Thailand | Samphao Thai, Phattalung



Phattalung ada macama-macam; sawah padi, hutan, air terjun, teratai dan sebagainya. Untuk destinasi terakhir untuk hari tersebut kami Samphao Thai!

Aku sebenarnya memang rancang apa yang nak dipakai pada setiap hari berdasarkan lokasi since it was a workation kan. Pergi melawat sawah padi atau homestay dalam hutan takkan nak pakai warna hijau juga. Disebabkan saiz badan yang ehem ehem tak banyak pilihan yang ada cuma pemilihan warna je mampu dibuat. Badan tak bersaiz standard ni masalah sikit hiks..

Dari mula sampai dah boleh bergambar sebab sepanjang jalan ke pintu masuk ditanam pokok...apa eh? Yang buahnya berjuntai tu, macam markisa tapi panjang. Kawasan seluas 10 ekar ini ditanam dengan sawah padi dan sayuran serta buah-buahan organik.

Pertama sekali kita akan jumpa penginapan. Aku sukalah tempat ni tenang je. Kalau sewa sini di luar waktu sibuk mesti best. Petang atau malam boleh bersembang sambil berbuai di luar tu. Bilik-bilik yang di sebelah kanan lebih privacy.

Berjalan di atas pelantar kayu membawa kita ke replika king kong dan kerbau yang diperbuat daripada jerami. Kelebihan orang Thai ni, mereka sangat menghargai alam dan tumbuhan. Dari sepohon pokok seboleh-bolehnya digunakan semaksima untuk membuat produk. Cuba tengok gambar-gambar di bawah.

Sebenarnya ada banyak gambar tapi eloklah uols pergi tengok sendiri di sana bila Malaysia tak kenakan kuarantin lagi. InsyaAllah soon.

Tiket masuk dewasa 20 baht jer...










Sebelum sampai ke pintu masuk ada makcik berjualan. Apa yang aku beli di sini?

Asam jawa tanpa biji untuk aku dan mak dan palm sugar yang saiz kecil nipis tu. Murah dari bandar.


Samphao Thai
บ้านท่าสำเภาใต้ Chai Buri
Mueang Phatthalung District
Phatthalung 93000
Thailand


Post a Comment

0 Comments