Thailand | Wat Bang Kung Yang Unik Di Amphawa



Thailand | Wat Bang Kung Yang Unik Di Amphawa | Thailand terkenal dengan wat (temple) yang banyak. Dianggarkan terdapat 32,000 buah wat di seluruh Thailand yang majoriti penduduknya beragama Buddha.

Selain tarikan pelancongan popular, terdapat juga sesuatu yang agak tersembunyi dan menarik untuk dikunjungi. Dilindungi oleh akar dan batang pohon ara (banyan tree) Wat Bang Kung di utara Amphawa, Samut Songkhram, menarik ribuan pelancong dan penganut ke sini dengan keunikannya . Chapel kecil dipanggil Bot Prok Pho (ordination hall covered by Bodhi tree)  tu seolah-oleh 'dipegang' oleh pokok ara di sekelilingnya kecuali di bahagian belakang. Nama asalnya ialah Bot Luangpho Dam. Wat seperti ini biasa dilihat di Cambodia.

Wat Bang Kung wujud sejak era Ayutthaya lagi. Pada kurun ke-18, 1768 tepatnya, kawasan ini merupakan kubu pertahanan tentera laut sewaktu peperangan sengit menentang pencerobohan Burma. Terbiar selama 200 tahun sehinggalah Kementerian Pendidikan mengambil inisiatif membangunkannya semula sebagai tapak bersejarah. Kini ia berfungsi sebagai wat dan terdapat patung King Thaksin serta dua baris patung lelaki Cina bersaiz sebenar yang membantu dalam peperangan menentang Burma sedang ber-Muay Thai.

Di dalam wat ini terdapat satu patung Buddha yang besar. Pengunjung akan berdoa, meletakkan incense sticks dan melekatkan daun emas ke badan Buddha tersebut. Di bahagian belakang wat pula disediakan teh herna secara percuma yang dikatakan baik untuk kawasan tekanan darah.



Sisi kanan wat.

Belakang wat.







Memohon hajat.




Wat Bang Kung
Soi Thetsaban Tambun Kradang Nga 1
Bang Khonthi, Bang Khonthi District
Samut Songkhram 75120, Thailand









Post a Comment

0 Comments