8D 7N in Marvelous Myanmar | Kenapa Inle Lake patut dimasukkan dalam travel itinerary anda- Part 2



Kenapa Inle Lake patut dimasukkan dalam travel itinerary anda- Part 2 | Hai.... ini sambungan Part 1. Dah baca ke yang itu?

Banyak jambatan yang dilepasi untuk keluar dari perkampungan Indein. Nanti kita pos gambar jambatan je eh. Selepas melawat Indein kami ke restoran terapung Inn Thar Lay 2 untuk melihat demonstrasi pembuatan kraftangan dan makanan ringan.

Seronoknya di Myanmar ni orangnya baik, mesra walaupun ada communication barrier. Seller pula tak too pushy. Cuma di jeti Indein tu ada bebudak remaja lelaki minta duit. Aku tak bagi pun. Rasanya lebih afdal bagi kat bebudak perempuan yang berjualan tu. They work hard to earn money. 






Nelayan Intha di Inle Lake, Myanmar.



Snek tradisional Myanmar
Oleh kerana Myanmar ni juga di Asia maka bahan asas makanannya dan rupa kejadiannya hampir sama seperti makanan yang terdapat di Malaysia. Mungkin cara penyediaannya sedikit berbeza. Contohnya kuih yang diperbuat daripada beras pulut yang dikukus-dibentuk-dijemur-digoreng. Kuih ini banyak dijual di gerai tepi jalan di Melaka. Lagi satu cucur yang warna coklat tu salah satu bahannya ialah gula merah, mak mertua ai panggil cucur Jawa.  Bezanya yang di Malaysia tepinya kerinting (musykil kenapa aku buat tak jadi kerinting). Rasanya? Sama. 

Pandainya dia duduk bersimpuh...sweet sangat!


Demonstrasi membuat bakul.


Mote-Si-Kyaw @ cucur Jawa


Kout-Nyin-Kwat-Kyaw @ rice cracker

Satu lagi lokasi wajib kita lawati ialah Inle Heritage. Banyak yang kita boleh pelajari dari mereka secara individu ataupun syarikat. Di sini beberapa projek diusahakan untuk preserve culture mereka dan melatih modal insan dari kalangan pelajar yang berminat tetapi kurang berkemampuan dari segi kewangan. Oleh kerana Inle Heritage ialah non-profit organization mereka mendapatkan dana daripada penderma selain mengusahakan tanaman, restoran, kelas memasak, kedai cenderahati, penginapan dan sebagainya. Asyik pula melihat kesemuanya kerana ianya berada di atas air.

Usaha IHF ini membantu menjadikan Inle Lake sebuah kawasan yang menarik untuk dilawati, bekerja dan menjalani kehidupan. Mereka sangat bangga dengan kemajuannya dan berharap generasi akan datang turut sama merasai kepelbagaian kaum, tradisi unik dan kekayaan alam semulajadi di sana.

Profit dari penjualan produk dan perkhidmatan disalurkan semula untuk projek warisan yang lain. Malah sebahagian pelajar Inle Heritage Hospitality Vocational Training Centre melakukan latihan praktikal di restoran Inle Heritage. Setiap tahun IHF menaja sekitar 40 pelajar muda yang berminat mendalami bidang hospitality.

Bagusnya IHF ni nisbah keuntungan yang mereka ambil kecil, lebih kepada pembuat. Tujuannya untuk mengekalkan warisan mereka. Ye lahkan, kalau orang tengah ambil untung banyak sangat sedangkan producer untung ciput lama kelamaan pasti si pengeluar akan rasa bosan dan exhausted. Akhirnya industri itu akan mati dengan sendiri.

Mereka juga ada wastewater management sendiri yang low cost, easy to contruct tanpa menggunakan bahan kimia dan tenaga elektrik. Mereka konsisten check kualiti air di beberapa bahagian tasik.


Terus terasa rindu Malaysia bila nampak bunga raya ni.. isk...baru seminggu d luar negara.


Makan tengahari di Inle Herigare Restaurant.




Nak beli souvenir?


Kepada peminat kucing pula tolong jangan terlepas melawat Burmese Cat Village, sebuah pulau kucing di IHF.  

Kucing Burma ni macam batu bersalut bulu sutera. Saiznya besar berbulu pendek tapi gebu gebas yang kebiasannya berwarna coklat gelap; tapi ada juga coklat muda (champagne), platinum (lilac) dan biru. Jarang jumpa kucing berwarna biru, yang bermata biru ada lah.

Burmese cat dulunya direkodkan sebagai binatang kesayangan diraja dan mungkin telah wujud lebih dari 1000 tahun yang lalu. Ia juga berada di kuil dan biara. Sewaktu King Thibaw kingdom jatuh ke tangan British, raja tersebut dikatakan memelihara 40 kucing ini di istananya.

Sewaktu penjajahan inilah berlakunya kacukan baka jadi kucing tulen Burma hilang sebelum perang dunia kedua. Pada awal kurun ke-20 sebahagian kucing-kucing ini dibawa kepada breeder di United Kingdom dan Amerika termasuk Wong Mau, keturunan asal kucing American Burmese. Daripada sinilah bermulanya kucing moden Burma termasuk yang berada di Inle Heritage. Sekarang ni purebreed burmese cat dah ada 45 ekor.

Untunglah jadi kucing.... malas pun nampak cute. Kerjanya makan tidur makan tidur je pun orang tak marah.


Untunglah merasa dipeluk Miss World.

Sun bathing.

