Belum Rainforest Resort | A Gateway To Nature



Belum Rainforest Resort | A Gateway To Nature Belum Rainforest Resort ialah salah sebuah lokasi eko-pelancongan yang utama di Malaysia. Berada di tengah kekayaan hutan tropika, resort ini ialah tempat impian pencinta alam dan lokasi percutian idaman yang lengkap untuk merehatkan badan kerana menawarkan kedamaian, pemandangan yang indah resort serta persekitarannya, cabaran dan peluang untuk berada benar-benar dekat dengan alam.


Dengan dikelilingi hutan hujan Belum-Temenggor yang berusia 130 juta tahun, para tetamu dapat menikmati pengalaman unik kecantikan asli hutan dan misteri alam yang masih terpelihara. Bagi yang meminati aktiviti luar yang lasak semuanya tersedia di sini, hanya menunggu masa untuk dimulakan.


Di Manakah Belum Rainforest Resort?

Dahulunya resort ini dikenali sebagai Banding Island Resort. Ia terletak di daerah yang bersempadan dengan Kelantan dan Thailand. Dari Kuala Lumpur kita akan keluar di Tol Kuala Kangsar untuk ke resort ini.

Resort ini dikelilingi Tasik Temenggor, tasik buatan manusia yang kedua terbesar di semenanjung Malaysia selepas Tasik Kenyir (juga tasik buatan). Jalanraya yang menghubungi pantai barat dan timur semenanjung akan melalui Tasik Temenggor, satu dari Gerik, Perak dan satu lagi dari Jeli, Kelantan.

Kalau bernasib baik kita akan terserempak dengan kawanan gajah di jalanraya Jeli tu... bapak punya bapak punya bapak gajah hehhe... bayangkanlah dia sama tinggi dengan aku yang duduk dalam bas ekspres tu.


Kemudahan Yang Disediakan:



112 rooms 6 traditional chalets
1 houseboat
1 swimming-pool
2 restaurants
3 private rooftop dining rooms
2 meeting rooms
1 business center
1 lounge bar + pool table

Kesemua bilik berhawa dingin, dapur moden dengan hidangan barat, asia dan tempatan sepanjang hari, sambungan internet. Kenapa nak beritahu dapur moden eh... ada ke hotel yang masak guna dapur kayu? hmmm...

Jika anda berbajet besar atau mampu berbelanja tanpa bajet.. owh best nya.. bolehlah menginap di villa yang siap dengan private pool dan 24 butler service. Rumah tradisional yang menghadap tasik tu pun menarik juga. Ah memang best lah kat sini, senyap sunyi damai.


Apakah Kelainan Resort Ini?
Selain aktiviti lawatan dan air yang telah ku ceritakan di sini kita boleh juga menginao di house boat untuk pengalamn yang berbeza.



Traditional house

Lepak sini menunggu sunset.


Restoran ada dua, yang di bawah sana berdekatan swimming pool tutup pukul 6 petang. Makanan sedap dan banyak pilihan. Masukkan kos makan dalam bajet percutian anda sebab resort ini jauh dari pekan.

Untuk merasai kelainan berada di tengah tasik menikmati alam yang masih belum tercemar, boleh menginap di house boat ini dengan kapasiti maksima 16 orang. Harga untuk 2 hari 1 malam bermula daripada RM6,000 satu bot.


Houseboat

Swimming pool ini agak jauh dari bilik jadi selepas dua kali turun naik kesudahannya aku tak jadi mandi. Pastu menyesal tak menyaksikan matahari terbenam di sini :-(

Tempat untuk berangan mencari idea.

Bilik deluxe kami. Selesa je kaki memijak lantai kayu tu. Bangun pagi dengan bauan dedaun dan kayu sungguh menyegarkan.

Rumah tradisional. Bolehlah mengimbau kenangan lalu semasa kita masih tinggal di rumah kayu di kampung tetapi yang ini lebih menarik dengan bilik air moden dan pemandangan indah menghadap Tasik Temenggor.



If you need a quiet retreat, Belum Rainforest Resort offers that for sure.

Banyak outdoor packages yang ditawarkan oleh BRR. Boleh lihat di sini.

Berminat?

Belum Rainforest Resort
Pulau Banding
33200 Gerik
Perak Darul Ridzuan 
Malaysia 

Telephone : +6 05 791 6800
Fax : +6 05 791 7600
Email : info@belumresort.com

Post a Comment

0 Comments