Dinner with the Russians



Mari kita sambÅ«ng kisah pertemuan aku dengan sebahagian orang Rusia di sini. Di sini tu di Penang lah, bukan dalam filem James Bond hahahaaa..

Untuk mengenali budaya orang Rusia ni kita kenalah bergaul bersama mereka. Talk like them, live like them. Takkan sempat punya kita nak mengetahui berbagai rencam budaya mereka kalau setakat berjumpa sekali dua. Yang paling bagus dapat ke negara Rusia sendiri dan dapat melawat, berbual, makan bersama mereka tapi kos nak ke sana dan tinggal seminggu dua uiiii....kono part time motong gotah nampak gayanya. Paling bagus kalau kita dapat berada di sana sehingga boleh hafal jalan jalan di sana...di mana letaknya kedai makanan halal, di mana lorong yang ada jualan murah...

Untuk menghargai tetamū yang hadir di majlis 100th Years Commemoration of the Battle of Penang di Western Road Cemetery sebelum itu, satu majlis makan malam diadakan di Eastern & Oriental Hotel, Penang. Ini hotel lama tapi sangat ekslusif hiasan dalamannya. Last aku ke sini ialah pada tahun 1996 dulu sebelum renovation. Korang tahu tak, masa kapal Rusia kena serang tu boleh pulak kaptennya berehat di sini?..ish ish ishhhh....boleh menimbulkan fitnah sungguh.

Seperti majlis di siang hari, majlis malam ini juga ringkas dan padat. Aku suka program dinner with the Russians ni..takde nak menunggu vip sampai kelat mata. Hidangannya pun western style juga...takkan nak jamu nasi kot?


Pingat yang dianugerahkan kepada Mr Teoh Seng Lee


 Penganugerahan pingat kepda Mr Teoh Seng Lee

Selepas ucapan ringkas Her Excellency Lyudmila Giorgievna Vorobyeva, Duta Besar Rusia ke Malaysia, giliran YB Lim Guan Eng pula menyampaikan ucapan. Selepas itu Mr Teoh Seng Lee, konsul Rusia di Pulau Pinang dianugerahkan pingat sempena mengenang jasa beliau dalam hubungan Rusia-Malaysia selama 22 tahun. Mr Teoh telah menceritakan secara ringkas bagaimana beliau mula terlibat dengan orang Rusia...semuanya bermula dari cerita bapanya. Menarik!

 YB Lim Guan Eng dihadiahkan barang kemas buatan Rusia jenama Moisekin

Polina, me, Diyana Sofia, Paris Nurashikin. Pernah tengok Ms Polina tak? cuba cari di youtube. Aku nampak katik sangat sebab diorang pakai high heels ya..(tapi diorang memang tinggi daripada aku)
 
Anugerah tersebut hanyalah yang kedua di Malaysia. Penerima pertama adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Anugerah macam ni baru rare, yang setahun sampai beratus orang dapat tu dah tak berapa hairan...oppssss

Ramai juga jemputan mereka. Destination Malaysia/TM Info-Media adaah PR agency yang sama-sama bertanggungjawab menjayakan kedua-dua majlis ini. Kalau dah foreign dignitaries ada ko rasa spy ada tak? hahaa...James Bond sangat kan?

Orang Rusia dan vodka seperti isi dengan kuku, dah jadi minuman harian mereka. Juga, yang dikaitkan dengan negara sejuk tersebut adalah caviar, sejenis makanan yang diperbuat daripada telur ikan. Dulunya caviar ni hanya mampu dinikmati oleh bangsawan dan orang kaya saja tapi sekarang dah banyak dijual di pasaran. Namun begitu rasanya yang dikatakan unik membuatkan aku menahan diri daripada mencuba. ishhh...bila dah balik rasa rugi pulak tak mencubanya.

Caviar diperbuat daripada telur ikan betina beluga sturgeon yang biasanya mendiami Caspian Sea dan Black Sea Basin dengan nilai pasaran USD7,000 ke 10,000 sekilogram. Oleh kerana ikan tu mengalami masalah kepupusan walaupun selera manusia tetap sama, kajian dilakukan dan sekarang yang banyak terdapat di pasaran berasal daripada telur ikan salmon dan American paddlefish. Ia dihidangkan sejuk ya.

Caviar is served on small traditional Russian pancakes called blini to enhance the flavor

Selepas majlis penganugerahan selesai, kami makan-makan, minum-minum, borak-borak, bertukar business card, ambil gambar, selfie....tetapi di satu sudut ballroom....

pssttt.... kami berbisik sesama sendiri....kita gi mamak nak? muahahahaa....typical Malaysian sangat kan?? Muka mamak jugak nak dihadap. Teruslah kami ke Nasi Kandar Beratur di sebelah masjid Kapitan Keling tu.

Post a Comment

4 Comments

  1. di Penang ada banyak kedai mamak ainun m

    ReplyDelete
  2. Wah, saya lebih tertarik dengan Guan Eng berbanding orang Russia. Hehe

    ReplyDelete
  3. Masa di Wester Road Cemetery YB LGE berdiri di sebelah saya tapi sayangnya tiada siapa yang ambil gambar. Dia masuk dalam sejarah Malaysia tu

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.