Hotel Review | The Dorm, Chiangmai



Hotel Review | The Dorm, Chiangmai | Okay, it is not a hotel but a hostel/dorm/guesthouse.

Semasa di Chiang mai aku menginap di tiga tempat. Memula di Horizon Village & Resort kemudian ke Shambala Guesthouse akhirnya ke The Dorm. Horizon sangat selesa tapi perlukan transport untuk ke mana-mana. Malam keempat berpindah ke Shambala. Plan nak stay situ je sebab dapat private room tapi malam kedua full jadi berpindah ke The Dorm pula.

Aku berpindah ke The Dorm selepas balik dari one day trip ke Chiang Rai. Jemput baca itinerary one day trip ke Chiang Rai di sini. Biasanya pukul 9 malam dah sampai tapi entah kenapa kami lewat, melebihi pukul 10. Aku dah risau sebab takut pintu dikunci dahlah handphone takde kredit. Nasib baik manager Shambala tu tunggu...pergh pakai baju lengan pendek je dia duduk depan guesthouse dalam dingin winter tu. Aku pun collect security deposit, ambil beg dan berjalan keluar ke jalan besar konon nak menunggu teksi/tuk tuk walaupun tahu tuk tuk takde. Driver tuk tuk dok bersidai di bar di mana ramai omputeh berkumpul.

Hmm....otak berputar ligat. Kalau bawa begpack boleh juga usaha berjalan kaki 1.6km tapi masa tu bawa trolley beg, tak kuasa aku dengar bunyi roda memalam tu. Daripada orang tak perasan karang jadi perhatian pula. Kebetulan nampak motor roda tiga OKU 😃😃 jadi aku pun tanyalah boleh hantar ke idok?? Aku positif habis time ni. Boleh katanya tapi nak tunggu mak sekejap. Logik akal, naik motor tu insyaAllah selamat. Rider dan dua penumpang lain (seorang OKU) pun hantarlah aku ke The Dorm sambil bersembang sikit sikit dalam perjalanan tu. Maka merasalah aku naik motor roda tiga orang Myanmar tu heheheh.... Masa tu fikir, oih jauh juga kalau berjalan kaki.

Thank you lovelies.

Image result for chiang mai old city


The Dorm yang selesa
Sewa semalam hanyalah THB300 dan aku takde high expectation sebab bilik yang sebelum ini kecil je. Bila masuk.... taraaa....!!


Sangat berbaloi dengan harga THB300! Selesanya berselimutkan toto tu... takdelah tidur mengerekot terketar-ketar lagi 😌 Warm aje... best giler! The Dorm sebenarnya sebuah rumah kampung. Pintu masuk dan setiap tingkapnya dipasang jaring untuk mengelakkan nyamuk masuk jadi kita boleh dapat fresh air siang malam. Hanya bahagian tandas sahaja diperbuat daripada konkrit, yang lain kayu. 

Di sini ada beberapa bilik yang disewakan dengan asrama (dorm) di bahagian depan. Dapatlah aku tengok dorm tu bila takde sesiapa bertanggungjawab menutup pintu. Semua orang takde, bahaya betul. Owh aku semenangnya tak kisah sangat dengan shared bathroom sebab selalu bangun pagi bilamana semua yang lain sedang sedap berdengkur. Kita kena melawan arus.

The Dorm ni dekat dengan Chiang Mai Gate. 


Common area depan dorm.

Mixed dorm.


Lobi The Dorm.

Restoran Tang Jai Tham Halal Cuisine tak jauh dari The Dorm. Kiranya jika kita menghadap guesthouse ini, susur jalan yang sebelah kanan, rasanya Suriyawongse Road. Kalau ikut jalan yang kiri dah buat satu pusingan macam aku hari tu tapi okaylah, kalau tak sesat tak dapat tengok tempat orang kan? Siap ada orang Arab yang offer pertolongan bila nampak aku macam tercari-cari sesuatu. Di kawasan dalam ni juga ada pasar pagi. Kecil je lah tapi terbeli juga. Hmm... terbeli.



Bagusnya stay di The Dorm ni sebab:
1. Tepi jalan, dekat dengan Chiang Mai Gate.
2. Dekat dengan pasar, senang nak cari buah-buahan atau dry food.
3. Ada restoran makanan halal.
4. 3km ke Chiang Mai International Airport.
5. 2.9km ke Chiang Mai Railway Station.
6. 190m ke pasaraya Tesco Lotus.
7. Air minuman dan air panas percuma. Basic necessity ni, sesetengah budget accomodation tak bagi. Berkira nau.


The Dorm Chiang Mai
90 Ratchiangsean Amphoe Muang
Wua Lai, Chiang Mai
Thailand 50100 


Post a Comment

0 Comments