tu ada lagi ke? Bagaimana pula cara melekatkannya, nak dibiarkan kering dulu 10 minit macam gam kasut atau terus dilekatkan macam gam two second tu? Banyak soalan 4H 1W yang perlu dijawab.

Bagan (ပုဂံ) ialah kota purba yang berada di negeri Mandalay, pernah menjadi ibu negeri Pagan Kingdom pada kurun ke-9 hingga 13. Sewaktu kemasyhuran empayar Pagan ini diantara kurun ke-11 hingga 13, lebih daripada 10,000 kuil, pagoda dan biara di bumi Bagan ini sahaja. Kini hanya kira-kira 2,200 sahaja yang tinggal, masih dikira banyak dalam satu satu tempat.

Aku selalu tertanya, kenapa eh bina temples and stupas bebanyak ni?

Sebenarnya setiap satunya mempunyai rekabentuk serta cerita tersendiri dan kita bebas untuk explore memana yang kita suka. Cuma kena ingat, semenjak November 2017 sesiapapun TIDAK DIBENARKAN memanjat kuil lagi. Adakah sebab preservation atau takut bangunan tersebut runtuh, kita tak dimaklumkan. Yang kita perlu ingat tak boleh lagi naik ke temples untuk melihat sunrise atau sunset.


Melihat matahari terbit tanpa jemu
Sesungguhnya bersyukurlah bila kita masih diizinkanNya untuk menyaksikan terbitnya matahari di keesokan hari. Melihatnya dari lokasi yang indah lagilah kena besar rasa bersyukur tu.

Pagi kedua, aku naik ke Aureum Viewing Tower di Aureum Hotel & Resort Bagan. As an in-house guest dapatlah ke menara tu dengan percuma, outsiders kena bayar USD5. Beberapa orang kengkawan lain sewa e-bike pergi ke satu tempat di tengah Old Bagan. Owh cantik juga gambar mereka berlatar belakangkan belon panas tu. Sebab itulah aku cadangkan stay at least 3 hari 2 malam di Bagan untuk melihat sunrise dan sunset dari lokasi berbeza. Kat tempat kita belon panas ni ada setahun sekali je...itupun diikat dengan tali.


Bila naik je matahari api belon panas pun dihidupkan. Seronok melihat hot air balloon tu naik satu persatu dari dua lokasi berbeza. Dua syarikat pengendali belon panas ni; Balloon Over Bagan dan Oriental Ballooning. Harga pun berbeza, classic service yang 12-16 passenger USD340-360, permium service USD399-470. Book dengan ejenlah murah sikit. Dengarnya boleh dapat diskaun usd50-100 jugalah. 

Kesemua pilot dari kedua-dua syarikat dilatih di luar negara. Mereka ni bukan duduk setempat, bila tamat musim mereka akan beredar ke negara lain. Di Bagan, musim belon panas terbang adalah diantara pertengahan Oktober hingga pertengahan Mac tetapi penerbangan di bulan Oktober chances untuk dibatalkan tu agak tinggi jugalah 50-50 disebabkan cuaca. Yang bagusnya book between December to February. Masa tu anginnya lebih tenang dan udara pun sejuk. Sebelum menempah tiket tu tanya bebetul syarikat refund tak kalau penerbangan cancel disebabkan cuaca?

Waduh waduhhh... indahnya pemandangan! Kalau cerita beriya pun takkan sama dengan melihatnya sendiri 😈😈. Dapat tengok pun dah suka kalau dapat naik laaaagilah kan?

Tak nampak pula bilik iols dekat swimming pool tu ha.... besar biliknya. Harga bilik dari USD105 per night. Boleh book di Agoda.


Balloon Over Bagan ada 15 buah. Semua terbang pada hari tersebut.



Mungkin disebabkan pemandangan berbeza yang ditawarkan kos menaiki belon panas di sini tinggi . Bayangkanlah terbang di atas kota purba ketika cahaya keemasan matahari naik dengan hamparan kabus putih tu... fuhhh...! Kalau dapat shoot video dengan drone masa kita terbang tu lagi best.


Industri "laquerware" di Bagan
Maksud perkataan lacquer ialah melapisi dan mengilatkan dengan laker. Banyak pengusaha lacquerware di Bagan kerana terdapat permintaan yang tinggi. Produk ini dikatakan berasal dari China sebelum dibawa ke Myanmar dan kini memiliki corak dan identiti tersendiri. Bermacam produk dihasilkan dari sekecil-kecil objek yang boleh dibawa tangan, perhiasan meja sehinggalah sebesar perabut dan keranda. 

Bahan asas bagi pembuatan laquerware ialah buluh. Ada juga yang menggunakan rambut kuda yang panjang tu. Buluh yang dibawa dari Chin state itu dijadikan helaian, dilembutkan dan kemudian dibentuk menjadi objek yang dikehendaki. Lapisan lacquer dibuat sehingga lapan kali, memang proses yang tedious. Menengok pun rasa ermm... takdelah aku nak kerja kat sini heheh..

Proses step by step untuk menghasilkan lacquerware ialah: 
1) membentuk objek dengan buluh/rambut kuda
2) lacquering menggunakan jari
3) pengeringan selama seminggu
4) pencucian, kemudian gosok dengan kertas pasir/abu kayu
5) pengilatan
6) mengukir tanpa draf!



