Mulu Marriot Resort & Spa, Miri | 5 Star Resort in a Lush Green Rainforest



Mulu Marriot Resort & Spa, Miri | 5 Star Resort in a Lush Green Rainforest - Dikelilingi hutan hujan tropika yang tebal,  gua dan sungai di hadapannya membuatkan kita berasa sangat tenang dan rileks berada di sini. Ketenangan dan kehijauan menjadi trade mark mereka. 

 
Semasa berada di Mulu kami ditempatkan di Mulu Marriot Resort & Spa yang dulunya dikenali sebagai Royal Mulu Resort. Setelah selesai kerja-kerja menaik taraf keseluruhan resort, kini ia menawarkan 101 bilik diatas tiang setinggi 15 kaki dari tanah dengan ruang pejalan kaki diperbuat daripada kayu keseluruhannya. Bilik-biliknya direka dengan desain etnik yang menggambarkan rumah panjang (longhouses) yang sinonim dengan negeri Sarawak.
 
Terletak hanya 5 minit dari Gunung Mulu National Park yang diiktiraf sebagai UNESCO World Heritage Site, program percutian kita boleh diaturkan dengan bantuan staf-staf berpengalaman dan sopan. It's really a Malaysian hospitality. Mengikut kata Resort Manager, Grant Young, pekerjanya semua orang tempatan yang bermotivasi tinggi. Dari pandangan aku memang betullah tu.
 
Kekadang aku kecewa bila kita stay di hotel atau resort yang dikhabarkan berbintang empat tetapi reception's staff tak angkat muka pun bila kita lalu. Ucapan Selamat Pagi dengan senyum manis pun takde. Itu belum lagi staff f&b dan room service yang kesemuanya orang asing. 
 
 
Fasiliti Yang Ditawarkan
 
- Mandara Spa
- Gymnasium
- Meeting facilities
- Outdoor swimming pool
- Outdoor activites. Kalau nak berkayak, night cruise, berakit, jungle trekking, eksplorasi gua mereka boleh uruskan. Beritahu sahaja dan bayar semuanya akan beres.
 
Seronoklah duduk di lobi ni dan River Bar di hujung sana. Mendengar muzik atau membaca dengan pemandangan Sungai Melinau.


Kenderaan yang digunakan untuk mengangkut beg tetamu. Unik kan? No air pollution.

Setiap bilik mempunyai balkoni persendirian yang sesuai untuk berehat sambil melihat kehijauan di sekelilingnya serta lengkap dengan kemudahan moden seperti flat screen tv. Kalau baca di ruang feedbacks Tripadvisor semua tetamu memberikan komen positif. Kita yang dah biasa melihat kehijauan Malaysia pun terpegun inikan pula orang yang biasa duduk di hutan batu. Rasa tak hendak kemana-mana!

 

Bilik besar stay sensorang. Tak sangka yang nampak gagah perkasa tidur buka lampu muahahahah... aiyooo buat malu jer

I can see you.... jangan lupa tutup bidai kat bath tub tu kalau tak nak buat tiger show.
 
Balik dari menggua di hari kedua masing-masing pakat berendam dalam air panas di bilik memasing.  Aku berendam sampai merah tapak kaki hehee.. lega rasa urat kaki.


Desain meja yang unik diperbuat daripada keratan melintang batang pokok.

Kolam renang bersaiz sederhana yang aku rasakan kedalamannya 1.2 meter sahaja. Okaylah tu... lifeguard bukannya ada.

Kafe yang dibuka sepanjang hari untuk kemudahan tetamu. Di hujung sana ada private dining room.

Chef Musa Punan showing his skills. Sedap umai yang dibuatnya, ada rasa pedas sikit.

 
Dony order Laksa Sarawak. Saiz makanan yang dihidangkan besar sampai jenuh nak menghabiskan.

Private dining room
 
Sedap betul duduk kat day bed nih
 




The new River Bar

 
Halalkah makanan yang dihidang?
Oleh kerana orang tempatan tidak mampu untuk supply raw material secara konsisten, mereka mendapatkan bekalan dari Miri. Cuma sayur-sayuran sahaja dari Mulu. Daun kari mereka tanam sendiri.
 
Sebagai tetamu yang diraikan, biasanya jika kita datang berkumpulan kita boleh request makanan tertentu dari chef itupun sekiranya ada stoklah. Orang datang sini bukan nak makan sangat. They pay for the ambience and lush green scenery.
 
Yakin ke halal?  Beginilah, bermusafir ada caranya. Kalau kita tak yakin kita makan je lah seafood dan sayur. Lupakan ayam daging yang menjadi makanan ruji buat seketika. Takpun bawa sesiap sambil ikan bilis kacang atau rendang dari rumah, pekkan kecil-kecil. Satu pek untuk sekali makan supaya tak basi. Jangan makanan je nak halal lepas tu mintak orang bawakan ke karaoke yang ada GRO Phillipino. Ngeng sangat. (inilah rungutan seorang Menteri Besar suatu ketika dulu). MMR mendapatkan bekalan bahan mentah halal dari Miri.
 

Bagaimana dengan line internet?
Aku rasa semua menarik di sini kecuali internetnya yang limited. Kalau dah lima orang online hmmm... tak dapatlah. Ko tunggu je lah diorang masuk bilik baru dapat bertenet sambil tidur baring kat area lobi dan open bar ni macam rumah sendiri. Jangan risau, diorang memang tidur cepat sebab dah penat keluar masuk gua hehee... kitorang je macam burung hantu. Lobi itu kami yang punya...!
 
Occupancy rate tinggi bermula Jun hingga September yang kebanyakannya ditempah westerners. Orang German dan Netherland suka ke Mulu. Diorang tu kalau  penuh satu resort pun tak bising, cakap pun berbisik tak mahu mengganggu tetamu lain. Syarikat-syarikat Malaysia pun banyak juga yang mengadakan seminar dan berkursus di sini. Korang jek lah bos mintak buat team building di sini. Lokasinya sesuai untuk percutian keluarga, pasangan, peminat aktiviti lasak, mesyuarat perniagaan dan majlis perkahwinan kecil. Bestttt sangat!
 
 
 Alamat:

Mulu Marriott Resort & Spa
Sungai Melinau PO Box 1145
Mulu
98008 Gunung Mulu National Park
085-42 1121
 
Bagaimana mahu ke Mulu Marriot Resort?
4 pernerbangan MASwings dari/ke Mulu setiap hari. Selain dari Kuching, MASwings juga memberi perkhidmatan Mulu-Miri/Kota Kinabalu. Jadualnya ada di sini.
 

Post a Comment

1 Comments

  1. tenang nampak tempat ni . ada rezeki boleh la ajak family saya ke sini :)

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.