10 Tempat Makan Popular di Putrajaya



Tempat Makan Popular di Putrajaya | Blog ruggedmom.com telah banyak berkongsi cerita dan tips tentang pelancongan dan pengembaraan. Hingga kini tuan tanah blog ini masih komited dengan niche tersebut supaya dapat serba sedikit membantu memudahkan hidup orang lain. Kalau tak faham bahasa Melayu silalah gunakan google translate yang disediakan ya.

Antara blogpost popular dan sering dicari oleh pembaca blog ini ialah Tempat-Tempat Menarik di Putrajaya. Later on I'll add up more informations so that percutian akan menjadi lebih menarik. Takdelah bosan asik pergi 10 tempat menarik tu aje kan?

Setiap presinct yang terdapat residensi turut dilengkapi dengan kemudahan awam seperti perpustakaan, kolam renang dan medan selera. Sebenarnya aku nak share juga tempat-tempat yang menarik di sana yang jarang orang bercerita tapi blogpost ni akan jadi terlalu panjang dan terlalu banyak gambar. Kok tak dayo membaco eh kang. Jadi kita kongsikan satu persatulah ye.

Anyway this time ai nak berkongsi Tempat Makan Popular di Putrajaya yang some of you might not even know it exist! Adoilaa... ada orang tu bertahun duduk di Putrajaya pun tak tahu kewujudan @penanggah. Banyak lokasi menarik untuk menjamu selera cuma Putrajaya ni kekurangan fine dining restaurant. Mungkin business peoples dan high income earner tak cukup ramai untuk diwujudkan banyak restoran mewah.


10 Tempat Makan Popular di Putrajaya :

1) Putrajaya Sentral
Oh yes, pusat hentian bas dan KLIA Transit ada banyak pilihan makanan berat, ringan dan kudapan. Dengan RM10 saja pun boleh kenyang perut. Aku tak biasa makan nasi pepagi so i tried Black Pepper Beef Wrap dari #HotnRoll. Cheese-nya hohohoooo...meleleh!


Masa tengah makan baru perasan ada #Luscious. Alaa.. sedapnya pie kat situ. Tak boleh nak sumbat dah perut aku ni dengan makanan berat.

Luscious

Yang sukakan makanan tempatan boleh makan di #Lengkuas. Yang paling tak tertahan baunya #mm...Ovenfresh! Sedapnya cookies kat situ. Blueberry Chee Tart nya perghhh... cair di mulut! Tipulah kalau sesiapa yang lalu di kiosk #mm...Ovenfresh tak terliur. Tengoklah para gadis di bawah ni berebut nak merasa cookies dan muffins macam orang perempuan beli emas di Kuala Pilah! Sedap sangat!

  
 Blueberry cheese tart buatan mm...Ovenfresh

The best crispy popiah in Malaysia

Bukan sahaja di tingkat atas, berhampiran kiosk jualan tiket bas ekspres di tingkat bawah juga ada gerai pizza dan burger. Gerai #enakkk tu menyediakan sendiri pizza base dan sos piza. Mereka turut menjual sandwich dan bun.
  
 


2) Nasi lemak berlauk Precint 8
Beratoqqqq habaq hang.


3) Medan Selera Precint 9 
Dalam banyak banyak food court, yang di Presinct 9 antara yang terbesar dan paling terkenal kerana terdapat makanan popular dan sedap di sini.

Pepagi ramai pelanggan beratur membeli nasi kerabu dan nasi dagang di bahagian tengah food court. Tengahari pula Nasi Ayam Dara. Macam mana nak tahu ayam tu dara ke tidak lagi eh?

Petang lagilah syok, nasi tu semua masih ada ditambah lagi dengan mee rebus Hj Wahid, kacang pool Hj K Pool dari Johor Bahru, Uncle Don's char kue teow, tauhu bakar, otak-otak, roti john dan macam macam lagilah. Banyak betul kami makan sampai hilang nikmat makanan tu.



4) Kafe Putrajaya International Convention Centre (PICC)
PICC ialah bangunan ikonik yang telah mendapat anugerah berprestij kerana desain kaca yang menggunakan cahaya semulajadi. Ia juga dikelilingi dengan kehijauan dan pemandangan Putrajaya yang menarik.

