Hotel Review | Horizon Village & Resort, Chiang Mai



Hotel Review | Horizon Village & Resort, Chiang Mai | Ramai yang tanya, ada apa di Chiang Mai? Err...banyak! Rasanya yang paling best ke Chiang Mai kerana ada musim sejuk. Tak payah pergi jejauh.


Dulu masa sekolah ada seorang anak DO ni tunjukkan gambar dia sefamili bercuti ke negara gajah putih ni. Aku masa tu rasa kagumlah, ye lah masa tu semua orang kena naik MAS dengan harga tanpa diskaun. Kita anak askar pencen jer... mampu berangan je dulu. Takdelah pula kita kecam kata dia sengaja menunjuk-nunjuk. Kita simpan anganan tu ketat ketat.

2018 sesunguhnya tahun yang best sebab dapat pergi ke beberapa tempat baru termasuk Chiang Mai yang dah lama ku idamkan. Disebabkan tempat ini hot dikalangan asians, tiket super murah memang susah nak dapat. 


Resort keluarga
I know, kita selalu stay di lokasi yang easy access kepada public transport dan dalam shopping district bila melancong tetapi jika membawa anak-anak keperluan fitrah dan kehendak mereka kena juga diambil kira. Kita memang suka keluar masuk kedai tapi kalau bawa lima boys plus bapaknya takkan sukanya dia... kita tak pergi tempat lain ke mama? 😃 Bertabahlah nak. Sesekali mak hang perlukan retail theraphy juga.

Horizon Resort & Spa berjarak 13km dari pusat bandar. Resort milik seorang bekas menteri Thai ini boleh dikatakan lengkap dengan pelbagai fasiliti dan dewan banquet pun besar. Kiranya kalau nak buat company trip/sales incentive trip sesuailah. Sebuah lagi dewan still under construction masa aku pergi tu. Dibuat untuk accomodate permintaan pelanggan seperti membawa gajah sewaktu upacara perkahwinan. Gah wedding orang have have ni.

Resort ini luas. Ada playground, zoo mini, maze, muzium, paddle boat dan basikal. Sesuai sangat untuk bebudak release tension. Biaq pi lah depa nak terpekik terlolong kat playground tu. Hot air balloon pun ada tapi terlupa nak tengok. THB8800 per person. Pepagi aku naik basikal pusing satu resort. Syok, sejuk. Di VIP section ada swimming pool sendiri jadi tak perlulah berenang reramai sangat dalam satu kolam. Nak masuk ke area VIP tu pun kena pakai access card. Boleh tengok room tour di insta ruggedmom.

Bilik aku tu best, menghadap tasik. Bilik pun luas dengan ruang bersiap yang agak terasing dari ruang rehat (tempat tidur). Kekurangannya bilik ini tiada heater untuk memanaskan ruang di musim sejuk. Memang sejuk gilerrrr. Mujur ada bath robe boleh buat balut kaki 😃

As they say, resort ini santuari kepada sesiapa yang inginkan kedamaian dan keindahan alam. Enjoy 









Reception counter at VIP section.




Di sini ada tiga buah "homestay" rumah tradisional Thai untuk disewa. Syok duduk rumah yang open concept begini. 


Satu pokok dengan pelbagai warna.

Salah satu lokasi yang educational di sini ialah muzium mini. Di sini tersimpam gambar lama si pemilik dan raja Chiang Mai yang dulu. Raja ini dikatakan seorang yang humble, ada gambarnya memasak dalam salah satu lawatannya.

Selain itu disimpan juga pinggan mangkuk lama, pedang pelbagai bentuk dan baju 'kebal'. Paling menarik perhatian aku ialah botol berisi minyak senyonyong yang masih bersisa. Minyak senyonyong/pengasih/dagu digunakan untuk memikat gadis idaman yang menolak cinta si lelaki. Kata orang ia disediakan oleh bomoh Siam yang power giler. Kata oranglah. Entah entah guna minyak kelapa sawit je maklumlah Thai pun pengeksport minyak juga. Siapa punyalah tu agaknya eh? Jangan buat uolsss...berdosa.


Minyak senyonyong/pengasih/dagu.

I'm very happy with this kind of breakfast tapi ai tambah jugalah fish fillet, baked beans, scramble egg. Breakfast like a king !

Cara paling best untuk explore resort ini ialah dengan menunggang basikal. Seronok weh dalam dingin winter.

Kesimpulannya, 
Bilik *****
Breakfast ***
Fasiliti ****

Resort ini juga short drive away from restoran halal Baan Pi Huen Nong.

Kalau nak tahu mana aku pergi selama enam hari di Chiang Mai silalah jenguk blog post bermula Disember 2017. Syok pergi Maetaeng Elephant Park.


Horizon Village & Resort
200 Moo7 Chengdoi
Chiangmai-Doisaket HWY.(Route 118)
Doisaket ,Chiang Mai 50220
Thailand

Emel: info@horizonvillage.net
Tel: +66 53 292381-5, +66 88-290-8868-9
+66 88-585-7861-2
Faks Front Office : +66 53 868894
Sales : +66 53 868891

Post a Comment

0 Comments