Mini akuarium pun ada. Dapatlah tengok sebahagian ikan yang ada dalam Inle Lake. Goreng garing sodap ni.

Inle Natural Heritage (Aquarium)



Inle Heritage
Innpawkhon Village,
Inle Lake, Shan State, Myanmar.
+95 (9) 4931 2970
+95 (9) 528 1035
contact@inleheritage.org


Masih di kampung air, lawatan seterusnya ke Inn Paw Khon Village melawat perusahaan tenunan sutera dan teratai. Ini pengalaman baru, tak pernah tahu pun batang teratai boleh dibuat kain. Tak banyak orang perseorangan/syarikat yang masih meneruskan usaha ini. Kalau tak diperturunkan kepada generasi muda habislah...tinggal sejarah je nanti.

Oleh kerana demand yang semakin tinggi pokok teratai diimport dari daerah/negeri lain di Myanmar. Kebanyakan benang dieksport ke Jepun. Ada juga dibuat skaf dan dijual terus kepada pelancong di sini. 

Kerja mengeluarkan getah teratai (bebenang/fiber) sangat remeh. Nak dapatkan sekilo fiber pun memakan masa dua bulan sebab tu lah harga kain teratai asli mencecah USD400 sehelai. Barang rare. Sebab tu lah biasanya ia dicampur dengan benang kapas atau sutera untuk mendapatkan kualiti yang berlainan dan boleh dijual to mass market. Kalau dah beli kain harga 1200RM haruslah kita hantar ke Hatta Dolmat ke.. Rizalman ke.. untuk jahit ye tak? Feeling datinlah iols kalau mampu beli.

Di Inn Paw Khon Village ni yang bertaraf nenek pun masih bekerja membuat benang. Happy je muka mereka. Bosan kot kalau melepak kat rumah je. Kalau nak tahu sekilas bagaimana cara untuk mendapatkan benang teratai sila baca perenggan di bawah. Ai malas nak translate apa yang Wander-Lush dah bagi tau ni:

Lotus stems are first cut into manageable sections before being scored, twisted and pulled to reveal a web of thin filaments. Barely visible to the naked eye, the filament is laid out on a wooden workbench and kept moist with occasional splashes of water. As the process is repeated with new stems, the artisan rolls the moistened fibres together to create a thicker, stronger thread. With a quick roll of the palm, a new length is soldered onto the last to form one continuous thread. This particular workshop, the Hand Weaving Centre, can produce around 20 metres of thread per day. The finished thread has a variegated colour similar to hemp but with a much softer feel. It is typically left undyed to highlight these natural qualities.

Image result for lotus silk
Sumber di sini.



Petang tu kami tak terus balik ke Aureum Palace Resort & Spa sebaliknya minum petang dan makan malam di Inle Princess. Tak jemu-jemu memetik kamera merakamkan apa yang dirasakan menarik di sekitar tasik tu. Paling suka pastinya gambar nelayan yang berkayuh menggunakan sebelah kaki. Hebat betul!

Sampai satu tempat tu ada banyak burung terbang berkawan. Asyik betul kami merakam gambar. Bagus tekong bot kami tu...bila mana ada je yang menarik dia akan berhentikan sebentar bot.



Kira-kira 300 meter dari Princess Inle enjin bot dimatikan. Seorang lelaki naik ke bot dan mula berkayuh. Nampak tak kat mana dia berdiri dan bagaimana dia melilitkan kaki yang satu lagi? Rupa rupanya di kawasan ini gangguan bunyi memang dielakkan. Selain menjamin kedamaian, mereka juga mahu menjaga eko-sistem tasik. Pemilik Princess Inle juga adalah salah seorang orang kuat di sebalik kemajuan Inle Heritage.

Sambil makan dan membawang berborak tu kami menunggu sunset. Melihat matahari terbenam dari sini memang awesome! Gambar-gambar di sini takkan sama dengan melihatnya with your own eyes. Dengan orang berkayuh sampan tu lagi... allahu cantiknya!






Boat ride around Inle Lake is a must! Jangan skip yang ni.

In previous blogpost terlupa nak masukkan harga pakej bot tour Inle Lake. So I put it here:

Boat tour ni ada dua, satu pagi dan satu lagi sunset tour. Seriously gambar nelayan Intha di kala sunset sangat cantik.

Pakej bot ni boleh pilih yang biasa atau VIP dan boleh naik maksimum 5 orang. Setiap seat akan dilengkapkan dengan jaket keselamatan, payung dan selimut tebal. Sejuk baq hang pepagi di Inle ni.  Tempat duduk beralas kusyen, selesa sangat. Harga bermula dari 18,000 kyat (RM54) per boat kalau kita naik dari jeti di Nyaungshwe. Nak suruh mereka pick-up kat hotel pun boleh. Aku rasa quite reasonable sebab full day tour bermula 7.30 pagi sampai sunset. Eh, sebenarnya murah sangat sebab dekat 10 jam juga mereka bekerja. Kebanyakan pilot bot are non-English speaker so if you nak penerangan semua silalah hire guide.

Bagi bot VIP kosnya bermula daripada USD40.


Owh sedihnya dah last day in Inle Lake 😢. Terbayang betapa cantiknya reflection rumah di permukaan air.

Keesokannya kami berlepas pulang ke Yangon menaiki KBZ Airlines. Heho Airport tu kecil je wakk... simple sangat. Kat situlah check-in, kat situlah imigresen. Macam airport Mulu je lebih kurang tapi syok sebab kapal terbang berhenti depan kita.


Post a Comment

0 Comments