Kunming | Ropeway Berani Mati di Western Hill !



Ropeway Berani Mati di Western Hill ! | Salam sejahtera. Habis cerita my trip to southern Thailand kita sambung semula cerita di Kunming. Aku ada gambar yang va vaa voommm yang hanya aku je ada, the three gegirls takde hahaha... boleh termuntah beb!

 
Now let s continue ceritera di Kunming.
 
Selepas bergembira dengan beburung camar (seagulls) di Haigeng Park dan Dianchi Lake, kami terus berjalan kaki menuju Western Hill. Taklah jauh sangat... tak penat pun sebab musim sejuk. Sejuk tu yang tak tahan, mulut berasap beb! hahah.... Lebih selesa pakai glove tapi agak tak selesa jugalah nak ambil gambar guna dslr... I is tak berapa reti. Pemandangannya sungguh cantik dengan langit yang membiru dan pokok-pokok togel tanpa daun. Kalau datang sini musim bunga mesti lagi cantik. Uols kalau nak datang sini eloklah di musim sejuk, bunga atau musim luruh. Musim paneh duduk kek Malaysia yo lah, pergi Tasik Kenyir atau Royal Belum atau Gunung Mulu National Park lagi best.

Nak naik cable car kena beli tiket di pintu masuk yang pertama tu. Jauh jarak kereta kabel ni siap melintas tasik dan jalanraya. Sesampai di atas kalau nak naik ropeway dan tram kena bayar asing. Kami beli tiket untuk naik ropeway saja, balik tu kami berjalan kaki hingga ke tempat turun cable car tadi. Kaunter tiket ropeway tu ada dua, satu yang pertama sekali kita jumpa masa turun dari cable car, satu lagi kat dalam sikit. Kalau rajin survey harga kedua-duanya. Kekadang ada pakej promosi.

Di atas sana ada beberapa attractions seperti istana lama, tokong dan Golden Gate.

Harga tiket cable car. Guna google translate gamaknya nih hahaha...
 




 

Ini kaunter tiket ropeway dan lain-lain scenic spot yang sebelah dalam.
 
 




WESTERN HILLS @ WESTERN MOUNTAIN
Lebih kurang 15km ke barat Kunming bersebelahan Dianchi Lake letaknya sebuah kawasan yang digelar "kawasan paling nyaman di dunia" kerana kaya dengan bunga-bungaan dan ketebalan hutan. Western Hills atau 'Sleeping Buddha Hills' mempunyai beberapa tempat yang menarik seperti Huating Temple, Taihua Temple, Sanqing Pavilion dan Dragon Gate untuk melihat bandar Kunming dari aras tinggi. Huating Temple merupakan salah satu daripada tokong Buddha yang terbesar di Yunnan.

Dragon Gate meliputi Sanqing Temple Complex dan Dragon Gate Grotto Complex. Sanqing Temple Complex dibina sembilan tingkat iaitu Lingguan Hall, Chunyang Pavilion, Sanqing Hall, Yuhuang Temple, Taiqing Palace, Zhenwu Hall, Luzu Temple, Qisheng Temple, Lingxiao Pavilion, Laojun Pavilion dan Taiji Palace.

The Dragon Gate Grotto Complex yang disiapkan dalam tempoh 72 tahun (1781-1853) pula merangkumi Lanhaichu, the Ciyun Cave, the Yunhua Cave dan  Datian Pavilion. Ia terdiri daripada tiga bahagian iaitu pintu gerbang batu, platform, bilik batu dan beberapa ukiran yang diperbuat daripada batu yang sama. Perkataan "Longmen-Dragon Gate" di warnakan merah dan keemasan pada pintu gerbang tersebut.

Pintu gerbang tu kecil je... aku yang tak study apa-apa nih tak bergambar pun kat pintu gerbang tu tapi sibuk nakkan pemandangan tasik. Patutlah nyonya-nyonya Korea ke Taiwan tu main tolak syuh syuh je kita suruh ketepi. Kurang asam betul.


 Pintu gerbang "Gradon Gate" di belakang Che Lat.
 

 Berjalan di tebing bukit.
 


 Nak sewa costume pun boleh. Staf-staf di situ akan berpakat untuk menghalang kita mengambil gambar menggunakan kamera sendiri. Eleh, kita pun bijak juga.



 Thanks uols... banyak gambar ai kali ni heheh..
 
 
 
Ropeway yang mengerikan bagi orang yang takutkan ketinggian. Main tahan dengan palang camtu je. Masa dedulu di Bukit Nenas KL pun ada cam gini. Masa ni kami berdua buat dek je kat cameraman tu..kekonon tak nak beli gambar tu nanti tapi bila dah tengok beli juga sudahnya sebab gambar sendiri takde. Nak keluarkankan handphone pun cuak, takut terjatuh ke dalam hutan di bawah tu haa..

Puas hatilah datang sini. Kunming memang sejuk nyaman sepanjang tahun, datang waktu winter ni lagilah.. kalau datang di musim bunga lagi awesome kot?


 

Post a Comment

0 Comments