MRT Sungai Buloh-Kajang sudah beroperasi! Tambang diskaun 50% !



MRT Sungai Buloh-Kajang sudah beroperasi! Tambang diskaun 50% ! Semalam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melancarkan fasa kedua Mass Rapid Transit (MRT) Sungai Buloh-Kajang sejauh 30km di Stesen MRT TRX.


Sumber di sini.

Laluan dari Semantan hingga ke Kajang ini akan berhenti di 19 stesen, melengkapkan perjalanan sejauh 51 km bermula dari Sungai Buloh. Keseluruhannya terdapat 31 stesen dengan tujuh daripadanya berada di bawah tanah iaitu Muzium Negara, Pasar Seni, Merdeka, Bukit Bintang, Tun Razak Exchange, Cochrane dan Maluri.

Bermula hari ini tambang akan dikenakan bermula daripada RM1 hingga 6.40. Murah! Berita paling best semalam, pengguna MRT, LRT dan monorel diberikan diskaun tambang sebanyak 50% sehingga 31 Ogos ini. Hah apalagi... waktu ni lah nak berjimat.


Apakah MRT dan mengapa MRT dibina?
MRT ialah singkatan kepada Mass Rapid Transit ialah projek pembinaan pengangkutan awam berlandasan yang menjadi tulang belakang perkembangan Greater Kuala Lumpur/Klang Valley.

Projek Klang Valley Mass Rapid Transit ini bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di jalan raya. Kerajaan berharap 50% perjalanan di Greater Kuala Lumpur/Klang Valley dapat dihubungkan dengan pengangkutan awam bersama-sama dengan kemudahan pengangkutan sedia ada iaitu LRT, monorel, KTM Komuter, KLIA Ekspres and KLIA Transit selain bas.

Projek MRT ini telah diluluskan oleh kerajaan pada Disember 2010. Pada asalnya tiga laluan MRT dicadangkan tetapi hanya laluan Sungai Buloh-Kajang yang diluluskan setelah pelbagai kajian dibuat. Laluan berikutnya ialah Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya Line. Pernah nampak tak 'jambatan tanpa penghubung' di Putrajaya? MRT tu nanti lalu kat situlah kot.


MRT Sungai Buloh-Kajang Line
Fasa pertama bermula dari Sungai Buluh hingga ke Semantan telah memulakan operasi pada 16 Disember 2016 manakala Fasa Kedua Semantan-Kajang bermula semalam, 17 Julai 2017. 

Setiap set keretapi akan menggunakan empat gerabak dengan kapasiti 1,200 orang penumpang. Dijangkakakn 400,000 orang akan menggunakan khidmat MRT setiap hari.


Peta Transit Berintegrasi Lembah Kelang/Klang Valley Intergrated Transit Map
Dari Gemas boleh sampai ke Port Klang dan Tanjung Malim naik keretapi je haa.. pastikan bawa buku dan powerbank 😁




Stesen bawah tanah

Image result for mrt kuala lumpur launch
Kadar Tambang
Kadar tambang sangat berpatutan. Harapnya biarlah kekal bertahun lamanya. Dari hujung ke hujung baru RM6.40 tunai atau RM5.50 dengan kad TnG. Kanak-kanak diberumur dibawah tujuh tahun dapat naik MRT dan feeder bus secara percuma. Kadar yang tepat boleh dibaca di sini.

Always go cashless! Bagi yang menggunakan kad, dah tukar kepada MyRapid TnG? Tempoh penukaran dilanjutkan kepada 31 Julai 2017.  Info lanjut di sini.



Frekuensi Perkhidmatan
Bermula jam 6 pagi dan berakhir 12 tengah malam. Frekuensi terbaik pada hari Isnin hingga Jumaat iaitu setiap 3.3 minit di waktu puncak pagi dan petang. Boleh semak jadual kekerapan di sini.

Waktu puncak : 
7.00 - 8.00 pagi
5.00 - 7.30 petang


MRT dibina untuk kemudahan semua. Bersama-samalah kita menggunakannya seperti rakyat yang bertamadun. Jika disediakan fasiliti terbaik dunia tetapi masih berperilaku dengan minda kelas ketiga pun tak guna juga. Contohilah negara maju seperti Jepun dimana rakyatnya sentiasa menghormati hak awam.


***
Bilalah MRT ni nak sampai ke Seremban agaknya? Setahu aku Seremban termasuk juga dalam Greater Klang Valley. Terkial-kial KTM Komuter nak sampai ke KL, sejam suku kak ooiii... itupun kalau takde power failure di tengah perjalanan. Pelik sungguhlah, takde traffic lights takde jam pun lambat. Itu belum lagi kisah tak menepati masanya lagi... kekadang tercepat dari jadual kekadang lambat. Keretapi beratus seat tapi tambang naik dari RM6 sehala kepada RM8.70. Naik waktu puncak belum tentu dapat tempat duduk. Maka berdirilah engkau dengan harapan tiada bau ketiak masam di depan muka.

Bas boleh memuatkan 40 penumpang sahaja, confirm dapat tempat duduk tetapi tambang setakat ini maintain RM6 sehala.

Habis tu bising apa lagi, naiklah bas! - kau kata.

Eh, kalau dah tambang naik tak agak agak takkan nak redha je? 


Post a Comment

1 Comments

  1. Therefore, people direct more time online.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.