Modal insan. They are highly talented carvers. Free hand!



Contoh barangan. Kat galeri ada banyak jenis lai tetapi tak boleh ambil gambar.



Kerja-kerja melapis dengan laker→pengeringan dibuat berkali-kali untuk menghasilkan perhiasan yang berkualiti dan tahan lama. And ohmai, betapa hebatnya pekerja yang sebaya anak remaja aku boleh mengukir free hand aje, takde gambar takde draf terus keluar dari kepala. 

Lacquer tertua dijumpai di pagoda Mingalazedi, pagoda yang dibina di kurun ke-13. Kiranya kumpulan pagoda kuno terakhirlah. 

Mya Thit Sar
Lacquerware Workshop
Myin Ka Pa
Bagan, Myanmar
Emel: kttmyathitsar@gmail.com


Lawatan ke pagoda dan kuil purba Bagan
Lihatlah untuk mengetahui. Lihatlah untuk mempelajari sesuatu.

Shwezigon Pagoda or Shwezigon Paya ialah sebuah kuil Buddha di Nyaung-U yang terdapat padanya sebuah stupa bulat dengan hiasa daun emas dan dikelilingi oleh kuil-kuil kecil. Pagoda ini dibina sewaktu pemerintahan King Anawrahta (1044-77) yang memulakan Dinasti Pagan. Pagoda ini siap dibina pada 1102M ketika pemerintahan anaknya King Kyansittha.

Kerosakan yang dialami oleh pagoda ini akibat gempa bumi beberapa kali telah diperbaiki tetapi bahagian bawah sekali masih dikekalkan keasliannya. 30,000 plat tembaga telah digunakan dalam renovasi terakhirnya.

Di kawasan ini terdapat tiang (pillar) yang bertulis inskripsi dalam bahasa Mon yang didedikasikan oleh King Kyansittha.

Shwezigon Pagoda









Ketua kumpulan kata, "masuk dalam temple dulu...karang baru shopping!" hahaha...memasing pantang jumpa kedai.

Dhammayangyi Temple

Dhammayangyi Temple juga kuil Buddha. Ia merupakan kuil terbesar di Bagan dan dari jauh kita akan nampak ia seperti piramid Mesir.

Ia dibina sewaktu pemerintahan King Narathu (1167-1170). King Narathu ni naik takhta dengan membunuh bapanya Alaungsithu dan abangnya. Cerita zaman berzaman, kuil ini dibina sebagai menebus kesalahannya membunuh ahli keluarga sendiri. Lambat sangat turn nak jadi sultan jadi dia bunuh ayahanda dan Tengku Mahkotanya. People makes mistakes, sometimes BIG one.

Panjang dasarnya hampir 78 meter manakala bahagian tengahnya 25 meter dan dibina enam tingkat yang semakin mengecil ke atas. Empat pintu masuk dengan setiap satunya duduk satu patung Buddha. Pintu masuk utamanya di timur. Sikhara, sebuah struktur seperti menara di atas Dhamayangyi  Temple yang didatangkan dari India dah runtuh. Sekelilingnya dibuat binaan pagar batu dengan pintu gerbang tinggi.

Kuil ini belum siap sepenuhnya sehingga kini. Pelan binaan sama seperti kuil Ananda - yang akan ku ceritakan selepas ini. Sewaktu kuil still under construction King Narathu dibunuh oleh penceroboh Sinhalese.

Orang cerita King Narathu ni 'ganas' jugalah. Pekerja yang sambil lewa akan dipotong tangan atau dibunuh kalau kerja tak precise.

Yang pakai turban tu kaum Pa-o, salah satu daripada 135 kumpulan etnik di Myanmar.

Kita promote batik haa... Puas menunggu line clear kat belakang tu. 

Bayang dua pokok tu sangat cantik tetapi malangnya takde tangga yang nak dipanjat untuk shoot dari atas.


Ananda Phaya

Salah satu daripada kuil besar di Bagan yang dibina pada 1105M sewaktu pemerintahan King Kyanzittha (1084-1113M) dari Dinasti Pagan.

Bentuk asasnya macam shape cross dengan beberapa laluan membawa ke pagoda kecil. Atasnya dihias dengan hti sepertimana kebanyakan pagoda di Myanmar. Ada empat Buddha berdiri menghadap utara, selatan, timur dan barat. Digelar "Westminter Abbey of Burma", ia campuran senibina Mon dengan pengaruh India.

Ia telah dibaikpulih sepenuhnya setelah rosak akibat gempa bumi tahun 1975. Ananda Temple dianggap kuil yang paling dihormati (suci) di Bagan.




Bila bola takraw lagi 😀. Semasa di Bogyoke Market hari tu bila ternampak je bola takraw terus teringat kat kata-kata anak. Dia tanya, "boleh tak mama derma bola takraw untuk team sekolah kita?". Yang kat sini dapat 3000 kyat.


Bagan itu sesungguhnya sangat unik! Lepas ni kami ke Inle Lake (row row row your boat!). Jemput baca nanti eh 💖💪😊









Post a Comment

0 Comments