Eksplorasi Gua Tempurung



Eksplorasi Gua Tempurung | Gua Tempurung di Gopeng, Perak, berada kira-kira 24km di selatan Ipoh. Terowong guanya yang sepanjang 1.9km merupakan antara yang terpanjang di Semenanjung Malaysia. Terdapat juga sungai mengalir di bawahnya.

 
Gua Tempurung sangat popular di kalangan mereka yang aktif mendaki dan meneroka gua. Untuk kemudahan para pengunjung sistem lampu dan ruang pejalan kaki disediakan (sehingga Stage 2) dengan selamat dan selesa. Di sini juga kita dapat melihat stalagtit dan stalagmit seperti yang kita selalu baca dalam buku geografi dulu.


Walaupun gua batu kapur yang ini tidaklah sebesar Gua Niah dan Gua Mulu di Sarawak tetapi usianya yang dikatakan sekitar 10,000 tahun mampu menonjolkan keindahannya yang tersendiri hasil tindakbalas angin, air, tanah dan batu kapur. Gua yang bermula dari timur ke barat ini tidak sukar untuk dieksplorasi oleh golongan amatur seperti aku. Nasib baik banyak lemak, bolehlah jadi bahan bakar memanjat tangga sebanyak 641 mata tu. Macam unta pulak guna lemak hahaa...
 
 
 
Gua Tempurung The Wonderous Cave
 
Terdapat empat jenis tour yang ditawarkan di sini iaitu :
 
Tour 1
Golden Flowston (dry tour). Yang ini paling senang dan hanya mengambil masa kira-kira 40 minit. Tak gunakan servis Cave Ranger pun tak apa sebab takkan tersesat punya.
 
 
Tour 2
Top of the World (dry tour). Yang ini lebih bagus sebab mampu membakar lemak dengan lebih banyak hehee... basah kuyup baju dik oiii... Masa yang diambil sekitar 1 jam 45 minit melintasi Golden Flowston tadi. Ada satu tempat tu kan sejuk berangin jer... kat situ je lah, tempat lain tu biasalah suasana gua.
 

Tour 2 sampai setakat ni aje. Nak ke buat Tour 3 & 4 perlukan guide kerana lebih mencabar laluannya.

Tour 3
Top of the World and Short River Adventure (wet tour). Yang ni kena bawa baju extra. Elok juga bawa torchlight sendiri. Perjalanan dalam 1.2km dari pintu masuk gua melintasi yang dua di atas tadi lalu ke sungai. This type of tour perlukan guide ye. Bahaya kot nak turun kat sungai tu but more exiting and challenging.
 

 
Tour 4
Grand Tour (wet tour). A challenging and strenuous tour for about 3 hours and 30 minutes. with Cave Ranger. A complete journey for about 1.9km until the end of the cave. 
 
***Kepada sesiapa yang nak melakukan wet tour ni sila bawa sport shoes, mineral water, torch light dan extra clothes.






 
Kami dibawa hingga ke Top of the World aje, 500m jauhnya dengan menaiki 641 anak tangga Phewwww...! tapi seronok!! Basah lencun baju kitorang tapi puas hati. Terasa dapat satu lagi achievement selepas berjaya mendaki Gunung Papandayan tahun lepas. Ya Allah betapa cantiknya dalam gua tu... dahlah kena bayar sikit je untuk melihat ciptaan tuhan. Cuma RM15 dah termasuk GST hehehh..
 
Buka mata seluasnya dan anda akan nampak imej seperti dolphin, obor-obor, harimau, Zorro dan sebagainya. Lagi kreatif otak kita macam-macamlah boleh kita bayangkan daripada garisan dan bentuk dalam gua tu.

 
Kepada yang raso tak dayo nak naik tangga yang beratus tu boleh aje buat aktiviti lain seperti flying fox, paintball, camping and archery. All in one lah kat sini. Oppsss...lupa nak cakap, nasi lemak yang dihidangkan sangat sedap okeh. 
 

Poyo je muka si Azim ni hahaa..

 
 And please, don't vandalize it. Boleh??

 
Siapa yang patut dihubungi untuk Eksplorasi Gua Tempurung?
 
APT Konsortium Sdn Bhd
Pusat Pelancongan Gua Tempurung
31600 Gopeng, Perak
Tel : Zuliana +6017 5271926
        Shahril +60125549830
        Tun Jubina +6011 24046930
 
 
 
Eksplorasi Gua Tempurung adalah sebahagian daripada program Discover Perak yang dianjurkan bersama Tourism Perak dan Gaya Travel Magazine dalam mempromosikan tempat-tempat menarik di Perak. Setinggi-tinggi terima kasih diucapkan diatas jemputan menyertai program ini.







Post a Comment

0 Comments