Kanchanaburi, Thailand | A Visit To Taweechai Elephant Camp



Kanchanaburi, Thailand | A Visit To Taweechai Elephant Camp | Assalamualaikum and hello again... Selepas ke Hua Hin kami sepatutnya melawat Maruekhathaiyawan Teakwood Mansion yang terletak diantara Cha-Am dan Hua Hin. Istana ini dijadikan istana musim panas oleh King Vajiravudh (Rama VI). Oleh kerana kami tidak dibenarkan mengambil gambar di dalam istana jadi kami dibawa ke Taweechai Elephant Camp. Ramai yang suka rupa-rupanya... :-)


Kanchanaburi begitu dikenali dengan "Death Railway over the River Kwai". Sebenarnya ia kawasan hijau yang sangat menarik dengan hamparan sawah padi dan hutan rimba. Kanchanaburi berada di jalan utama yang menghubungkan Thailand ke Myanmar. Mudah untuk ke sini sama ada menaiki van atau keretapi selama 3.5 jam. Kali pertama dulu aku naik van dari Victory Monumen. Di area backpackers Khao San Road pun ada van yang membawa ke sini. Ingat tak tuk tuk kondisi macam lepas perang yang aku naiki dulu tu? hahaha... dah bergegar pun boleh bawa pelancong heheh...


Di mana letaknya Taweechai Elephant Camp?
Ianya terletak di14/1 Moo.6 Chongsadao Sub-District, Muang District, Kanchanaburi Province. Hanya 30 minit dari bandar Kanchanaburi dengan menggunakan Ladya-Srisawat Road, Public Highway No. 3199, and 3457. 

Jika menaiki minibus (van) dari Bangkok kita akan diturunkan di bandar Kanchanaburi. Dari situ kita boleh memilih untuk menaiki teksi atau tuk tuk. Yang menjual pakej pun ramai.



Apa yang menarik sangat di Taweechai Elephant Camp?
Eh, mestilah gajah-gajahnya.

Kem gajah ini dimiliki oleh Mr. Tawee Longsakul or Bangtu, 71 tahun. Kem ini luas dengan 40 ekor gajah. Sering juga dijadikan lokasi penggambaran filem tempatan dan antarabangsa.

Memula kami sampai tu persembahan gajah sedang berlansung. Ada gajah yang menyumpit belon, menari dan mengurut. Penonton dewasa pun seronok apatah lagi kanak-kanak :-)) Gajah mengurut tu aku agak seriau sikit sebab binatang ni bukan boleh kita jangka fikirannya, kok dipijak eh kang, mampuih! hahah..





Kemudian kami dipelawa untuk menaiki gajah. Aku teragak-agak. Memula nak naik tapi bila difikirkan gajah ini akan masuk ke dalam Sungai Kwae Yai bimbang jugalah kot disembur dengan air. Dahlah bawa kamera. Yang tak nak naik gajah tu boleh naik tram ke tebing sungai. Aku pula memilih berjaan kaki ke sungai. Not far! not far! Iyolah tu...





 Pernah main lompat getah ni?



 

 hahahah... bapaknyah kemain seronok, anak melalak lalak ketakutan di belakang.




Ohh... seronoknya masuk ke sungai dengan gajah!

Bila instructor sebut "hahh!!" gajah tu pun sembur air kepada penumpang dengan belalainya. Basah kuyup kau. Tak tahulah berapa km/j kelajuan semburan tu.


Acara tahunan 
Pada 13 Mac setiap tahun Taweechai Elephant Camp akan menyediakan buffet untuk gajah bersempenan dengan "Hari Gajah". Masa ni tourist memang ramai dik. Pandai mereka mempromosi.


Waktu beroperasi
Taweechai Elephant Camp dibuka setiap hari bermula jam 8 pagi hingga 3 petang. Untuk maklumat lanjut sila hubungi:

Emel : info@twcelephantcamp.com

Post a Comment

1 Comments

Feel free to leave your comment below. Thank you.