Sumiran Eco-Camp : Berzumba di Kem Bina Semangat



Sumiran Eco-Camp : Berzumba di Kem Bina Semangat | Dalam banyak-banyak koperasi yang kami lawati di Kuching, yang satu ini berlainan konsepnya, milik keluarga dan paling happening!

 
Terletak di Rantau Panjang Batu Kawa, Sumiran Eco-Camp adalah gabungan hutan hujan dan kem ekologi yang sesuai untuk semua peringkat umur. Mereka menyediakan perkhemahan asas dan konsep latihan dengan harga yang berpatutan. Kedudukannya yang agak tersorok dari hiruk-pikuk kota menjadikannya kem latihan yang ideal untuk latihan ikhtiar hidup, menguatkan hubungan sesama individu, tempat bertemu kawan baru dan menyerlahkan kegiatan luar di tengah bandar yang pesat membangun.

Hanya 30 minit dari pusat bandar selepas jambatan Batu Kawa, kem latihan ini sangat sesuai bagi kegiatan sekolah dan syarikat untuk aktiviti bina semangat, hari keluarga or even a garden wedding! Kawasan seluas 20 ekar ini siap dengan tasik, sungai dan kehijauan. Sumber elektriknya melalui tenaga solar dan generator oleh sebab itu tiada pendingin hawa. Bekipeh lah kok sesajo nak duduk dalam bilik. Kalau datang musim buah syoklah boleh makan sepuas-puasnya. Kambing dan kuda pun ada.

Kedatangan kami disambut mesra Camp Chief, Encik Sudaryo Osman beserta keluarga dan pekerjanya.  Terasa kemesraannya. Encik Sudaryo is a Commissioner of Boys Scouts in Sarawak. He is very experienced in teambuilding and outdoor activities.  Sambil minum petang kami diterangkan mengenai kem tersebut. Mereka mahukan sesiapa yang memilih kem tersebut pulang dengan tambahan ilmu dan kepuasan.

Latihan pertama yang kami buat ialah latihan otak. Haa...camana tu? Pernah tak buat latihan begini:

Contoh latihan otak 1:

Genggam penumbuk kanan dan luruskan jari kelingking.

Luruskan ibu jari kiri dan telunjuk.

Buat berselang-seli kanan dan kiri dengan pantas. Boleh?


Contoh latihan otak 2:

Genggam penumbuk tangan kanan dan hentak-hentakkannya di peha kanan.

Tangan kiri pula gosok peha kiri. Peha sendiri eh bukan peha orang lain. Haha..

Cuba buat latihan tu berselang-seli bermula perlahan sebelum dinaikkan kepantasannya. Boleh?

Begitulah lebih kurang latihannya. Sebenarnya ada 20 jenis latihan tetapi kami cuma buat empat sahaja. Itupun fail hehe... patutlah selalu melalut saraf-saraf otak tak berhubung rupanya. Elok juga kalau dihantar 'orang-orang popular' di media sekarang ke kem ni. Biar semenggah sikit statement yang dikeluarkan.

Lepas tu kami diajak menari zumba. Mati la nakkkk.. pancit mak!

Senaman Gemu Fa Mi Re.

Putar ke kiri eee, Nona Manis putarlah ke kiri, ke kiri, ke kiri dan ke kiri, ke kiri, ke kiri Manis eee ..
Sekarang kanan eee,
Nona Manis putarlah ke kanan, ke kanan, ke kanan dan ke kanan, ke kanan Manis eee ..

 
Trainer adalah sangat berbakat dan energetik. Happy je sambil bersenamrobik.
 
Futsal berkain batik kemuadiannya.
 
Apalah motif berebut bola dengan pemain import sendiri ni??
 
Kau mampoo?
 



Kemudian aku try flying fox pulak. Ini kali ketiga aku main selain daripada di Kalumpang Resort and Training Centre dan Eksplorasi Gua Tempurung dulu. Yang di Escape Adventureplay Theme Park tak dapat main sebab tak pakai kasut sukan :-(

Oh biasalah, gambar aku yang clear tak ada time terbang tu. Sentap. Kena tengok kat tv je lah itupun kalau ada.

Ini bukan aku.
 
Lepas tu sempat berkayak juga dua round. Adoi la naik dengan budak kecik tu ke tepi ke tengah hahaha... Pengalaman berkayak di Kuala Berang tahun lepas sangat seronok tu yang nak try sekali lagi.


Jungle trekking tak sempat sebab dan senja. Kesemua aktiviti ini memang menyeronokkan disamping mencabar keupayaan diri sendiri dan kumpulan. Ini baru team building @ bina semangat. Ada satu indoor team building yang aku attend satu masa dulu, instructor tu suruh senaraikan keburukan collegue kita. Entah apa bendalah punya kursus sepatutnya suruh kami senaraikan kebaikan kawan-kawan sekerja. Nak cari keburukan orang dua muka surat kertas pun tak cukup, ye tak? Ada yang panas hati sampai baling stapler hahaa...