Kafe PICC menawarkan buffet makan tengahari bermula jam 11 pagi hingga 3 petang hanya dengan RM25 seorang. Berlbaloilah dengan variety, rasa dan suasana. Minum pagi pun ada, Santai Petang bermula jam 3-7 petang untuk merasa mee rebus, laksa dan sebagainya. Bermula Januari 2016 nanti akan diadakan 'halal orient', makanan Cina halal. Halal chinese food semakin digemari sekarang.

Nak buat wedding reception pun boleh... harga bermula dari RM25 seorang. 

Sumber: Malaysianfoodie.com

Chef PICC sempatlah tunjukkan demo memasak Lala Berlada. Oooo... boh belacan patutlah sedap. Kami juga diminta untuk menghias roti jala fusion, roti jala yang dimakan dengan jem coklat, vanila, rapsberi. Chef kata hasil kerja kami ada yang sayang nak dimakan dan ada yang tak sampai hati nak dihidang kepada pelanggan hahahah.... teruk nau lah tu. Tahap scary hahahah....
  



5) Penanggah di Taman Warisan Pertanian
Taman Warisan Pertanian ialah bekas ladang getah klon yang kini ditanam dengan berbagai pokok buah-buahan dan herba manakala #penanggah pula medan selera yang terdapat di pintu masuknya. Juga ada pelbagai pilihan makanan di sini termasuk Sate Hj Samuri. Aku makan kue teow kantonis tengahari tu, sedap secukup rasa. Rami pelanggan yang beratur di gerai Nasi Ayam Dara dan Nasi Ayam Berempah. Sedap lah kot.

6) Umai Cafe
#UmaiCafe terletak di tepian tasik berhampiran Masjid Sultan Mizan (Masjid Besi). Di antara makanan yang popular di sini ialah Nasi Goreng Umai yang lengkap dengan ayam goreng halia dan belacan serta cekodok.

7) Only Mee
Terletak di Marina Putrajaya, datanglah ke sini untuk melegakan ketagihan mee anda. Only Mee menawarkan empat jenis mee buatan sendiri iaitu mee ramen, mee sua, pan mee dan spagetti. Yang syoknya bila tengok mee yang kita tempat tu fresh keluar dari mesin.

Makanan yang popular di sini ialah Prawn Mee, Ipoh Curry Laksa dan Fish Ball Mee Klang. ABC ais krim pun sedap juga.





8) Restoran Spring Garden
Tengoklah gambar di bawah ni... best dinner sambil tengok sunset di sini. Terletak di Taman Botani di lokasi yang sama dengan Moroccan Pavilion.

Sempena menyambut Tahun Baru Cina yang akan menjelma Spring Garden Restaurant akan menyediakan Golden Fortune Yee Sang (vegetarian Lou Sang campuran buah-buahan dan kekacang), Fortune Yee Sang dan Double Happiness Yee Sang bermula Januari nanti. Hidangan istimewa ini hanya akan dihidang setahun sekali sahaja. Sesiapa nak merasa sila book tempat cepat.

Selain itu Soft Shell Crab juga superbly delicious! Aku yang bukan peminat ketam ni pun tertawan. Aku selalu merasakan makan ketam ni menyiksa nafsu, dahlah mahal nak makan pun susah hahah... tapi ketam berkulit lembut yang dijual di restoran ini boleh terus dimakan. Tetiba suka.
 
 Sumber: Perbadanan Putrajaya

 Menggaul Lou Sang bersama-sama sebagai tanda pembuka acara.

9) Pasar Tani Precinct 2
Istimewanya pasar tani Presinct 2 kerana ada gerai menjual 6 jenis cekodok. Cekodok bilis, udang, jagung, labu, pisang dan durian dijual di sini. Selain cekodok si penjual turut menjual kuih peneram yang orang panggil 'kuih telinga keling' yang digoreng di situ. Beliau turut berniaga di pasar tani mega Stadium Shah Alam setiap Ahad dan di Taman Melawati.

Banyak lagi makanan lain turut dijual di pasar tani ini.seperti putu piring dan cendawan goreng.
  
 

  
10) Bawah Jambatan - hahhaaa...luar kawasan nih.
Sebenarnya gerai-gerai ini bukan dibawah jajahan Putrajaya tapi aku nak tulis jugak sebab aku sendiri akan merujuk ke blog ni nanti. Aku tulis direction saja eh, macam yang aku buat untuk Restoran Makanan Halal di Hangzhou.

