4X4 Roadtrip To Southern Thailand | Pa Phayom - Hatyai 140km

4X4 Roadtrip To Southern Thailand | Pa Phayom - Hatyai 140km | Pengembaraan kami menuju penghujungnya. I guess Hatyai adalah tempat yang ditunggu-tunggu kerana ada participants yang menyambung percutian di sini. Pergi Hatyai satu malam mana cukup masa untuk sight-seeing and shopping.

Kami checked-out dari Nhan Moddang Resort lebih kurang pukul 11.30 pagi selepas rafting dan massage segala lalu menuju ke Hatyai pula. Dalam perjalanan tu kami singgah di 'dessert street' di Petkassem Road untuk membeli kudapan. Ya Allah time perut tengah lapar rasa macam nak beli semua cookies... oh my... biskut dengan kekacang tu bukan main sedap lagi. Aku masuk semua kedai tapi yang paling banyak pilihan biskut dan kek kedai di bawah ni. Murah beb. Aku beli tiga jenis baru 125 baht. Nak beli banyak tak boleh sebab aku tak balik Malaysia bersama mereka. Jenuh mengendong nanti... macam makcik makcik sangat khennn...

Kami checked-in di New Season Hotel di tengah bandar Hatyai sebelum ke majlis pelancaran Songkhla Fantastic 2016. Lokasi hotel ni memang stategik di tengah bandar dan boleh berjalan kaki ke Kim Yong Market. Pusat urut dan restoran makanan halal banyak terdapat di sekitarnya.
Ori ni.

Cantiknya...

Persembahan brass band sekolah sempena pelancaran Songkhla Fantastic 2016

Miss fake (kanan) memang selalu over hehe..

Suara dan lagu yang dinyanyikan sedap didengar. Walaupun lagu Cina tapi music tu universal. Samalah macam lagu Dilwale, sepatah tak faham tapi suka.

NAK TAHU KENAPA RAMAI PELANCONG KE HATYAI?
1) Makanan
2) Urut
3) Hiburan
4) Shopping

Ramai betul orang Malaysia di sana ketika cuti Tahun Baru Cina. Kat pasar malam ada... di pusat urut pun ramai tetapi westerner jarang-jarang berjumpa. Mat saleh ni selalunya menjadikan bandar utama sebagai transit saja. Nak berjumpa mereka nun di pantai peranginan atau hutan. Suka sangat mereka dengan hutan asia ni.

Hatyai yang bertemakan "city of fun" mempunyai beberapa tarikan pelancongan yang menarik seperti 3D Museum, 4D Museum di Hatyai Municipality Park, Hatyai Wonderland dan Khlonghe Floating Market (8km). Pada tahun 2015 ia telah menerima 8 juta pelancong so this year Kementerian Pelancongan Thailand mesti target lebih tinggi lagi. Selamat bertugaslah ye hehee.. Jaraknya ke airport hanya 11km dan 500m ke railway station.

Selepas majlis pelancaran Songkhla Fantastic 2016 tu kami makan di Restoran Chekkar. Agak jauh juga letaknya tetapi popular di kalangan pelancong Malaysia. Selepas sapedek burppppp semua aku melakukan lawatan tapak di tempat pelancaran tadi. Shopping mall aku tak masuk so please don't ask me best ke tidak. Aku berurut pun di hotel je. Aku nak oil massage, berminyak-minyak sungguhlah dibuatnya. Banyak sangat guna minyak, tak best. Nasib akulah dapat tukang urut yang tak berapa bagus. Service tak best so no tips.

ESOKNYA...

Aku dibawa ke Kim Yong Market menaiki morotsikal. Sukaaaa...! :-))) dahlah senang nak bergerak, tak perlu pakai helmet pula tu. Ada lah beberapa jenis makanan eksotik yang aku jumpa di sini.

Rezeki hari Ahad dapat pula ke pasar minggu yang dipanggil Hatyainai.

Telur kembar dari Songkhla

Pulut dalam periuk kera

Miangkham
 Pasar minggu mesti ada jualan barangan terpakai. Aku tak tengok harga, aku agak mungkin tinggi sikit dari lubuk bundle di Aranyaphrathet.

Cara mereka mengutip derma

Inilah moddang. Muslim tak boleh makan telur kerengga ni tau.

Wuuu...churros!

Info tambahan bandar Hatyai:

1) Di kawasan Engsiangsekun ada muslim street food dari petang membawa ke malam.

2) Pasar basah dipanggil taladsod.

3) Yanyong Market - pasar barangan terpakai pada setiap hari Selasa dan Jumaat dari pagi hingga tengahari.

4) Indoor Walking Street di Lee Gardens Plaza Hotel setiap hari Jumaat-Ahad bermula 10.30 pagi hingga 9 malam.

5) Untuk ke airport boleh menaiki songthaew warna biru. Songtheaw lebih besar berbanding Tuk Tuk. Tuk Tuk hanya digunakan di dalam bandar.

Konvoi 4x4worldexplorer.com pulang ke Kuala Lumpur sejauh 550km dengan menggunakan border check point lain. Aku pula menyambung perjalanan ke Krabi dengan menaiki minibus. 10 hari di Thailand kali ni puas hati dapat pergi ke tempat-tempat yang berlainan setiap hari.

Jumpa lagi di Krabi!
(boleh tengok gambar-gambar di Krabi dan Ao Nang di instagram ruggedmom dulu).