Bermula hari ini KLIA2 kini LCCT!



Bermula hari ini KLIA2 kini LCCT! Kecoh tak habis-habis Air Asia dan Malaysia Airport Berhad ni kan? Air Asia ialah pelanggan utama KLIA2. 95% pesawat adalah milik mereka yang menggunakan model perniagaan tambang rendah.


Terkini secara rasmi tetapi tanpa persetujuan MAB, Air Asia menukar nama KLIA2 kepada LCCT. 

Kenapa? Revenge kah?

Yang aku tahu:

1) Selain isu landasan yang tak sekata yang boleh merosakkan dan membahayakan pesawat serta berlopak bila hujan lebat, AA juga tidak bersetuju dengan cadangan kenaikan caj di lapangan terbang oleh MAB. Mereka faham caj tersebut telah lama tidak dinaikkan tetapi mereka DO NOT AGREE dengan caj-caj baru yang tak pernah wujud sebelum ini. AA nak volume, nak ramai pengguna. Jika caj terlalu tinggi nanti pelanggan lari.

Air Asia juga mahu kekalkan tambang rendah kerana itu business model mereka. Kalau tambang naik kita pun kena tempiasnya weh. Takdenya dia nak absorb caj semua tu. They always talk business. 

2) Caj RM3 seorang yang MAB caj kepada semua penumpang yang menggunakan KLIA2 tu pun AA tak setuju. Aku lagilah tak setuju hahaha... nak jimat selagi boleh. Dulu kan kecoh fasal aerobridge tu... ada seorang senior reporter tu kata penumpang cuma dikenakan caj 25 sen sahaja. Aku yang malas mengira ni fikir er... okaylah. Sekali kena, hamik 3 hengget sekali lalu. Caj ini lain daripada airport tax tau.

3) Model KLIA2 tu pun tak ngam dengan AA. Mereka nakkan yang simple tetapi berfungsi dengan baik dan mempunyai fasiliti yang dipertingkatkan. LCCT dulu tu tempat duduk pun tak cukup. KLIA2 ni pula kemain jauhlah nak berjalan kaki kalau kita dapat gate paling hujung. Hilang nafas kalau terlambat haha..

4) AA still negotiating airport charge yang nak  dinaikkan kepada RM65. Tambang '0' tapi airport charge rm65, ko rase?? Logiknya bila ramai penyewa (kedai-kedai tu) kos akan menjadi rendah. Sewa mahal oi.

5) Aku tak tahulah mereka akan saman menyaman ke tidak. Tak kisahlah yang penting penerbangan tak delay atau dibatalkan. Jika kita lihat secara positif, bila foreingner tengok kat bording pass turun di LCCT tapi nampak betapa gempaknya KLIA2 bukan ke bagus? Mesti mereka heboh bercerita kat kengkawan kan? (bagi yang first timer la)


CEO of AirAsia Bhd, Aireen Omar has said in the statement that they will continue to refer it as LCCT2, citing MAHB Managing Director Datuk Badlisham Ghazali’s earlier agreement that any party may refer the airport as such, as it is freedom of speech. Kena carilah statement Datuk Badlisham nak bagi soheh.

Kita tunggu dan lihat saja lah. Gajah sama gajah bergaduh jangan kita terhimpit sudah. Apa apa pun I LIKE KLIA2. Kepada semua yg dah print boarding pass boleh print semula. 

AIR ASIA... LOW COST, LOW BUDGET, LOW TICKET !



Post a Comment

0 Comments