Keunikan Rumah Bugis di Pontian



Masyarakat majmuk di negara ini membawa bersama seni dan budaya masing-masing. Tidak ketinggalan seni binaan rumah yang dicipta atau dihasilkan berdasar sesuatu peristiwa atau cara hidup sesuatu masyarakat itu di tempat asalnya.



Begitu juga dengan kaum Bugis yang berasal dari negara seberang yang telah lama bertapak di Malaysia ini. Asalnya kedatangan mereka adalah untuk membantu mengusir penjajah suatu ketika dahulu. Tanah Melayu kan dijajah selama beratus tahun, bermula dengan Portugis, Belanda dan kemudian Inggeris. Memandangkan kehidupan di Malaysia lebih baik tambahan pula ramai yang berkahwin dengan orang Melayu peribumi maka ramailah daripada mereka menetap beranak-pinak di sini. Ramai orang bugis yang menetap di Johor walaupun ada juga yang bertebaran ke negeri lain mencari rezeki. 

Peluang melawat dan melihat sendiri keunikan rumah bugis yang sangat cantik dan unik adalah sesuatu yang sangat mengujakan. Dengan kos pengubahsuaian yang mencecah 2.3 juta ringgit ko bayangkanlah betapa gahnya rumah ini. Menggunakan kayu belian yang keras, ia juga tidak menggunakan paku. Main pasak aje.

Rumah milik keluarga Hajah Induk Chichuk binti Daeng Haddadek dan Abd Hadi bin Haji Ambok Ingtang di Kg Sungai Kuali, Pontian, Johor.

Rumah bugis dibahagikan kepada tiga bahagian seperti berikut:
1. Rakkeang, bahagian paling atas. Dahulunya dijadikan loteng tempat menyimpan padi. Di rumah Hajah Induk dijadikan tempat 'lepaking' sambil ngeteh (pandai je aku :)) . Kalau rumah aku ni kan, akan kujadikan mini library di sini.

2. Ale bola, bahagian tengah rumah. Kita tinggal di sini.
3. Awa bola, bahagian bawah rumah antara lantai dan tanah. Pada masa dahulu rumah bugis dibina tinggi untuk mengelakkan gangguan binatang dan serangga berbisa.


 Almari lama yang masih baik di rakkeang



Banyak betul perabut kayu jati.

wahhh sedapnya korang makan kuih raya

Dipamirkan juga salasilah keluarga ini bersama gambar datuk nenek dan moyang keturunan mereka. Rajin betul buat family tree.

Dapur rumah ini diperbuat daripada batu di bahagian bawah seperti kebanyakan rumah kampung yang lain di zaman ini. Kalau dah dapurnya luas dan selesa siap bilik takdo makno nak naik ke atas rumah lagi dah. Macam rumah mak aku jugak... tak koso den.

Nota: berdekatan rumah ini ada gerai menjual mi udang yang sedap.


Post a Comment

0 Comments