Ho Chi Minh: a trip to Cu Chi Tunnel



Hari ni kami nak ke Cu Chi Tunnel so ejen tour operator tu mai jemput kat hotel. Semua orang dikumpulnya di situ then sesiapa yang nak ke Mekong River disuruh naik bas yang lain. Perjalanan ke terowong tu mengambil masa dalam sejam jugak la siap berhenti di pusat kraftangan orang cacat ni.

 Ada yang diperbuat dari kulit telur ada dari cangkerang


 Teliti sungguh kerjanya

 They are disable too




 Hasil tangan mereka. Kalau teringin dan berkemampuan belilah otherwise masukkan je derma ikhlas kat dalam kotak yang disediakan.

 Aku tak minat yang ini

Macam kek felda Jolai yo ha

Dah sampai ...... 80k VND untuk masuk ke sini
 Antara senjata yang pernah digunakan

 1st, kita diberi penerangan tentang zaman perang perang Vietnam-Amerika. Mat saleh yang duduk sebelah aku dok membebel "propaganda". Tak taulah dia american ke tak. Macamlah filem-filem dan media diaorang tu tak penuh dengan propaganda. Nampak tak terowong tu berlapis-lapis? Susahnya di zaman tu. Itu semua bukan rekaan, dah tercatat dalam sejarah. Yang direka filem Rambo by Sylvester Stallone tu je.

Sorry, aku kena blur kan muka mamat tu sebab dia tengak korek hidung. oppsss sorry mat, tak sengaja.

 Orang nak masuk aku pun gigih nak try sudahnya tak lepas keluar. argghhhh...!! bikin malu je. Terpaksalah dua orang jejaka tarik guni beras ni keluar. adoiii... malu betul! Akak tak mampu nak tolak badan naik ke atas ngeeeee..... Sempitnya toksah cakap la.

Another terowong
 
 
 Jerangkap samar

 Kena merangkak ko

 Aktiviti mereka kesemuanya di bawah tanah. Bilik penerangan tu pun sama.

 lai lai... sapa mau menembak? minimum 10 bullets. Pada asalnya aku pun nak try jugak tapi bila dah pakai penutup telinga pun dok terperanjat lagi.... lupakan je lah


 Demo membuat rice paper, macam buat kulit popia jugak

 Selipar daripada tayar

 Aku cover sket pungkok mamat tu. Gelap dan rendah terowong ni... most of the time kena membongkok, ada tempat  yang bertangga tinggi, ada tempat yang kena merangkak. Ia satu pengalaman yang mengujakan! Jangan berjarak sangat dengan orang depan sebab kalau orang depan tu senyap je bimbang kita tersalah masuk lorong. Lebih bagus walau kemana-mana bawa small torch light. Aku dok guna flash camera (full auto) untuk suluh tempat ni. Kepada yang mengalami sakit lutut tak digalakkan untuk masuk ke dalam terowong ni.

Bilik sakit di zaman perang. Rasanya di zaman perang tu takde nak bercadar bagai macam ni. Kalau di Indonesia ada volcano crater di sini ada juga bom crater.

Setengah hari di sini okaylah. Kalau nak bawa budak kecik tu okay je kut kecuali masuk ke dalam terowong. Lepas makan di Baba's Kitchen (big portion) dan solat kami ke Ben Thanh Market.

Post a Comment

2 Comments

  1. Abg jaga counter utk sewa AK47 tue sama dgn gambar saya eventhough i was there last 2 years. And makcik dalam gambar kat souvenior centre (hujung on the left, rambut putih) pun still ada lagik. Gigih betul derang nie.

    ReplyDelete
  2. oh ye ke? i rasa kalu mai lagi 5 tahun pun org yang sama jugak kot. Maybe sana susah dapat kerja

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.