Kemasukan ke Thailand | Cukupkah wang anda?



Kemasukan ke Thailand | Cukupkah wang anda? | Akhbar The Sun hari ini menyiarkan tentang pihak berkuasa Thai sedang menguatkuasakan peraturan dimana warga Malaysia yang ingin memasuki negara itu perlu membawa sekurang-kurangnya THB10,000 (RM1,240).


Undang-undang tersebut telah dibuat berdekad lalu tetapi dilonggarkan kerana kemasukan warga Malaysia yang ramai melalui pintu sempadan negara selain udara. Yang heboh ini pun sebab ada pelawat yang dihalang masuk telah menceritakan kisahnya di medsos.


Kenapa tetiba jadi strict? 

haiyoooo.... Janganlah samakan kami dengan mat saleh yang pi minta sedekah kat sana. Setiap tahun dapat dilihat rakyat Malaysia bertambah ramai ke Thailand sama ada untuk bercuti, menziarahi keluarga, membeli-belah atau sekadar untuk makan. Samalah macam aku... masuk Betong dari Baling semata-mata nak makan je.

Kita bawa duit tak banyak diatas beberapa faktor:
1) Hotel selalunya dah book sesiap. Kat situ je dah banyak pengurangan cash money.

2) Takut nak bawa cash bebanyak. Tambahan pula aku selalu menggunakan public transport. Bimbang kena seluk atau beg kena toreh ke kan? 

2) Takut terpandang jualan murah 😂😂. Bawa THB10,000 habis THB10,000. Kalau bawa THB30,000 agak agak berapa yang tinggal? Ke... kena withdraw kat CIMB Thai/Maybank pula? Susah tau nak mengawal nafsu ni 😜

Thai government, please be nice to us- the honest visitor.

***
Ini jawapan daripada Tourism Authority of Thailand.

Refer to Recent News of Thailand RM 1,000 entry requirement.


This Rule is by the Immigration act of Thailand, which has been long existence since 1979.

For genuine bona fide tourists should not be a problem.  The Authority are going after suspicious, illegal long stay and foreigners whom are not genuine Tourists.

Random check are being conducted at entry point into Thailand.

In 2017, Thailand welcome more than 3.4 millions Malaysian Tourists.


Post a Comment

0 Comments