Pasar Karat Jalan Sultan, Kuala Lumpur



Pasar karat sinonim dengan tempat menjual barangan terpakai. Terdapat pelbagai barangan yang dijual seperti jam, beg, kasut, pakaian dan lain-lain lagi. Ada juga barangan yang baru seperti handphone casing, kabel telefon dan stokin.



Kalau dulu berpeluang melawat pasar karat di Johor Bahru, kali ini disebabkan bas dan tren komuter dah terlepas, aku bermalam di Petaling Street dan berkesempatan untuk melihat-lihat Pasar Karat Jalan Sultan, Kuala Lumpur. Letaknya di lorong belakang diantara Jalan Petaling dan Jalan Sultan.


Bila berkunjung ke mana-mana negara pun aku suka ke night market, flea market dan charity shop. Percaya tak aku pernah membeli blazer yang masih baru brand Laura Ashley dengan harga GBP7 sahaja? Kalau digantung di butik tak mampu den weh. Standard mak datin dah tu.

Owh lupa nak bagi tahu, aku stay di Hotel Dragon Inn depan Kotaraya tu. Sewa asalnya RM80 semalam, bila aku berpusing nak keluar mencari hotel lain dia offer RM50 tapi berkipas. Haa...nasib baik...masa check in tu pun dah pukul 12.30 malam takde hal lah guna kipas. Aku pun bukannya terus mandi, sempat lagi pi makan roti canai kat kedai sebelah hehee..

Menurut staf hotel tu pasar karat akan dibuka jam 6 pagi. Pukul 6.30 aku dah keluar. Dalam golap bumin tu den jalan ikut lorong belakang kedai makan. Mak aiii....punya besar tikus lalu lalang, terperanjat mak! hahahaa...rupa-rupanya aku lalu kat tempat pembuangan sampah kihkihkih...dah siang baru nampak.

Ramai yang dah mula berniaga tetapi ada juga yang baru sampai. Pelanggan dah ramai. Dua tiga kali juga aku meronda di situ...sempatlah pergi sedut duit di bank takut duit tak cukup. Diawal waktu tu ada sebuah laptop untuk didagangkan tapi sebijik sama macam aku punya...lebih lima tahun punya barang so aku tak tanyalah berapa harganya. Bila aku patah balik dah tak ada. Laku keras. Habis jugalah rm88 duit aku di sini...membeli barang-barang terpakai tetapi masih bagus termasuk beberapa buah buku yang masih baru.

Sebelum ni DBKL pernah menghalau keluar peniaga pasar karat tersebut 'diatas saranan' sebuah akhbar. Pada akulah kan, lebih baik biarkan mereka berniaga asalkan barangannya 'halal'. Tak perlulah berlesen sebab di mana-mana negara dalam dunia ni ada flea market nya sendiri sehingga sesetengah pihak berkuasa tempatannya menyediakan tempat khas untuk berniaga. Dah menjadi tarikan pelancong pasar pasar sebegini.

Pasar karat di Penang belum berkesempatan nak pergi...nantilah kalau aku ke sana aku update di sini.






Post a Comment

3 Comments

  1. salam bro, pasar karat now banyak lg ke barang rare, lepas kene rush dgn dbkl tu. im planning to go there and have a look lah

    ReplyDelete
  2. kalau barang banyak cun saya nk pegi sana one day

    ReplyDelete
  3. Barang rare tu yang macam mana? Used item memang banyak tapi kena berlama sikit kat situ bcoz some of them lambat berdagang.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.