My China Trip- Shanghai Day 2 | Peoples Square dan Yuyuan Bazaar




My China Trip- Shanghai Day 2 | Peoples Square dan Yuyuan Bazaar | Merata aku berjalan hari ni. Di musim bunga ni semua bunga berkembang cantik memukau pandangan. Seronok berjalan dengan suhu 24C, nyaman je. 

Panas dah badan aku berjalan menjauhkan diri daripada scammers tu, lepak sekejap di Peoples Square. Stesen Metro PS ni ada 19 exit so kalau nak menunggu kengkawan make sure exit yang betul. People's Square ni selepas Nanjing Road shopping district. Yang menghala ke sungai tu kawasan The Bund.
Wah best lah buskers ni. Walaupun lagu cina tapi sedap di dengar. Kalau Edry KRU dengar ni masuk AJL tahun depan pulaklah kot hahaa… Aku duduk sekejap melepaskan lelah sambil merakam aksi mereka.


Berdekatan Peoples Square ni ada Madamme Tussaud dan hentian Big Bus Tour. Dah masuk sekali dulu di Madamme Tussaud London cukuplah kot. Setakat Selena Gomez apa kelas? kalau ada M. Nasir ke .. Ramli Sarip ke… nak jugak aku masuk. Patriotik sangat. Gituh.







 Ada orang berpiket, tak tahu sebab apa.

 Ada playground di sini
Big Bus Tour ada menjual tiket untuk 24 dan 48 jam dengan tiga laluan. Tiket premium 300 yuan dapat naik ke Oriental Pearl Tower atau River Cruise. Bila aku tengok laluan tu semua tempat yang aku nak pergi aku dah kunjungi kecuali temples, so tak perlu. Communication tower lain kali pun boleh pergi, tak minat sangat.
Acara seterusnya aku nak ke sebuah masjid. Aku ni kan bila menulis seboleh-bolehnya akan memberi maklumat yang accurate dengan cara penulisan/ejaan yang betul. Kalau ingat lagi subjek BM dulu:
‘di’ akan dijarak jika disambung dengan nama tempat atau masa. Maknanya di Henghe menunjukkan Henghe tu sebuah tempat manakala Dihenghe satu kata nama yang lain. Kenapa aku bangkitkan hal ni? Sebabnya adalah aku tak jumpa masjid tu setelah jauh menaiki Metro, 3 stop lagi nak habis. Info yang aku kumpulkan tu ditaip cara ‘orang sekarang’ yang ramai dah cikgu komplen dengan tak ada koma, noktah, huruf besar, huruf kecil, jarak, hingga menghasilkan maklumat yang kurang tepat.
Tak apalah tak ada rezeki, lain kali cari lagi tapi aku terjumpa sebuah restoran muslim berdekatan The Cube Hotel daerah Pudong. 

Disebabkan tak berjumpa masjid aku kenalah balik hotel untuk solat. Itu tak menjadi masalah besar sebab pertamanya sistem pengangkutan sangat efisien. Kedua, Chi Chen Hotel tu hanya 30m jauhnya dari stesen Xiaonanmen. Lagipun balik petang mana ada orang dalam bilik, semua dengan aktiviti memasing. Ada seorang dormate aku tu sibuk study because she'll be sitting for accounts paper. Stress dia sebab kena jawab 30 soalan english dalam masa sejam. Kesian dia.

Nak kemana eh? Ke Yuyuan Bazaar lagi!

Song Yun Tower. Sumber di sini

Song Yun Tower . Sumber di sini


Dimana Yuyuan Bazaar ni?

No.269 Fangbang Middle Road, Huangpu District, Shanghai

Hanya 10 min berjalan kaki untuk sampai ke sini dari Chi Chen Hotel dan Nanjing Road. Sesiapa yang menginap di Ibis Hotel senanglah, di belakangnya aje. Fangbang Middle Road atau Old Street, City God Temple dan Yuyuan Garden terletak berhampiran antara satu sama lain. Dibuka petang, pengunjung bazaar ni ya Rabbi ramainya. Di Yuyuan Bazaar ada Song Yun Tower resembling zaman dinasti dedulu tu yang sangat cantik di waktu malam. Jalan ini sangat indah suasananya kerana memiliki bangunan berarkiteksur china kuno. Menyesal tak bawa kamera dan handphone. Menyesal menyesal menyesal !
Bangunan  di sini bercampur baru dan lama. First time aku datang sini aku tak berjalan sampai ke hujung jadi tak jumpalah Song Yun Tower di atas. Bila datang kali kedua hah kau, punyalah besar bangunan tu dan penuh dengan kedai. Kedai fast food dan ais krim Turki pun ada. Sijil halal Malaysia pulak tu heheh.... ada beberapa sijil ditampal di kedai tu tetiba terpandang logo ghimau, fuhh bangga iols.
The price for everything?  dirt cheap!
Dapatlah beli shawl 5 yuan kat sini. Berkenan kat cheongsam tapi macam takde saiz I jer iskkk  malas nak tanya takut kecewa. Mesti cantik pakai kat rumah kan? Sopan je duduk kat sofa kekeke.... Beli juga kasut sepasang. I feeling sebaya Yuna you! Haha..

Kat sinilah aku dapat beli butang untuk trench coat yang lagi satu. Kot tu dah lama sangat sampaikan butang ada yang pecah tapi bila pakai elok terletak di badan. Tu yang usaha juga ganti butang. Hari tu gigih mencari sepanjang-panjang jalan Masjid India semata-mata nak cari butang yang hampir sama coraknya. Ada, tapi harga tak boleh blah rm3.50 sebiji. Mencekik sangat. Plastik je pon. Kalau beli 20 dah berapa?? Kat sini dapat 15 yuan je sebiji, itupun tak nego sangat. Bila aku pusing balik makcik tu dengan meja meja sekali dah takde, dah untung banyak kot hehee.. 
Bagaimana hendak ke Yuyuan Garden/Bazaar?
Dengan bas:

Sila naik bas 11, 26, 64, 304, 736, 805, 920, 926, 930 dan turun di Xinbeimen (Renmin Road Lishui Road) Station. Kemudian jalan sepanjang  Anren Street.

Naik City Sightseeing Bus pun boleh, sila turun di Yuyuan Garden.

Dengan Subway:

Sila ambil Subway Line 10 dan turun di Yuyuan Station Exit 1.




Cuba teka berapa yuan harga kasut tu? Sebijik sejibon dengan kasut sekolah All America yang berharga 40 ringgit tu tapi harga kat sini phewwww.... Kalau ada 10 pattern aku beli 10 terus hahahah.... 

Post a Comment

0 Comments