Masjid Kristal revisited



Assalamualaikum.

Banyak yang telah diperkatakan tentang Masjid Kristal yang terletak di kawasan pelancongan, Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Kuala Terengganu. Selain keindahannya dan disifatkan sebagai masjid pintar yang pertama di Malaysia, masjid kaca yang dirasmikan pada Februari 2008 itu dikatakan hanya memfokuskan kepada pelancongan dan tidak dapat digunakan untuk solat Jumaat kerana tak cukup jemaah. Korang tahu tak solat Jumaat memerlukan minima berapa orang jemaah? Time sekolah rendah dulu dah belajar dah.

Selain daripada itu ada lagilah yang tak enak didengar dan ada diantaranya macam tak masuk akal pulak, macam orang paranoid pun ada... Bagi aku sendiri walaupun ada betulnya tapi dah empat kali aku ke sini. Maknanya aku suka lettewww... selain daripada architecture yang memang awesome masjid ini juga tourist friendly. Sebahagian ruang solat lelaki dibuka untuk pelawat non muslim.
 
Masa program Terengganu International Squid Jigging 2014 hari tu aku ke sini dua kali. Kali kedua bersama seorang photographer from Thailand yang nak merakam gambar suasana di dalam masjid. Menurutnya dia berasa sebak bila melihat seorang pegawai perikanan yang mengiringi kami solat maghrib di atas bot nelayan. Dah dia orang Kuala Terengganu macam mana nak jamak ye tak? Tak cukup syarat. Aku pun ada share gambar nelayan yang solat di bumbung bot.

Aku pun berbesar hatilah menemankan dia ke sana. Tambang teksi dari KT ke Masjid Kristal rm20 sehala, mahal gilos. Dekat jer pung tapi teksi tak bermeter. Katanya dia nak menunggu solat Asar so aku pun solatlah zuhur dulu di sebalik tiang sebab takut gambar aku di-shoot-nya sekali. Hahah...malu den kalau masuk majalah dia. Masa tu baru pukul 2.30 petang, lepas solat aku pun bacalah quran sekejap. Apa yang nak dibuat lagi...aku rasa elok juga pihak masjid letakkan buku-buku yang bersesuaian di situ. Ada jugak pilihan. Mugkin ada pelawat yang terpaksa duduk lama di dalam masjid sementara menunggu kaum kerabat yang melawat Taman Tamadun Islam atau naik river cruise.

Masa dalam teksi banyaklah soalan yang aku kena jawab. Diantara soalan-soalannya:

1) Kenapa pakai hijab?
A - untuk menutup aib. Aurat hanya boleh ditunjukkan kepada kaum keluarga terdekat sahaja.

2) Kenapa pakai telekung bila solat?
A - adehhh aku malu nak jawab sebenarnya sebab lengan baju aku pendek sikit tapi jawab jugaklah. Aku kata kalau aku pakai baju longgar dan labuh, lengan baju sampai pergelangan tangan, tudung menutupi dada, pakai stokin (dah tentulah aku pakai seluar panjang time tu kan) aku dah boleh solat without telekung. Masalahnya sekarang kebanyakan daripada kami ni pakai tudung tapi tak tutup aurat. Dushhhh..! kena muka sendiri. Beritahulah yang benar walaupun pahit kekdahnya.

3) Budak-budak pun kena solat ke?
A- tak wajib tapi kami ajar sikit sikit sejak kecil, kami bawa bersama bila solat, kami tak tutup pintu bilik. Biarlah digasaknya nak panjat badan ke...nak baring kat kaki ke...duduk di pangkuan ke... kalau meraung kami dukunglah asalkan dia tak bertempek dengan najis.

Nabi Muhammad kata kami kena ajar anak solat sejak berusia 7 tahun lagi, kalau umur 10 tahun tak mahu solat jugak baru boleh dipukul di tapak kaki. Tiga tahun tempoh mengajar.

Begitulah di antara question answer nya, ko translate sendiri ngeh ngeh... banyak soalan yang berkaitan hijab ditanyanya. Time balik pun sama... aku rasa macam ustazah pulak. Cuma last tu aku pesan, kalau dia tak berkenan dengan akhlak orang islam blame the muslim not islam.

Cantiknya masjid yang berkapasiti 700 orang ni.

Bahagian hadapan berdekatan ruang solat muslimah. Kalau ada wide angle lens ko jangan tinggalkan kat rumah, senang nak shoot sebab jarak masjid ke pagar agak dekat. Ni aku guna 18-200mm tak boleh nak reverse dah.

Pusat konvensyen bersebelahan Masjid Kristal



Suara muazin pada hari tu kan masyaallah sedapnya. Muda lagi orangnya, memula aku ingatkan guna kaset sebab tak nampak pun orang melaungkan azan. Pihak berautoriti ni pilihlah orang yang bersesuaian untuk jawatan agama seperti imam, bilal, ajk. Tepat orangnya makmurlah masjid. Kalau masjid makmur, makmurlah sesuatu kawasan tu. Itu kata kata orang tua yang masih aku ingat.

Hok ni yang maha nih, khabarnya batu berkilau tu berharga rm15,000


Non muslim tourist dibenarkan masuk dengan menutup aurat di kawasan belakang ruang solat lelaki ini. Inilah yang bagusnya. Janganlah kita terlalu rigid dan jumud, contohilah masjid di negara bukan Islam terutamanya di barat yang membenarkan lawatan ke masjid dan membuka ruang diskusi agama dalam memperkenalkan islam kepada yang bukan islam. Fitrah manusia mesti ada soal jawab, setuju dan tak setuju, mesti ada how, where, when, what, who dalam hati kita. Don't expect orang akan terima agama kita bulat bulat. Di barat semakin ramai orang masuk islam setelah membaca terjemahan al quran. Bila tak faham mereka bertanya.


Kebetulan masa nak balik tu ada NGO buka kaunter penerangan di perkarangan masjid so si jurugambar ni bertanya lagi. Rupa-rupanya mereka pun bersoal jawab juga sebelum solat Asar tadi. Mereka pun menghadiahkan dia al quran terjemahan dan ditandakan bahagian tertentu yang dia berminat nak tahu.

Aku kata kat dia, kalau tak faham boleh email tanya kat orang NGO tu (karang kalau emel kat aku tak boleh nak jawab pulak) tak pun pi tanya imam mana mana masjid di Bangkok nun dan cari al quran terjemahan bahasa dia. Aku pun bagi direction on how to go to masjid di Ratchadewi. Biar betik aku ajar dia jalan di Bangkok wakakakak.....terrer mokcik.


Nota:

Sebelum rombongan kami melawat kawasan ini some of the foreign delegates ada bertanya mengenai pakaian yang sesuai untuk masuk ke masjid. Mereka memang dah pakai seluar panjang pun tapi malangnya ada rakyat Malaysia sendiri tidak peka dengan budaya masyarakat senegara. Takkan nak pakai seluar kontot menayang peha putih melepak gebu mulus tu pergi masjid kot? Nak masuk candi di Indonesia nun pun kena berpakaian sopan.



 

Post a Comment

3 Comments

Feel free to leave your comment below. Thank you.