Melayu Di Lingga | Menutup Nongsa Neptune Regatta Sail To Lingga 2019 Penuh Tradisi



Nongsa Neptune Regatta 2019 kali keempat telah berlansung selama lapan hari bermula 1 hingga 8 Februari lalu. Bermula dan berakhir di Nongsa Point Marina yang hanya 11km dari Singapura, acara lumba layar ini berlansung sepenuhnya di perairan Indonesia iaitu di kepulauan Riau-Lingga.


Neptune Regatta telah dimulakan buat pertama kalinya di Asian Yachting Grand Prix Championship 2013/2014. Digemari kerana ia suatu pertandingan yang fun tetapi mencabar kerana perlu belayar sekitar 85 batu nautika ke garisan khatulistiwa.

Nongsa Neptune Regatta
Sumber di sini.

Acara tahunan kali ini telah menghimpunkan 25 bot dari pelbagai negara beradu tenaga menunjukkan kepakaran serta kecekapan mengendalikan jentera masing-masing di lautan berombak melintasi garisan Khatulistiwa. Inilah regatta yang unik kerana satu satunya yang melintasi equator. Neptune Regatta juga tidak mengkhususkan kepada pelayar yang berpengalaman sahaja atau bot dari jenis tertentu sahaja, all are welcome.

Setelah tamat perlumbaan para pelayar ini melabuhkan bot mereka di Pulau Sekeling yang menawarkan pantai dengan pasir memutih dan air jernih kehijauan untuk mereka berehat menikmati alam. 

Nongsa Neptune Regatta
Pulau Sekeling @ Sekeling Island. Jernih kan airnya? Sumber di sini.

Sunset from Sekeling Island





Bersiap menyambut tetamu




Tradisi Melayu di Majlis Perasmian Penutup Nongsa Neptune Regatta
Berbeza dengan tahun sebelumnya, kali ini para pelayar dibawa ke Pulau Batu Belubang untuk diraikan. Disambut meriah dengan paluan kompang, para tetamu dibawa ke sebuah kawasan lapang di tepi laut untuk diraikan.



Selepas ucapan alu-aluan daripada penganjur wakil pelayar dipakaian tengkolok hitam sebagai simbolik kepahlawanan Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga Bapak Raja Fahrurrazi. Sembah silat pun dibuka diikuti bacaan doa memohon rahmat tuhan.

Meneruskan tradisi melayani tetamu, para hadirin dalam dan luar negara dipersembahkan dengan tarian asli Melayu oleh sekumpulan kanak-kanak sekolah. Sedikit pun tidak berbeza dengan muzik dan tarian Melayu Malaysia. Bertambah menarik, kebanyakan lelaki memakai baju Melayu lengkap bersamping sama seperti yang kita amalkan dahulu ketika neghadiri majlis keraian.

Selepas ucapan penutup daripada Bapak Raja Fahrurrazi, para pelayar dan media dijemput untuk menari bersama. Huishh... kemain diorang meronggeng! 😁😁😁

Encik Salehuddin dari Tourism Muar mengiringi para pelayar ke tempat acara dijalankan.



Spectators 😊


Eh, ini atlet suakn layar Malaysia ke?


Kepala Dinas Pariwisata Kabupaten Lingga Bapak Raja Fahrurrazi (tiga dari kiri) bersama tetamu jemputan.

 




Otai ni uols...  menyanyi dengan live music!





Kapal layar Zanzibar yang menjadi pemenang pada regatta kali ini.


Pemenang Nongsa Neptune Regatta 2019
Jonathan Mahony HYD 42 Zanzibar yang baru pertama kali memasuki pertandingan ini mengalahkan Max Palleschi's IOR Farr 40 Prime Factor dengan beza 18 saat sahaja. Phewww...!





Post a Comment

0 Comments