Jom Mencandat Sotong!



Jom Mencandat Sotong! | Setiap tahun diantara bulan Mac hingga September adalah musim sotong baaaanyakkk di perairan Terengganu. Ini adalah peluang keemasan kepada mereka yang sangat sukakan aktiviti laut untuk mencuba (bagi yang tak pernah) atau meneruskan kegemaran memancing/mencandat sotong.

Sehubungan dengan itu kerajaan Terengganu dan Tourism Terengganu dengan  Gaya Travel Magazine sebagai koordinator media akan mengadakan Squid Jigging Festival pada 2-7 Jun 2015. Tak dapat bercakap Melayu lah iolls seminggu ni.... rasa macam melancong kat oversea sekejap heheh.. takpelah, dapat makan budu dan kupok leko pun boleh menghilangkan rindu.

Kalau nak tahu, sotong tu masa kita baru angkat transparent badannya dan pigmen merah tu blink blink kejap ada kejap takde sangat menakjubkan. Bila dah mati barulah keadaannya seperti yang kita biasa lihat di pasar. Dan sotong segar ni jika terus dimasak atas bot pergghhhhh..... manis! Masukkan bawang besar dan cili jer woiiii.... kemain sedap!

Squid Jigging's photo.
 
Pergi Terengganu takkan nak menyotong je kan? Di siang hari kita buatlah lawatan tapak ke Pasar Payang ke.. Tasik Kenyir ke... di Pulau Kapas/Redang/Perhentian/Lang Tengah ke... berkayak di Kuala Berang ke... macam-macam ada di Terengganu nih. Setiap daerah ada attractions tersendiri. Hotel pun banyak yang ada swimming pool. Kalau nak kolam renang yang berasingan lelaki pompuan pi duduk kat Hotel Tabung Haji nun.
 
Meh pakat-pakat adik abang kakak sewa bot kita mencandat sotong!
 
 
p/s Tourism Terengganu, takkan bagi sejam je untuk tawaf Pasar Payang tu? iskkk...

Post a Comment

0 Comments