Salam 2 Ramadhan 1438H



Hari ini masuk dua hari kita berpuasa. Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat islam.

Waktu berpuasa di Malaysia normal sahaja, 14 jam sehari. Paling lama di Nuuk, Greenland 21 jam dan paling pendek Punta Arenas, Chile, 10 jam. Bersyukurlah duduk di Malaysia ni sama je setiap tahun. Janganlah ada lagi alasan tak nak berpuasa kerana ada kawan-kawan non muslim pun turut berpuasa. Ketika semua orang berpuasa ni kuranglah cabaran bagi mereka (kita pun), kalau tidak ada je yang mengajak makan. Lagipun, kanak-kanak lima tahun yang lincah pun okay je berpuasa takkan kita yang bekerja dalam air cond tak tahan? Eh malulah!

Tempoh waktu berpuasa di beberapa negara seluruh dunia.
Sumber Utusan Online.

Indahnya Ramadhan ia mengajar kita untuk sama merasai keperitan orang lain yang sedang dalam kesusahan dan sering tidak makan. Di bulan yang mulia inilah kita perlu banyakkan amalan baik, sentiasa cuba untuk meneruskannya pada 11 bulan yang lain. Bukan senang jika kita tak biasa tetapi ingatlah pasti BOLEH.

"Jika anda berada di posisi untuk membantu orang lain, bersyukurlah kerana Allah sedang memakbulkan doa orang itu melalui kamu"- Nouman Ali Khan.





Post a Comment

0 Comments