Cambodia | Nyawa melayang di Choeung Ek Memorial




Nyawa melayang di Choeung Ek Memorial | Choeung Ek Memorial atau dikenali juga The Killing Fields asalnya adalah sebuah ladang buah-buahan dan kubur Cina. Letaknya 17km di selatan Phnom Penh ia merupakan tempat wajib dilawati ketika berada di Phnom Penh.


Kawasan ini digunakan rejim Khmer Rouge yang diketuai oleh Pol Pot untuk membunuh banduan Tuol Sleng Genocide Museum dan kawasan tahanan lain. Para banduan ini akan dibawa menaiki lori ke sini sebelum dihentak, dipukul, dikelar leher sehingga mati. Semua kekejaman ini berlaku diantara tahun 1975 dan 1979.

Salah seorang survivor menceritakan mereka dibawa ke sini diwaktu malam, rasanya dengan berjalan kaki. Masa berhenti rehat di suatu tempat dia terbau sesuatu yang sangat busuk tapi tak tahu dari mana. Logiknya kalau mereka dan diseksa di 'sekolah tinggi' tu mestilah ini kawasan yang lebih teruk lagi. Dia sempat meloloskan diri tapi terpaksa meninggalkan anaknya yang menangis-nangis yang mana sehingga kini dia tak pernah berjumpa lagi. Adakah ko rasa anak dia masih hidup? Sedihnya bila berada di dalam dilema macam tu.

Masuk ke kawasan ini, walaupun ramai pengunjung suasananya senyap sunyi melayan perasaan masing-masing. Everyone khusyuk mendengar cerita daripada audio guide.

 Di stupa ini terdapat beribu tengkorak yang disusun dalam rak setinggi tujuh tingkat. Beribu rangka manusia dijumpai di dalam beberapa kubur besar di kawasan ini. Dua juta mangsa direkodkan dibunuh dalam tempoh 3 tahun sahaja. Gila!
 
 
Kebanyakan tengkorak mempunyai kesan kecederaan. Mereka dibunuh dengan zalim menggunakan pelbagai alatan tetapi senapang jarang digunakan sebab peluru mahal.

The Killing Field ini mempunyai beberapa checkpoint untuk menurunkan banduan, tempat tahanan, seksaan dan pembunuhan. Bagaimanalah keadaannya di malam hari ye? Adakah terdapat bunyi raungan dan rintihan? ish..seram!
 

 Pokok ini berfungsi sebagai tempat seksaan jugak, disagatnya leher tahanan kat pelepah yang tajam tu.
 
 Sehingga kini tulang-temulang masih boleh dilihat timbul atau dihanyutkan hujan lebat. Berhati-hati bila berjalan ye adik-adik, karang melekat pulak serpihan tulang tu kat kaki ko. Jenazah tetap perlu dihormati.


Tulang dan pakaian yang dijumpai dikumpulkan. Tulang-temulang ini dikumpulkan di atas sebuah kotak kaca yang dipenuhi dengan pakaian mangsa. Komunis memang kejam! 

Apalah dosa budak kecil sehinggakan sampai hati mereka menghempaskannya ke pokok ni.

Gambar ni mengingatkan aku cerita tentang Shamsiah Fakeh.  Anak pertama SF dilahirkan di dalam hutan. Parti Komunis Malaya kan beroperasi dari hutan masa tu. Suatu ketika dua orang ahli PKM ambil anak dia dengan memberitahu SF dan suaminya nak bagi kat orang untuk dijadikan anak angkat. Memula SF percaya tapi lama-kelamaan dia tahu juga yang anaknya dibunuh. Adakah begini cara pembunuhannya bayi dia tu? Nauzubillah... Walau siapa pun dia anaknya tetap tak berdosa, ahli syurga.

Mayat yang dibuang di dalam kolam ni dibiarkan terus bersemadi di sini. Agaknya kalau dikorek entah berapa tan pula yang dapat dikumpulkan.

 Salah satu kuburan besar dimana para penyelidik menjumpai beratus rangka manusia dalam satu lubang. Ada kubur yang khas untuk wanita dan kanak-kanak. Apalah dosa budak-budak tu kan?
 
Terdapat beberapa kawasan yang berlopak besar di sini. Semuanya pernah mengisi mayat manusia yang mati akibat seksaan, kekurangan zat makanan dan penyakit.
 
Speaker digantung di pokok dan lagu dipasang dengan kuat semasa para tahanan diseksa untuk mengelakkan teriakan dan raungan mereka didengari penduduk setempat. Sesiapa yang kepohci nak tahu dan sibuk nak menjoyah siaplah kau! Takkan balik ke rumah lagi dah.
 
Tiket masuk ke sini USD6 dan kita akan diberi audio guide mengikut bahasa yang kita nak. Bahasa Malaysia takdo, bahasa Indonesia, English dan lain-lain ada. Aku ambil yang english, kalau tak faham yang Indo karang tak feel pulak. Seeloknya kita berjalan mengikut turutan nombor untuk lebih memahami cerita. If sensitif pada debu sila pakai mask.
 
Haishhh sedihlah pergi tempat ni. Aku rasa elok juga kita sedekahkan Al Fatihah kepada yang muslim. Manalah tahu kan mereka juga termasuk dalam golongan yang dizalimi di sini. Rejim tu main kaut je sesiapa yang disyaki masa tu. Sesak dada mendengar kisah sedih yang real nih.
 
Lepas ni aku pergi Russian Market pula.

Post a Comment

0 Comments