Thailand | Siam Niramit, Persembahan Kebudayaan Yang Hebat!



Thailand | Siam Niramit, Persembahan Kebudayaan Yang Hebat! | Salah satu aktiviti yang ai highly recommend semasa di Phuket ialah menonton persembahan pentas yang hebat ini. Trust me, pasti puas hati.

Nak tak... tengok persembahan pentas antara yang terbesar di dunia?

Nak tak... menyaksikan persembahan 100 performers dengan 500 kostum yang cantik?

Nak tak... melihat dan mendengar kesan khas menggunakan teknologi canggih?

Nak tak... tengok set pentas yang hebat?

Nak tak... mengetahui sejarah dan budaya Thai?

Sumber di sini.

Jadual persembahan di Siam Niramit.

Pernah menonton teater di Mud KL atau Sarawak Cultural Village? Konsep yang hampir sama tapi di sini berskala besar. Jauh lebih besar!

Show Siam Niramit menceritakan sejarah tujuh kurunnya. Ruang teater ini sangat besar dengan kedudukan kerusi bertingkat. Sayangnya tidak dibenarkan membuat rakaman video atau gambar di dalamnya. Nak tengok kena beli tiket gituh. Persembahan dibahagikan kepada beberapa segmen yang dipadankan dengan lagu-lagu bersesuaian. Muzik Malaysia pun ada... teruja kita wak. Kalau ada omputehs sebelah aku mau aku je aku bagi tau dia lagu tu dari sini tapi takde... sekeliling aku semua yang kaler telur pindang je 😂😂😂 ya ampunnn!!

Persembahan istimewa ini diadakan setiap hari kecuali Selasa. Gate mula dibuka pukul 5.30 petang. Dinner bermula jam 6 petang dan show starts at 8.30pm. Sebelum persembahan utama ada preshow attractions and activities di kawasan lapang depan souvenir shop tu. Jadi bila kita sampai awal pun takdelah mereput menunggu show pukul 8.30 malam tu.

Dinner ada banyak pilihan makanan Thai dan makanan barat. Untuk vegetarian pun ada. Ada juga kaunter nasi ayam. Aku tak makanlah nasi ayam tu... kat Malaysia pun ada heheh... phad Thai pilihan utama. Sedap! Pulut mangga adalah sebesar ibu jari, buat lekat celah gigi. Kami makan di bilik khas sebab beli tiket premium.

Kedai cenderahatinya mengganggu emosi sebab menjual banyak pilihan barangan yang menarik dengan harga berpatutan. 

Ni haa tarikan prapersembahan tu. Menarik, macam-macam ada. Bermula dengan persembahan air dan cahaya, perarakan gajah, tarian, Muay Thai kemudian masuk ke Thai Village. Nak naik gajah pun boleh tapi kena bayarlah sikit.


Hadek hadek ni..


Thai Village pun best. Terdapat empat buah rumah dari empat wilayah. Di sini ada demonstrasi membuat lilitan bunga, makanan tradisional, menenun kain, bergambar memakai pakaian tradisional Thai, bersampan mengelilingi 'tasik' dan games. Games baling bola sampai abang Sajat jatuh dalam air tu paling meriah hehehe... aku tak mainlah sebab takut kalah dengan bebudak. Dahlah 3 biji bola 100b. Mesin duit betul.

Bergambar dengan pakaian tradisional pun menarik. Masa aku lalu tu ada omputehs dok bergambar. Cantiknya lahaiii... 

Naik sampan cuma THB20 seorang. Dalam tempoh menunggu tu sempatkah juga kami buat photoshoot dan videoshoot mempromosikan Siam Niramit. Acah acah pengacara Nona gituh tapi bersangkut-sangkut sebab takde skrip.

Balinglah bola ke tanda kuning tu. Kalau tepat, 'hakak' dalam kurungan tu akan jatuh ke dalam air.

Ni mesti dia ambil gambar sekerat je ni.

Ehem.. Dalam salah satu rumah tradisional Thai.


 

Nak masuk ke teater tu beg kita akan diperiksa. Kamera wajib di simpan di locker. Hebatnya show Siam Niramit ni pelakonnya bukan sekadar di pentas malah ada yang 'diawangan'. Memula main gendang di pentas, lepas tu lampu dipadamkan. Tau tau ada bunyi di atas. Perghhh gempak beb! Sewaktu penutup pun ada aktor yang menabur confetti dari atas sambil bergerak merentasi penonton. 


Dimana untuk membeli tiket Siam Niramit?
Boleh beli online dari Malaysia. Aku ada ternampak di 11Street dengan harga diskaun. Boleh juga dibeli daripada ejen jualan yang banyak di Patong dan Phuket. Pepandailah tawar-menawar. Harga termasuk transfer sekali. If without dinner boleh dikurangkan lagi. 

Any question? Bertanyakah di sini.


Siam Niramit
55/81 Moo 5
Chalermprakiet Rd.
Rassada
Muang, Phuket 83000
Thailand
Phone: +66 76 335 000


Nak tempah hotel di Phuket atau Patong Beach? Klik di sini. Beli kat Agoda senang.






Post a Comment

0 Comments