SANTAN Food Festival di Air Asia RedQ !



SANTAN Food Festival di Air Asia RedQ ! Hari ini Air Asia menganjurkan acara mencuba rasa inflight meals terbesar Asia di ibu pejabat mereka, RedQ. 


Siapa yang tak tahu Nasi Lemak Pak Nasser kan? The menu can sell for itself oredi.... no need introduction dah. Jadi memang sesuai sangat diperkenalkan menu-menu lain yang unik dengan harga berpatutan seperti Thai Green Curry (Kari Hijau Thai) dengan nasi putih yang lembut dan wangi. Baunya pun... kalau dah terkurung dalam kabin tu sohehlah nak makan juga.

Acara memperkenalkan menu panas Air Asia merangkumkan beberapa jenis makanan terkenal di rantau ini seperti Nasi Kuning Manado, Roasted Chicken Adobo, phad Thai, coconut jelly, roti jala dan sebagainya. Dah empat hari makan phad Thai di Koh Samui, kat sini makan lagi hehe... Jangan dilupa kopi T&Co yang sedap tu. Lepas makan nasi ai mesti nak black coffee. Mana nak cari inflight menu yang ada bermacam jenis cenggini? Walaupun low cost airlines hidangannya sedap tau.

Cool giler office Air Asia - RedQ


Dari kiri Mr Choudhury Hassan Peter, Group Head of Ancillary Revenue; Datuk Kamarudin Meranun, Executive Chairman Air Asia Berhad dan Group CEO Air Asia X dan Tan Sri Tony Fernandes, Group CEO Air Asia.

Influencer dari Filipina.

Ramuan Kari Hijau Thai.

Makanan adalah satu cara untuk menghubungkan dan mengeratkan manusia. Menurut AirAsia Group CEO, Tan Sri Tony Fernandes, nama Santan dipilih kerana banyak makanan Asia yang menggunakan santan. Menu-menu yang dipilih berdasarkan populariti di sesebuah negara. Dengan adanya makanan ini pihak Air Asia secara tak lansung membantu para petani dan pengusaha perniagaan di Asia meningkatkan pendapatan. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa kopi yang paling sedap datangnya dari tanah tinggi Thailand, bukannya Brazil. Nasi lemak paling sedap pastilah dari Malaysia. Itu sebablah kita obes kan? 

Akan datang, sistem e-pos akan diperkenalkan untuk memudahkan kita menempah dan membayar makanan macam makan di restoran tu. Order online lah, gerenti dapat makanan yang kita hendak. Dapat diskaun pula tu. Kalau tak karang asal kau minta je makanan yang hot on the list tu memanjang je habis. Nak nak pula kalau naik flight petang, hakak hakak makcik pakcik baru rasa lapar lepas shopping sakan kot 😂😂😂 Nasib baik tart nanas selalu ada. Sedap baq hang!

Acara ini dihadiri oleh 200 orang pengamal media dan influencer dari 16 negara - Malaysia, Thailand, Indonesia, Philippines, Vietnam, Cambodia, Laos, Myanmar, Singapura, Brunei, India. China, Taiwan, Jepun, Korea Utara Selatan dan India. Blogger India tu je aku kenal, itupun melalui Facebook. Kena bawa kami terbang bersama ni baru mudah nak kenal #tetiba.


aloloooo...

SANTAN Yang 'Panas'
Acara pembukaan SANTAN FOOD FESTIVAL sangat menarik dari Fun Team. Paling best pastilah Assraf Nasir 'Toxic' dari Air Asia X. Alaa... yang video dia menari dalam kabin yang dapat 9 juta views tu. Gempak gilos! TS Tony pun sporting 'bergesel' dengan dia 😁😁. Takde still photo lah pula, video je ada. Sakan kami bersorak hahaa..

Selepas tu ada demonstrasi masakan Thai Green Curry oleh Air Asia Regional Manager of Group Inflight F&B Chef Calvin Soo.

Aku dengar mereka sebut nasi lemak nasi lemak je..


Sumber Air Asia.


Senarai Makanan Yang Laku Keras Dalam Penerbangan Air Asia & Air Asia X (Best-sellers):

AirAsia Berhad (AK)
 Pak Nasser’s Nasi Lemak
 Uncle Chin’s Chicken Rice
 Bukhara Chicken Biryani
 Roast Chicken with Cream Sauce
 Kabali Vegetable Biryani

AirAsia X (D7)
 Pak Nasser’s Nasi Lemak
 Uncle Chin’s Chicken Rice
 Roasted Chicken with Stuffing and Cranberry Gravy
 Chicken Satay
 Nasi Dagang with Chicken Curry

Thai AirAsia (FD)
 Uncle Chin's Chicken Rice
 Thai Green Curry with Rice
 Assorted Sandwiches
 ML Noi’s Basil Fried Chicken on Rice
 Pad Thai

Thai AirAsia X (XT)
 Spicy Fried Chicken with Rice and Traditional Thai-style Omelette
 Japanese Chicken Teriyaki with Rice
 Thai Hot Basil Chicken Stir-fry with Rice
 Pad Thai with Prawns
 Tasty Grilled Chicken with Sticky Rice

Indonesia AirAsia (QZ) & Indonesia AirAsia X (XT) 
 Pak Nasser's Nasi Lemak
 Uncle Chin's Chicken Rice
 Nasi Kuning Manado
 Asian Fried Rice
 Nasi Padang Uda Ratman Philippines AirAsia (Z2)
 Uncle Chin's Chicken Rice
 Pak Nasser's Nasi Lemak
 Chicken Adobo
 Beef Caldereta
 Assorted Sandwiches

AirAsia India (I5) 
 Laccha Paratha with Veg Cutlet And Chole
 South Indian Delight
 Masala Cheese Omelette with BBQ Chicken Kebab
 Purani Dilli ke Raseele Rajma with Jeera Rice
 Chicken Chettinad with Ghee Rice


Kenyanglah balik tadi so kena buat jumping jack and squat squat squat... 😭







Post a Comment

0 Comments