10 Perkara Menarik Yang Mesti Dilakukan di Pulau Pangkor





10 Perkara Menarik Yang Mesti Dilakukan di Pulau Pangkor | Malaysia is blessed with plentiful sandy white beaches. Walaupun kebanyakan pantai dan laut yang indah terdapat di pantai timur semenanjung Malaysia dan Sabah, Pulau Langkawi dan Pulau Pangkor mempunyai keistimewaan tersendiri.



Pulau Pangkor, Perak, adalah lebih dekat kedudukannya dari Kuala Lumpur. Malah ia hanya 10 minit perjalanan bot jika dinaiki dari jeti Marina Island. Kalau naik dari jeti Lumut pun taklah sampai setengah jam. Hanya bot menjadi penghubung ke pulau ini.                                                                                                                                                                                                                                                


Betul ke Pulau Pangkor menarik?

Ia istimewa dan menarik dengan caranya yang tersendiri. Unik kepada yang menghargainya. Ada beberapa sebab istimewa yang menarik kita ke Pulau Pangkor, aku ringkaskan dulu ya. Nak tulis pepanjang belum ada time, research dan packing tak siap lagi.

1) Yang pertama mestilah sebab suasana tepi laut yang mendamaikan.
Orang bekerja selalu rasa stress terutamanya yang terpaksa menghadap traffic jam pagi dan petang. Keluar office pukul 5 pun pukul 7 baru sampai rumah. Gila tak stress? Aku dah merasainya. Sesekali bawalah diri berehat di tepi laut mendengar debur ombak memecah pantai.

Kata kengkawan, pantai Teluk Nipah ni lah yang paling cantik. Tak rugi berehat di sini sambil menunggu sunset. Kalau ada anak kecik biar diorang bermain pasir untuk meransang saraf otak. Biar digasaknya bermandi pasir terloncat-loncat mencergaskan otot, biar terjerit-jerit kat tepi laut tu takde siapa nak marah pun. Biarkan saraf-saraf otaknya berhubung, boleh dapat cgpa lebih daripada 3.85 bila besar nanti.


 
2) Dapat bermesra dengan burung hornbill.
Lokasi burung hornbill berkumpul di petang hari ialah di Sunset View Chalet berdekatan Nipah Village Guesthouse. Menurut kata pemilik chalet paling banyak burung dia lihat serentak ialah 60 ekor. Tak sangka di Perak (Pulau Pangkor) ada banyak burung hornbill ni. Bukan kat Sarawak je ada ya.
 
On weekdays beburung ni banyak di depan chalet dia tapi during weekends banyak di pantai sebab ramai yang bagi makanan. Bolehlah bagi donation sikit kat dia sebab dia dah sediakan pisang untuk menarik burung tu turun. Happiness is priceless ye tak?


 Model saya enveeus.com

3) Dapat melihat cara pemprosesan ikan bilis.
Pulau Pangkor terkenal dengan hasilan lautnya seperti ikan bilis dan sotong kering. Sate ikan yang kering dan basah bagaikan trademark PP. Asal pergi PP je adalah orang yang nak mengirim.

Paling aku suka dapat melihat orang menjemur ikan bilis seperti gambar di bawah. Kawasan pemprosesan ikan banyak terdapat di Sungai Pinang Kecil.



4) Industri air gamat di Teluk Gedung.
Terdapat dua atau tiga keluarga yang mengusahakan pembuatan air gamat untuk perubatan di sini.


5) Pemprosesan ikan buntal hiasan di Teluk Gedung.
Pernah tengok ikan buntal hiasan tak? Nak mengawet ikan isi perutnya perlu dibuang dulu. Yang aku musykil selama ni kenapa dah dibuang isi perutnya ikan tu masih kembung lagi?

Kekdahnyer.... ikan yang dah dibersihkan tu dimasukkan belon lalu dikeringkan. Jika belon tu kecut sekalipun kulit ikan dah kering so ikan tu tetap akan 'membuntal' hahaa... Harganya bermula daripada RM20 seekor.


6) Melihat proses pembuatan kapal ikan.
Ada 3 jenis kapal untuk 3 jenis tangkapan dibuat di sini iaitu kapal bawal, bilis dan kembong. Kapal jenis A, B dan C untuk jarak dan kedalaman yang berbeza. Kalau ada duit sejuta setengah bolehlah tempah satu.

Lokasi: Sungai Pinang Kecil


 
7) Merasai Laksa Pangkor
Mee untuk Laksa Pangkor diproses sendiri menggunakan tepung gandum. Kuahnya pula dua jenis iaitu kuah lemak bersantan atau yang macam sup tu dan dimakan dengan sambal.

Selain daripada itu, makanan lain yang enak dimakan pepetang ialah cucur ikan kembung dan cucur ikan bilis basah.


8) Craving for seafood? Look no other than Nipah Deli !
Nipah Deli specializing in steamboat and noodle at Gerai Penjaja Teluk Nipah, Pulau Pangkor. Mereka juga bagus dalam penyediaan pes dan sos.

Berbagai jenis makanan laut yang dihidangkan kepada kami tapi aku tak ambil ketam sebab tak reti makan. Tak tahu nak appreciate kesedapan ketam tu actually.


Pinjam gambar http://enveeus.com/
 
 
9) Tempat berehat yang selesa di Nipah Village Guesthouse.
alaaa.... best nya tempat ni. NVG cuma ada 8 buah 'rumah' dengan 2, 3 dan 6 bilik. Walaupun yang jenis A hut tu kecil tapi cozy siap dengan aircond. Duduk dekat pantai haruslah ada aircond dik ooiii... Kata nak berehat kan? Tak kuasa ai berpanas-panas neh kalau bawa bebudak.
 
NVG mendapat pujian ramai dan pengiktirafan dari Tripadvisor diatas dua sebab, keselesaan dan hospitality. Bisnes saja saja dah menjadi bisnes yang serius sebab ramai yang suka. Hanya 100m dari pantai, lepas mandi laut boleh berendam dalam kolam renang pulak. Tapi, tak berapa dalamlah hok dewasa tuh... safety first katanya heheh..  
 


Oleh sebab guesthouse ini tak boleh nak accomodate ramai orang, jika datang sekumpulan besar boleh juga menginap di Kejora Garden Resort di Pasir Bogak, Pulau Pangkor. Baru diambil alih, penambah baikan sedang dilakukan. Bolehlah duduk situ... biliknya banyak, air cond pun ada. Gerai makan dibuat style food court selain kafe resort.


10) Shopping makanan laut !
Tak perlu explanation kot? heheh...



Cuti hujung minggu ni berehat di Pangkor pulak eh?



Lawatan ke Pulau pangkor adalah sebahagian daripada program Discover Perak yang dianjurkan bersama Tourism Perak dan Gaya Travel Magazine dalam mempromosikan tempat-tempat menarik di Perak. Setinggi-tinggi terima kasih diucapkan diatas jemputan menyertai program ini.

 

Post a Comment

6 Comments

  1. Macam2 jugak rupanya ada kat Pangkor ni ek... laut dia ok tak untuk mandi2?

    ReplyDelete
  2. Lautnya taklah secantik di Terengganu nun tapi ramai je yang mandi

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Entri yang sangat menarik untuk dibaca dan betullah di pulau pangkor ada aktiviti yang boleh mengisi masa lapang seperti disebut di atas. Keep blogging!
    Terima kasih daun keladi,
    Harap berjumpa lagi! Hehehe
    Have a nice day ahead! :)

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.