Kedah | Alor Setar Bagaikan Taman Bunga !



Kedah | Alor Setar Bagaikan Taman Bunga ! Wow wow wowwww.. cantiknya! Subhanallah !


Sehari dua ni kengkawan facebook upload gambar pokok Tecoma ("sakura Malaysia") yang sedang kembang mekar di Alor Setar. Cantiknya lahaiii... Bagusnya tindakan Alor Setar City Council ni dalam mencantikkan bandar. Kawasan lapang dan padang permainan di kawasan perumahan baru telah disyaratkan untuk ditanam pokok ini. Di Kota Setar sahaja terdapat lebih 500 pokok Tecoma daripada spesis Tabebuia Rosea berwarna merah jambu dan putih. Tahun lepas ia berbunga dalam bulan Februari dan April, tahun ni di bulan Mac pula.

Banyak jalan-jalan di sana ditanam dengan pokok ini. Di musim cuti persekolahan ni pergilah meronda di Jalan Kuala Kedah, Jalan Tun Razak, Jalan Langgar dan beberapa lagi untuk melihat betapa lebatnya pokok-pokok ini berbunga. Keluar pepagi ambil gambar keluarga.

Pokok Tecoma memerlukan cuaca yang panaih lit lit untuk mekar cantik. Panaih berdengung kata mak mertua aku.  Suhu diantara 35C hingga 38C sesuai sangatlah tu.

Menanam pokok Tecoma di sepanjang jalan bandar tu bagus dah, menjadikannya cantik berseri hinggakan kita yang berada dalam kereta rasa nak berhenti di tepi jalan. Namun alangkah bagusnya jika dibuat satu taman khas berkeluasan berpuluh atau beratus ekar untuk ditanam bunga bersesuaian semata-mata? Kenapa kita tak mengambil idea Keukenhof di Netherland, Shanghai Flower Port di China dan ladang bunga matahari di Saraburi dan Lopburi, Thailand? Beribu pelancong ke sana saban tahun semata-mata hendak melihat bunga yang sangat cantik kembang mekar segar. Ramai juga yang sanggup berhabis duit untuk melihat bunga sakura di Jepun yang mana blossoming time hanya dua minggu setiap tahun. Aku pun terjebak sama hahahh... Bila Air Asia bagi tiket free, beriya aku ke Hangzhou nak melihat tulip seperti yang orang hebohkan tapi takde.... sedih. Nasib baik ada plan B, maka naik keretapi lajulah aku ke Shanghai Flower Port di Shanghai nun.

Tips: Sila bawa student card untuk mendapatkan harga diskaun untuk tiket masuk.

Sesuatu yang unik dan menarik pasti akan membuat orang teruja. Kita tak harap pun melihat bangunan tinggi pencakar langit di Kedah tu, di Kuala Lumpur pun dah tak daya nak mendongakkan kepala. Kita nak sesuatu yang baru dan fresh di Malaysia. Apa salahnya meniru sesuatu yang baik kan? Kena ikut negara Jepun sebelum maju, copy and improvized. Di Shanghai Flower Port tu jenis bunga yang ditanam berlainan mengikut musim. Kita pun boleh buat camtu. Bunga matahari pun mungkin sesuai ditanam di Kedah juga. Tak nak cuba?

Mungkin 'orang' Kedah melalui badan/jabatan berkaitan perlu mengalihkan sedikit pandangan dari Langkawi. Langkawi sudah diketahui ramai, it can sell for itself. Walaupun Langkawi masih memerlukan promosi berterusan apalah salahnya majukan pelancongan di daerah lain pula? Rugi sangat kalau tak ambil peluang ni. Rugi! Jika kejadian ini di Melaka soheh tahun depan muncul ladang Tecoma. Alangkan kapal selam terpakai pun mereka dapat 'buat duit' inikan pula pokok yang senang hidup di negara beriklim Khatulistiwa. Pejam mata je tu.

Gambar-gambar ini diambil dari facebook Tuan Haji Taib Wahab.

Image may contain: tree, plant, flower, outdoor and nature

Image may contain: plant, tree, flower, sky, table, outdoor and nature

Image may contain: tree, sky, plant, outdoor and nature

Image may contain: flower, plant, tree, outdoor and nature

Image may contain: tree, plant, flower, car and outdoor

Image may contain: tree, sky, plant, flower, outdoor and nature

Image may contain: plant, tree, flower, sky, outdoor and nature

Jom ke Kedah! Daerah Baling pun best. Sila buka link tu, ai dah bagi idea nak kemana/buat apa di Baling.


Post a Comment

2 Comments

  1. Jom jom.. nak lah main main di bawah pokok pohon tu.. biar bisa selfie :D

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.