Aku tak sure nama tempat tu tapi dari Presinct 14, masuk kiri bila jumpa traffic light. Jika jalan terus akan berjumpa Pusat Latihan Maybank. Ke depan akan masuk highway Serdang, ke kanan highway Kajang/KL. Gerai tu di sebelah kiri berderet macam pasar malam setiap hari.

Update: namanya gerai UNITEN sebab lokasinya betul betul belakang Uniten.


Cukuplah yang ini dulu kot. Itupun jenuh makan. Boleh lihat gambar lain dan video di instagram @ruggedmom. Follow lah sekali (eh?! muka senyum muka senyum).  Selalu ingat bahawasanya makanan enak tak semestinya di restoran mahal. 


Cara Mudah ke Putrajaya Sentral Menggunakan Pengangkutan Awam

Dari Kuala Lumpur:
Sila naik KLIA Transit terus turun di Putrajaya/Cyberjaya. Putrajaya Sentral lah tu. Bukan yang baru naik rege RM55 sehala tu tau, itu ERL terus ke KLIA/KLIA2. KLIA Transit tambangnya cuma RM9.50 sehala.

Boleh juga naik di Terminal Bersepadu Selatan (TBS) atau Salak Tinggi.

Update: Tambang ERL KL Sentral-Putrajaya sekarang RM14. Bertabahlah nak.


Dari Seremban:
Sila naik KTM Komuter dan turun di Bandar Tasik Selatan (TBS) dan naik KLIA Transit dari sini. Tambangnya cuma RM5.30 sehala. Tambang komuter ke TBS sekarang RM8.50 sehala.. mencekik nau.

Kalau nak turun di stesen komuter Nilai pun boleh tapi kena naik bas sehingga stesen ERL Salak Tinggi, barulah naiki KLIA Transit pula. Leceh.


Jalan-jalan di Putrajaya:
Sila naiki bas Nadiputra. Senang dan murah, hanya 50 sen sahaja kemana-mana. Bahagianya tinggal di Putrajaya.


Terima kasih kepada Perbadanan Putrajaya dan Gaya Travel Magazine yang membawa kami ke tempat-tempat pelancongan dan makan menarik dalam culinary adventure ini. Bertambah berat badan lagi 2 kilo. Nantikan cerita seterusnya ya.


Makan makan makan... lepas tu bammm tidur di Everly Hotel. Book kat Hotel Quickly je senang.


Eat.Travel.Write.Putrajaya.

Post a Comment

10 Comments

  1. Semalam baru menikmati buffet lunch @ PICC. Harga dah naik lah kan dari RM20 ke RM25... semua brg pon harga naik agaknya, but still, the cheapest lunch buffet in town...:)

    ReplyDelete
  2. bawah jambatan... huhu... orang putrajaya panggil UNITEN. Actually gerai tu btl2 blkg dia uniten.

    ReplyDelete
  3. Tambang transit erl kl sentral.putrajaya dh RM14 skrg

    ReplyDelete
  4. Terima kasih promosi Putrajaya :)

    Dari kami, Kelab Komuniti Prihatin Putrajaya

    ReplyDelete
  5. Spring Garden Restaurant tu restoran cina kot..hati2 bagi yang muslim..tapi kalau korang tak kisah..pesalah nye..yer tak?

    ReplyDelete
  6. bawah jambatan tu UNITEN.. mmg sentiasa meriah ;)

    ReplyDelete
  7. Betul2...yang bawah jambatan tu org sebut UNITEN...yg tu memang glamor...coconut shake yg ada jelly hijau memang bess

    ReplyDelete
  8. a.R,
    Tq untuk pencerahan :-)

    Anonymous,
    Terima kasih. Apa nak buat, bayar je lah.

    Anonymous Kelab Komuniti Prihatin Putrajaya,
    Harap membantu. Ramai orang mencari informasi tentang Putrajaya setiap hari ;-)

    Hazli Haqimi,
    terima kasih diatas peringatan but if they sell halal food so how?

    TheDaywalker & Hyazz Eibrhm
    harapnya next time saya berkesempatan singgah di situ.



    ReplyDelete
  9. cuba try makan dkt Kiosk ani Sup Utara Bngunn KpDnkk presint 2. even kecik but beratur panjang gile. gvrmnt staff area situ x prnh miss hri hari mkan pagi n lunch. menu pagi Nasi Lemak Pak Ngah Putrjaya mmg sdp gila n tghari menu Ani sup. tpi mmg lain gila dri ani sup utara yg lain. try sup kmbing dia fehhh. harga pon reasoanable.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.