A Trip To Thailand | Bangkok, aku dah datang!!



Hello guys! Mari aku update korang dengan cerita trip Bangkok-Kanchanaburi-Pattaya sebelum CPU kat kepala aku ni corrupt.

Dah lama sebenarnya berangan nak bercuti ke Thailand sebab selama ni part of negara Thailand yang pernah aku jejak cumalah Betong. Itupun pasai rumah mak mertua cheq kat utara nun. Lagipun tempat-tempat yang aku ingin ziarah di Indonesia sudah banyak yang berjaya dicapai tinggal lagi kena explore dengan lebih jauh. La ni dok pikir kalau ada sedikit kemampuan nak beransur-ansur ke utara.

Flight aku tengahari dan aku nyaris-nyaris tertinggal kapal terbang because gate no yang ditulis di atas boarding pass aku tak sama dengan yang tertera di screen departure hall. Gilalah depa ni. Dah la announcement tak berapa jelas. Aku dah komplen pun kat AA and berharap ada tindakan pembetulan sebab ini bukan kali pertama aku terkena. So pueh la den belolah mengoja kapa tobang, nasib baik tak tutup pintu lagi. Padahal aku punyalah awal sampai airport.

Yang kelakarnya pulak kali ni entah kenapa la mengantuk tak hengat, sebelum safety demo lagi aku dah terlelap. Tertidur sampai ke Bangkok! Bila aku perasan semua foreigner pegang card masa queue kat imigration counter tu barulah tergagau-gagau aku mencarinya sebab tak ada di meja tulis dekat imigresen tu. Arggghhh sudah.... patah balik, nasib baik ada kat kaunter di sebelah belakang (muka deme tu ketat je). Aku dah fikir dah, kalau disuruh bayar kad tu terpaksa redha ajelah. Teringat aku tentang someone yang kena paw dengan imigresen negara X sebab dia tak ada VOA card tu padahal kad tu free aje. Alhamdulillah selamat bab pertama. Kalau boleh tak mau apa-apa kesulitan di negara ni sebab susah mau kowtim worrr.... ayam sama itik bercakap. Rabbi yassir waala tuassir memang sentiasa di bibir, semoga dipermudahkan segalanya. Berjalan solo ditempat yang tidak menggunakan bahasa inggeris agak mencabar jugalah.


Di DM airport ada surau yang selesa sebelah kanan departure hall.
Gambar di atas ni aku shoot di dalam surau. Ko tengok, di negara yang majoriti penduduknya bukan islam pun percaya dengan sistem takaful.

Tu dia cheq nak habaq hang..... bercuti 4 hari aje tapi macam-macam tempat yang nak ditempuh macamkan naik kereta sendiri. Mujur on the last survey someone beritahu ladang bunga matahari di Lopburi tak dibuka kepada pelawat di luar musim berkembang.

Sejak dari rumah lagi aku dok fikir nak pi hotel dulu ke atau terus ke Chatuchak Market? Akhirnya aku decided terus je ke pasar yang sangat besar sampai 26 seksyen tu. Lotih kalau nak jelajah semua so aku pergi seksyen yang aku dah target je lepas tu baru ke tempat lain. Owh lupa nak bagi tau, dari Don Muang airport aku naik shuttle bus dengan bayaran cuma 30 baht dan turun di Mo Chit bus stop. Sangat murah dan yang menariknya tiketnya pesen lama macam tahun 80an dulu.

Dari bus stop tu boleh je kalau nak berjalan kaki ke Chatuchak Market tapi aku al malas dek kerana membawa bagpack so aku naik MRT dan turun di Kamphengphet yang terletak di tengah pasar. Satu stesen je pun. Kena 16 baht. Di sebelah market tu ada Chatuchak Park yang sangat luas. Setiap kali lalu di MRT kena scan. Nasib baik sekali je kena buka beg. Sistem pengangkutan awam di Bangkok sangat efisien. Ada skytrain, MRT, teksi, teksi motor, tuk tuk... but sometimes motor taxi charge higher than cab. Kepantasan sebagai justifikasi untuk caj memahal kot.





