Motivasi Jimat | Hidup Zaman Gawat Ekonomi

Tags

Hidup Zaman Gawat Ekonomi | Kini zaman susah. Susah dapat kerja tetapi senang dibuang kerja. Susah yang ditambah dek percaturan tidak adil penguasa.



Tahun ini tak dapat diari/planner. Semua syarikat perlu berjimat. Selalunya aku akan dapat dua buah, satu dari jiran yang bekerja di bank dan satu lagi daripada husband, jadi aku akan gunakan yang mana lebih banyak ruang untuk ditulis. Bank yang sentiasa meningkat keuntungannya every quarter tu pun sibuk berjimat cermat.

Tak mengapalah. Aku buat sendiri dengan buku tebal hard cover yang aku jumpa dalam sebuah rumah lelong yang aku beli tahun 2007 dahulu. Lama giler kan? hahah... Kulit buku tu aku balut dengan gift wrapper then balut dengan plastik pula. Mukasurat depan/belakang buku ni penuh dengan nombor. Nombor ekor. Kuat betul berjudi. Di kulit buku ini pula ditulis "hak kerajaan Malaysia". Entah apalah pekerjaan tuan rumah lama dulu. Banyak juga barangan yang masih baik dalam rumah yang ditinggalkan tu. 

Aku buatkan kotak kotak bertarikh semua tu guna Excel siap dengan cuti umumnya sekali. Kalau ada cuti sekolah berderet bertanda dengan warna kuning. Senang nak tahu bila masa aku perlu berada di dapur dari pagi hingga ke malam. Sekejap je beras habis. Letih mak nak.

Page untuk menulis tu pula aku memula satu muka penuh untuk sehari tapi cukup hingga Ogos je. Start September kena bahagi dua, satu page untuk dua hari. Lagi jimat. Kau mampu? hahah... bertuah laki aku.

Nampak reben putih tu? Haa... itu reben hadiah sempena kelahiran baby baru. Yang pasti bukan baby yang last maknanya dah lebih lima tahun. Aku memang suka simpan benda yang kurasakan boleh dikitar semula. Manalah tahu kan cikgu suruh buat projek apa apa ke.. tak payah beli dah. Jimat. Eh, jimat lagi.

Tergelak besar kawan aku masa aku tunjukkan diari ni. Osah kodokut eh kata dia hahhaha... aku gelak juga la. I'm just being practical I guess. Rupa-rupanya selama ini aku telah mempengaruhi dia, bila dia nak beli barangan mahal je asyik teringat kat aku. Ekau dah kenapo Meh? hahah...

Itu tentang diari.

Pernah aku nampak husband aku pi tenyeh rice cooker dengan dawai siput. 

"Hei... jangan pakai dawai tu... Dah 15 tahun saya guna tak calar sikit pun!"

"Tutuplah kilang rice cooker camni..." hahhaha.... 

Haa bertuah badan berkahwin dengan aku. Nak rumah beli sendiri, nak diari buat sendiri. #syukurselalu


Pemimpin suruh berjimat. Nak berjimat bagaimana lagi? Giler. Bak sini sikit duit bilion bilion tu.

I appreciate your comment so let s say something
EmoticonEmoticon

Artikel Terbaru

Google+ Followers

Followers

Ping Blog

Blogged.my

Blogged.my

blogr.my

Auto Ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free