Banda Aceh 2012

Assalamualaikum.
Tahun 2012  teman ke Aceh lagi. Tempat yang dituju sama saja malah berkurangan sebab tetamu nak pergi tempat yang penting bersesuaian dengan tujuan mereka ke sana. Juga yang berbeza adalah tempat tinggal kami. Di Banda Aceh aku tempatkan mereka di Hotel Medan dan aku....biasalah, hotel yang dulu cuma on the first night aku menyewa bilik yang ada aircond sebab yang lain-lain penuh sempena cuti Maal Hijrah.

Kapal PLTD Apung dah ada pembaharuan datang kali ni. Sebesar-besar kapal ni cuma seorang saja yang dikatakan selamat sebab dia tidur dalam bilik semasa tsunami melanda. Masa aku datang sebelum ni kawasan ni kurang menarik tetapi nampak original. Kapal ni dulunya ditampung dengan konkrit so ada gap antara lantai kapal dan tanah. Sekarang seluruh kawasan dah di tar, ada pelantar mengelilingi kapal dan jejambat untuk mendapatkan pemandangan yang lebih baik. Menara tu pun baru dibina.

Masa kami sampai dah hampir Asar so sebelum azan lagi penjaga kawasan dah minta pengunjung keluar sebab area ni nak tutup sebentar sempena solat. Aku tak pasti bagus/betul/sesuai dibuat begitu sebab bagi yang musafir kami boleh menjamak solat dan sememangnya kami dah solat pun.

Masuk ke sini percuma tapi seperti tempat-tempat lain di Indonesia bayar parking tak miss.

Yang ini pun baru dibina

Esoknya kami ke Pulau Weh. Untuk kesekian kalinya aku tak dapat booking Yulias's Inn. Kalau dulu kami sampai dah malam kali ni penuh sebab cuti panjang so kengkawan ku letakkan di Iboih Inn bersebelahan Yulia. Okay jugaklah dok bungalow bertiang tinggi sorang satu, air panas pun ada. Aku tak dapat stay sini atas sebab yang sama cuma O'ong saja kosong.

Turun saja dari van kita boleh berjalan ke penginapan tetapi memandangkan ada warga emas aku minta pihak resort pick up dekat jeti. Sebenarnya servis ni memang ada pun dan percuma untuk penyewa. Oh ya, masa ni kapal lambat tak sesuailah kalau kita nak naik kerna sangaaaattttt lambat sebab dia tak berlabuh di Pelabuhan Balohan atas sebab dinaiktaraf.
Sekejap je naik speed bot tapi kalau berjalan kaki dalam 250m jugaklah

Sebelum check in kami ke pantai Sumur Tiga dulu ambil angin. Aku tak turunlah sobab tanggo ea togak, menggige koting den nanti.

Di Iboih Inn, boleh snorkelling kat depan ni je. Kalau nak dive ada 3 tempat iaitu di Gapang milik dutchman, Rubiah Tirta Divers dan Stefan Sea Sport (Pak Tua). Pak Tua ni cina Klang, ada satu di Perhentian Island pun dia punya. Kalau tak silap dia caj 400k rupiah untuk orang yang takde lesen termasuk equipment.

Ini di O'Ong. Mula-mula aku nak sewa chalet semi-d tu. Lepas masuk weeeee.......tak berkenan den sebab pintu depan belakang main selak macam tu je, dahlah aku tidur sorang. Langsir pulak takde hohohoooo....takut den. Kok kono skodeng ko, lanun datang ko tak ko nayo.

Lagi satu masalah bilik air kat luar, KOTOR dan dari pintu belakang kami dua-dua penyewa kena share titi ni. Dah le gelap tak berlampu, kalau terjatuh pagi esok la baru orang datang tolong. Masa pregnant ni aku pasti akan bangun terkucil jadi masalah besar di situ. Penyelesaiannya bayar lebih dan pindah bilik, dok bungalow tapi kena tunggu penyewa tu check-out pukul 5. Towel tak dibagi, selimut takde dan sadisnya memalam takde orang kat office atas tu. Gile ahh! Cuma yang boleh dibagi kredit ialah resort di sini walaupun family run dan kecik semuanya menggunakan tilam spring.

Dok sorang diri cepatlah tidur dan cepatlah terjaga. Apa nak buat terkebil-kebil menunggu siang. Pukul 7 pagi kami dah check out sebab nak mengejar feri, mujur ada feri tambahan di musim cuti ni.

Di depan nun Pulau Rubiah. Tahun lepas ada regatta jadi banyaklah perahu layar yang berlabuh.

Selain masjid Lampuuk masjid Baitulrahman wajib kita pergi kalau ke Banda Aceh. Dua kali kami solat di sini, seronok sebab ramai jemaahnya.