Hello Traveller, Airport Tax Nak Naik !!



Hello Traveller, Airport Tax Nak Naik !! Tambang bas naik, LRT naik, KTM Komuter naik... ni airport tax confirm naik bermula 1 Januari 2017. Sakit pulak hati kite...


Image result for klia

Airport tax @ cukai lapangan terbang atau kini dipanggil Passenger Service Charge (PSC) ialah cukai yang dibayar oleh pelanggan yang terbang keluar dari Malaysia. Pihak airlines yang mengutip cukai ini dan hanya diberikan kepada Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) setelah kita melengkapkan penerbangan kita. Sesiapa yang membatalkan penerbangan mereka berhak menuntut semula cukai yang telah dibayar. Hmm... kena tuntut baliklah cukai ke Krabi hari tu. Beli tiket kapal terbang tapi pergi naik bas dari Hadyai. Sorang lagi tak jadi pergi. 

Kenaikan cukai atas alasan untuk berada di padang permainan yang sama rata (level playing field). Faham tak? Nak elakkan persaingan, bukannya disebabkan kenaikan kos. Kategori baru "inter-Asean" juga diperkenalkan selain penerbangan domestik dan antarabangsa. Yang inter-Asean okaylah, yang naya nya penumpang yang nak terbang ke destinasi antarabangsa. Bapakkk banyak kenaikan cukai, hingga 120% ! Tak puas puas mengikis. Kabinet negara yang meluluskan kadar baru ni semalam tapi belum announce lagi.

Kadar AIRPORT TAX baru yang diluluskan kabinet:

Penerbangan domestik NAIK RM2 menjadi RM11
Penerbangan ke negara Asean flat rate RM35
Penerbangan antarabangsa menjadi RM73 NAIK RM8 dari KLIA, NAIK RM41 dari KLIA2. Menangisss..

Haa tunggu je lah announcement dari Malaysian Aviation Commission (Mavcom). Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai kata Mavcom yang akan umumkan (sama seperti kenaikan harga petrol, pihak lain yang akan umumkan).

Kenaikan ini kononnya untuk memperbaiki servis yang boleh MAHB berikan kepada pelanggannya seperti public announcement system, sistem kebersihan dan lain-lain. Macam macamlah alasan nak naikkan cukai. Tu yang kena bayar RM3 sekali lalu di KLIA2 pun gunakan alasan yang sama juga walhal KLIA penuh dengan penyewa, saling tak tumpah seperti shopping complex. Sepatutnya bila ramai penyewa, rental income juga tinggi... patut ke kami dicaj lagi? Kami bukan nak free tapi... tak cukup cukup ke?? 


Ni makcik nak bertanya:


1) Walkalators di KLIA 2 tu bila nak repair? Lagi satu, kenapa ia dibina lebih tinggi dari aras lantai? Lama dah nak tanya ni.


2) Dah banyak kali naik kapatebang di KLIA2 sampaikan aku rasa otak aku ni dah auto bergerak dalam tu tapi belum pernah merasa naik buggy. Tak boleh ke naikkan frekuensi? Ye lah aku muda lagi boleh berjalan kaki tapi tak pernah berpeluang naik kot? Anak aku yang berumur tiga tahun tu pun kena menapak juga.



Bila reporter tanya kat sources ni tentang kenaikan melampau airport tax di KLIA2, dia kata, "apa ada hal bayar extra RM30-50... diorang boleh beli tiket beribu-ribu RM". Rasa nak lempang. Sungguh.

Dia ni pernah ke naik penerbangan tambang rendah? Kami yang marhain ni nak bergerak kemana-mana dok tunggu hat murah tu ja... termasuklah tambang super saver yang premium airlines tawarkan. Disebabkan tambang rendah itulah dapat selalu balik kampung menjenguk mak ayah. Aku pernah jumpa satu pasangan ni. Mereka grab tambang murah untuk menjenguk mak yang tua sensorang di Kuching. Pergi Kuching pagi balik semula ke KL (USJ) dengan penerbangan malam.

Inilah masalahnya bila dah biasa naik premium airlines yang dibayar oleh syarikat/rakyat. Dia tak dapat merasa betapa kita ni berusaha keras mengikat perut untuk melihat mak, ayah, dunia. Dia tahu tak bahawasanya...

1) return tiket aku ke Jakarta hanya RM80?

2) return tiket aku ke Kunming hanya RM187?

3) return tiket kami 7 beranak ke Tawau hanya RM170?

4) Dia tahu tak kami yang biasa biasa ni berjaga dari tengah malam buka handphone, tablet dan laptop serentak semata-mata untuk mendapatkan tambang rendah?  Tang mananya tambang kami ribuan ringgit? Kalau naik full service airlines tu lainlah tapi itupun bukannya semua melancong, ada yang berulang-alik ke kampung halaman menziarahi orang tua atau bertemu pasangan hidup yang terpaksa tinggal berjauhan.


According to MAHB, the charges (inclusive of PSSC*) are as follows:
DepartingToPSC
Rural AirportsTo All DestinationsRM0 
KLIA - Main Terminal Building & Regional Airports**All international destinationsRM65 RM73
KLIA - Main Terminal Building &
Other Airports
All domestic destinationsRM9 RM11
klia2 & T2 Kota KinabaluAll international destinationsRM32 RM73
klia2 & T2 Kota KinabaluAll domestic destinationsRM6 RM11
Secondary Airports : Alor Setar, Bintulu, Ipoh, Kuala Terengganu,
Kota Bharu, Kuantan, Labuan,
Lahad Datu, Limbang, Melaka,
Miri, Mulu, Pangkor, Redang, Sandakan, Sibu, Tawau &
Tioman (Effective 1.12.2010)
All direct ASEAN destinationsRM26 RM35
Kota Kinabalu, Kuching, Labuan, and MiriBIMP-EAGA destinations:
Brunei, Balik Papan, Manado, Santos, Puerto Princesa and Zamboanga
RM26 RM35
Penang, Langkawi, Alor Setar,
Kota Bharu and Ipoh
IMT-GT destinations:
Medan, Banda Aceh, Padang, Nias, Hat Yai, Narathiwat, Trang, Nikhon Thammarat & Patani
RM26 RM35
**Jika kurang tepat sila maklumkan nanti aku buat correction.


Dah elok elok syarikat penerbangan berperang harga, MAHB yang takde pesaing naikkan cukai lapangan terbang pula. Jangan tak tahu sebenarnya ada lagi beberapa cukai yang mahu dinaikkan dan DIPERKENALKAN. Low cost carrier are against it! There're fighting sebab lari dari business model mereka. Aku lagilah tak suka, dah lama kot menyimpan rasa mahu melihat dunia. Kita bukan orang ada ada tapi kita berhajat menikmati apa yang Dia cipta. Pengalaman mendewasakan dan kekadang membuka peluang baru dalam hidup. 

Bila kita komplen ada orang kata kalau tak suka negara ni boleh pindah. Susah bercakap dengan orang yang redha sokmo nih, masih tak sedar leher kena cekik. 


**Eh ada satu lagi caj baru yang dikenakan kepada pelancong mengikut jumlah hari menginap di hotel. Do you think it helps to attract tourists?


Post a Comment

0 Comments