RM20 ni uolllsss... main tunjuk gambar je ha amekkaw


Aku pergi ke seksyen vintage dulu, boleh tahan banyak juga koleksi bags and handbags yang mereka jual. Yang aku nampak the price for designer handbag starts from rm180. Ada jugalah yang berkenan di hati but i believe di tourist spot susah nak dapat value for money. Oleh sebab aku pun tak beriya-iya sangat nakkan bag tu takdelah aku membuang masa tawar menawar. Tak jadi beli karang jadi gaduh pulak. Lagipun budget untuk trip kali ini cuma rm400 untuk hotel, makan dan transport. Ko agak cukup tak? hahah...gigih aku buat bajet ikat perut.

Ada orang kata pulut mangga di Bangkok punyalah sedaaaappp haishhh....dasyat betul komentar orang kita ni hingga aku masukkan dalam list of things to do. Bila terjumpa je di market tu terus beli. Ya Allah gini je bendenya... aduhai aku pun reti buat. Pulut yang dah dikukus tu dihidang bersama sedikit santan dan kacang yang sebesar biji lada then mangga ditenggekkan di atasnya. Overrated betul. Mangga tu memanglah sedap.

Untuk ke hotel aku naik MRT, bas dan motor taxi. Boleh pulak transport yang last tu tergagau gagau mencari. Kalau tak naik motor tu pun boleh... dekat je dari tempat aku turun bas tu tapi first time kan, malam pulak tu naik je lah. Yang sebenarnya pronounciation kita tak sama... eh tapi aku tulis alamat.  Hmmm??

Tuah manusia tiada siapa yang tahu kan? Aku booked dorm di Inn 33 di area Pratunam. Dah lama tak duduk dorm kan... nak lah merasa juga bergaul sebilik dengan foreigner lagipun bajet ciput. Oleh kerana ramai dah check out so the owner upgrade ke single room. Alhamdulillah... walaupun bilik air share tapi bilik tidur ada aircond dan tv. Yang kureng sikit hanyalah tilamnya yang keras lebih keras dari tilam di China dulu. Nayo den menghempas badan huhuu... Reason aku pilih area ni? sebab nak dekat dengan Pratunam Wholesale Centre tapi aku terlepas pandang itinerary yang aku buat semuanya memerlukan aku keluar pagi. Tak sempat pun menjengah ke situ.



ehhh... bila bergabungnya?



Lepas letak bag aku pun berjalan sampai ke Central World shopping mall. Punyalah besar.... Waktu aku ke Bangkok bandar ni tengah hot dengan kempen menjatuhkan Yingluck Shinawatra. Sempatlah aku join semangkuk mendengar kempen politik En Taugsuban tu. Perasaan bimbang tu adalah sikit tapi kumpulan anti government ni berkumpul di satu tempat yang dikhaskan siap berkhemah bagai. Kita toksahlah masuk ke kawasan diorang tu... itu mencari pasal namanya.Wisma putra ada mengeluarkan arahan kalau tak penting tak payah pergi tapi kita dah book semua kan, lagipun lamaaaa dah planning. Oleh kerana bimbang akan mendapat 'nasihat jangan pergi' cuma beberapa orang je yang tahu arah tujuan aku kali ini. Kita selalu dikelilingi oleh pembunuh impian. Aku yakin selamat selagi tak masuk campur urusan mereka. Lagipun Thailand memang terbilang sebagai kawasan pelancongan sudah pasti kerajaannya akan membuat yang terbaik dari segi keselamatan. Korang tahu tak 1st quarter 2014 kedatangan pelancong ke Thailand adalah lebih tinggi berbanding negara kita walaupun mereka menghadapi masalah politik?


Yang kelakarnya masa di depan Central World aku mintak tolong seseorang ambilkan gambar (alaaa orang Malaysia mudah dicam). Boleh dia kata, terkejut saya akak cakap Melayu hahaha.... di negara yang english bukan bahasa perantaraan ko tak payah susah hati tak reti cakap omputeh. Janganlah risau yang bukan bukan nak berziarah ke negara asing.

Central World dah nak tutup pun masa ni dan aku sambung berjalan lagi ke tempat orang berjualan di kaki lima. Hmmm ada juga yang menarik perhatian. 

 Made to order, pilih je nak strap clour apa


To be continued in part 2 - Kanchanaburi







Post a Comment

2 Comments

  1. Belum sampai lagi negara gajah Putih ini. Dengar pemandangan pantai disana cantik?

    ReplyDelete
  2. Koh Laan di Pattaya cantik tapi tak sesuai bawa anak-anak kikikiii... serban pun boleh terbang adehh

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.