Wat Phra Sri Rattana Mahathat | Menjenguk Kisah Silam Lopburi




Wat Phra Sri Rattana Mahathat | Menjenguk Kisah Silam Lopburi | Lopburi yang nama lamanya Louvo berada 155km dari Bangkok. Ia terkenal dengan monumen Khmer, monyet-monyet yang begitu banyak berkeliaran di bandar lamanya dan ladang bunga matahari yang begitu luas. Monyet-monyet ini dibiarkan membiak sebebasnya kerana menurut kepercayaan agama Hindu ia jelmaan Hanuman.


Pada permulaan kurun ke-10 semasa pemerintahan Suryavarman I Lopburi telah dimasukkan ke dalam empayar Khmer.

Lopburi juga pernah menjadi ibu negara tetapi ditinggalkan selepas kematian King Narai the Great pada tahun 1688. Ditinggalkan sehingga 170 tahun lamanya sebelum dipulihkan sebahagiannya pada tahun 1856 oleh King Mongkut (King Rama IV) dan dijadikan bandar musim panas. Dahulu King Narai akan berada di sini selama 8 bulan dalam setahun. 


Bagaimana hendak ke Lopburi dari Bangkok? 
Bas berhawa dingin bertolak dari Mo Chit (northern) bus station dan mini bus (van) dari Victory Monument. Kedua-dua tempat ni accessible dengan BTS skytrain. Perjalanan akan mengambil masa selama 2 jam dengan tambang 120b.

Kalau nak naik keretapi, which i love so much, sila mulakan perjalanan anda di Hua Lamphong Railway Station. Ambil yang Northern Line ye. Yang 3rd class slow sketlah, yang rm37 siap makan ada aircond tu lebih pantas. Makanan tak halal. 



Sedikit kisah di sebalik Wat Phra Sri Rattana Mahathat


Wat di-raja yang besar ini berada betul-betul di hadapan Lopburi Railway Station. Dengan keluasan lapan ekar, ia dibina semasa Lopburi dibawah kekuasaan empayar Khmer dari Angkor pada kurun ke-13.

Wat ini dibina berperingkat, melalui beberapa pemerintahan. Struktur yang paling lama ialah 'central prang' yang telah wujud sejak 800 tahun dahulu. Wat ini jelas menunjukkan senibina Bayon dan Lopburi dengan sedikit elemen Baphuon dan Angkor Wat. Penambahan struktur bangunan dan renovasi banyak berlaku semasa pemerintahan King Narai the Great. Kini ia dalam pemerhatian pihak berwajib for preservation.

Stesen keretapi Lopburi. Balik naik train last maka terpaksalah bersaing dengan palajar sekolah yang baru balik ko-ko.

Wat di-raja yang hanya tinggal kenangan. Cantik bergambar di sini.






Bahan bukti dah sampai ke Wat Phra Sri Rattana Mahathat, Lopburi.

Eh, ada bukti lagi hehe..


Sekarang ada banyak tiket murah kan? Booking lah untuk perjalanan November hingga Januari, boleh melawat ladang bunga matahari di Lopburi dan Saraburi.

**Aku ke ladang bunga matahari tu pada hari yang sama. Oleh kerana Bahasa Inggeris tidak digunakan di bandar ini, dan aku pun takde gambar bunga tu, aku tunjuk bunga yang ada di skirt tu kepada bus driver hahahah... bukan susah pun nak berkomunikasi. Cakap ayam itik pun boleh faham.




Post a Comment

0 Comments