Bila korang recce tempat untuk outdoor activities sila pastikan tempat dan peralatan adalah dalam keadaan yang baik. Elok juga kita tahu berapa kerap mereka memeriksa kekukuhan tali, pully, keadaan safety vest untuk kegiatan di air, dalam keadaan kecemasan apa tindakan mereka dan sebagainya. Biarlah orang nak kata kita kepohci ke cerewet ke... nyawa anak orang tak boleh diganti ooiii.... ingat ya, walau sehebat mana kita berenang kehidupan kita bukan di dalam air. Safety vest MESTI boleh dizip/klip dan ada satu tali lagi yang kita lalukan di bawah kelengkang untuk diklip ke depan. Safety vest fungsinya untuk meneyelamatkan nyawa.

Perkara buruk kalau dah terjadi tak guna nak menyesal. Aku beritahu ni bukan apa, pernah masa aku naik banana boat dulu, masa kita dijatuhkan ke dalam laut klip vest tu terbuka. Mujur my boys pandai berenang. Kalau lemas nak saman pun tak guna dah. Kalau aku yang lemas? Dapat mak barulah anak-anak aku.

Selepas berehat sebentar dan solat Maghrib maka tibalah barbeque dinner. Makanan sampingannya tak kurang sedap dan semuanya dimasak sendiri kerana salah satu core business mereka adalah catering. Kena rasa umai dan karipap selain laksa Sarawak. Lauk daging mesti sedap sangat sampai licin tak sempat aku merasa.

Kami juga diajar melihat bintang. Ingat lagi buruj? Tak? Samalah hahaha...

Malam unggun api

Sambil makan ada yang berkaraoke. Ada yang feeling Ziana Zain, ada juga lantunan suaranya bertahap professional. Kalau ada penyanyi asal mau menyorok balik pokok dibuatnya hehe.. yang seronoknya sejak aktiviti pertama lagi kami dapat merasakan keakraban keluarga ini.  Bila sesi nyanyian mereka akan menyanyi dengan gembira, bila perlu menari kesemua pakcik makcik adik kakak abang akan menari dengan sepenuh hati. Nampak keilkhlasan disitu. Takdelah macam berniaga semata-mata nakkan duit. Hinggakan kami dah di atas bas pun mereka melambai sambil bergoyang-goyang!

Nyanyian beramai-ramai di akhir sesi karaoke
 
 Peguin dance. Best giler!!


The Adventure is yours... Go Camping + Go Nature + Go Fun !
 
Program yang ditawarkan Sumiran Eco-Camp ialah:
 
* Teambuilding
* Leadership and Prefect Training
* Family Day Reatreat and Birthday
* Outdoor Zumba
* Boot Camp, dengan syarat :
 
* Minima 30 peserta
* Termasuk makan dan minum
* Dengan penginapan
* Termasuk fasilitator/jurulatih


Aktiviti outdoor yang disediakan Sumiran Eco-Camp:

Selain senaman otak kiri dan kanan, zumba dan futsal, kem bina semangat ini juga menyediakan tapak perkhemahan, khemah kalis air yang tak akan disumbat seperti sardin, longhouse hostel, flying fox, adventure trail, mountain bike trail, volleyball court, campfire ground, berkayak, surau, kedai serbaneka, bilik air dan tandas yang banyak serta bersih dan... WIFI ! Mati la nak kalau takde wifi hahah...

Aku yakin para peserta akan enjoy sesangat bila mengadakan apa-apa acara di sini. Kalau kita jenis yang suka aktiviti luar Sumiran Eco Camp adalah tempatnya.


Untuk maklumat lanjut sila hubungi:

Encik Sudaryo Osman
Camp Chief
Tel : +6012 8811952

SUMIRAN ECO CAMP
Jalan Rantau Panjang
off Jalan Batu Kawa
93400 Kuching
Sarawak

Ground Floor, Lot 10148
Section 64 Ktld
Jalan Kwong Lee Bank
Pending
93450 Kuching
Sarawak
Tel : +6082 330875
Emel : sumiran.ecofarm@gmail.com
fb : Sumiran Eco-Camp
 
 Once discovered, never forgotten.
 

Program "Jom Jelajah Koperasi Sarawak"  adalah anjuran bersama Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Gaya Travel Magazine bertujuan untuk memperkenalkan dan mempromosi produk serta perkhidmatan koperasi kepada masyarakat agar lebih dikenali ramai. Terima kasih yang tidak terhingga diatas peluang yang diberikan untuk mengikuti program ini.

Post a Comment

0 Comments