Hotel-Hotel Baru di Malaysia



Assalamualaikum.

Ketibaan pelancong yang semakin meningkat saban tahun ke Malaysia telah menyebabkan bertambahnya penawaran penginapan dalam pelbagai kelas. Bagi yang berkemampuan tinggi hotel butik dan yang berbintang empat dan lima menjadi pilihan utama. Bagi yang berbajet sederhana hotel tiga atau dua bintang sudah memadai asalkan selamat dan bersih.



Selain daripada itu pilihan hotel juga bergantung kepada minat pelancong itu sendiri. Sekiranya mereka kaki shopping hotel di tengah bandar atau sekurang-kurangnya mudah mendapatkan pengangkutan awam seperti LRT, monorel serta teksi lebih diminati. Bagi aku sendiri, sekiranya ke tempat yang baru yang belum pernah aku jejaki, hotel yang menjadi pilihan adalah yang menjadi laluan pengangkutan awam dan mudah mendapatkan makanan halal.

Tahun 2014 telah banyak memberi peluang aku menginap di hotel dan homestay. Kali ini aku nak share pengalaman dan gambar hotel-hotel baru di Malaysia yang berumur kurang dari dua tahun.


Best Western Hotel, Petaling Jaya
No. 1, Jalan 13/1 Section 13
Petaling Jaya, 46100, MY
Phone: +603 7610 2222
Fax: +603 7610 2200

Masa aku menginap di sini Hotel Best Western, Petaling Jaya baru jo menoteh, baru 21 hari masih dalam pantang lagi...signage pun belum naik. Aku rasa bilik aku ni pun belum pernah menerima tetamu lagi.

Dari segi hiasan, ringkas dan moden. Katil besar tapi ruang dalamnya agak sempit (untuk bilik yang inilah) hinggakan masa aku solat amoi tu melangkah je atas sejadah. Adehhh... redha je lah sebab dia tak faham. Kalau kita nak bilik dikemas sila maklumkan kat pintu.

Yang bagusnya hotel ni dikelilingi shopping mall yang baru dan lama seperti Jaya 33 . Nak makan pun senang. Hanya 10 minit pemanduan ke Mid Valley Megamall dan lebih kurang 30 minit ke Subang Airport.




Sunrise seen from my room. Love this moment.


The Glow by Zinc
Tel: +60 4 226 0084 
Fax: +60 4 226 8155
www.glowbyzinc.com/penang


Hotel baru yang cozy. The bright attitude of Pop Art, the beauty of the everyday!

Hiasan bilik kontemporari dengan tilam bantal yang sungguh sedap untuk melelapkan mata. Bilik yang agak luas dengan wifi sepantas kilat dan stabil. Bilik famili quad SANGAT SELESA dengan keluasan 35sqm. Kalau ko jenis yang suka mengambil syampu dan sabun mandi hotel, kat sini kena bayar ye sebab besar gedabak saiznya, saiz botol yang kat rumah kita tu.

Kedudukan The Glow by Zinc hanya 10-15 minit berjalan kaki atau berkereta ke pusat membeli-belah dan makan dan hanya 2km ke Georgetown UNESCO Heritage Site. Dari segi keselamatan pula setiap tetamu akan diberikan kad akses yang hanya boleh digunakan di tingkat yang berkenaan sahaja.

Yang tak bagusnya parking space limited. Walau bagaimanapun kita boleh park kereta di tepi-tepi jalan berdekatan hotel. Yang di belakang hotel tu kena tanya reception staff.


 Biliknya luas dan selesa, internet laju tapi katil kecil seperti saiz normal yang di rumah tu. Jadi katil tu hanya mampu memuatkan seorang je...kalau berdua mungkin salah seorang akan terjun ke lantai hehee..

 Lukisan dinding hasil kerja pelukis dari Kuala Lumpur dan sahabatnya. Kalau tak silap dengar galeri mereka di Seputeh.

  
Dining hall yang menarik. There are a meeting room that can comfortable accomodate 20 guests and is ideal for small private meetings, lunch or dinner parties and small product launch events.


Traders Hotel
  Persiaran Puteri Selatan
 Puteri Harbour
 79000 Nusajaya
 Johor Darul Takzim, Malaysia
Tel : (60 7) 560 8888
Faks : (60 7) 560 8999
http://www.shangri-la.com/johor/traders


Traders Hotel, Puteri Harbour, Johor, merupakan hotel berjenama antarabangsa yang pertama di Nusajaya yang sangat strategik lokasinya menghadap laut. Ia juga berhampiran dengan pusat pentadbiran Kota Iskandar, Legoland Malaysia Resort dan Puteri Harbour Family Theme Park yang ada Lat's Place, Sanrio Hello Kitty Town yang pernah aku blogkan dulu.

Hotel 4 bintang ini menawarkan 283 bilik dan suite kepada pelancong dan businessman.

Satu perkara yang anda takkan menyesal di sini ialah makanannya. Marvellous!



 
Eco tree Hotel, Melaka Raya
1, Jalan Melaka Raya 9,
Taman Melaka Raya,
75000 Melaka, Malaysia.
Telephone:+606 - 292 1888
Fax:+606 - 281 9991
E-mail::reservation@ecotreehotel.com
Bukan main lagi model hot fauziaryaan.com bersantai

360 degree Sky Deck and Pool Bar with a panoramic view of the city skyline and the famous Straits of Melaka where you can relax and enjoy the sunrise or sunset.

Bilik ni best, macam SOHO


The Settlement Hotel
Ujong Pasir
75050 Melaka
Tel : +606 292-1133
Faks : +606 292-4700
reservation@thesettlementhotel.com

The Settlement Hotel ialah hotel 5 bintang yang menawarkan 45 buah bilik dan 4 Villa. Ruang hadapan dihiasi dengan Sultan Bed yang berusia 350 tahun dan tiles antik yang dibawa dari masjid Palembang di Sumatera.

Tetamu yang baru tiba akan disambut mesra lalu dibawa ke ruang makan untuk menikmati teh Inggeris sementara urusan pendaftaran masuk dilakukan oleh staf terbabit. Kemudian tetamu akan diiringi ke bilik masing-masing oleh Settlement Ambassador.
 
Main entrance of The Settlement Hotel


Zaman sekarang ni kalau nak duduk rumah kayu, makan ubi rebus kena stay di hotel yang banyak bintang. Nampaknya mereka lebih menghargai dan nampak bahawa yang lama itu 'boleh dijual'.




Post a Comment

1 Comments

  1. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this
    matter to be actually one thing which I think I
    would never understand. It seems too complex and extremely huge
    for me. I am looking ahead on your next post, I'll try to get the hold
    of it!

    My site: hotel murah di mojokerto

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.