Thailand | Mabuk orkid di Royal Park Rajapruek



Thailand | Mabuk orkid di Royal Park Rajapruek | Sesampainya di Chiang Mai aku terus ke Royal Park Rajapruek yang letaknya lebih kurang 15km dari pusat bandar. Untuk pengetahuan dari airport ke pusat bandar 7km je.



Taman botani ini dibina sempena memperingati pemerintahan King Bhumibol yang ke-60 tahun pada 9 Jun 2006 dan hari lahirnya yang ke-80 pada tahun berikutnya. Taman ini juga telah menjadi pusat kajian pertanian dan menjadi lokasi pertemuan pakar pertanian dan tumbuhan. Masuk je ke sini ada sebatang pokok pine berusia 250 tahun. Fuhh.. kalau mengikut carta susunan keluarga, mula hidupnya pada zaman muit/canggah kita.

Taman seluas 80 hektar ini sesuai dilawati awal pagi atau lewat petang untuk mengelakkan terik matahari. Masa cepat sejam di Thailand jadi kita boleh mulakan aktiviti di awal pagi. Daripada review yang dibaca ramai foreigner suka taman ni. Ye lahkan, dah biasa duduk dalam hutan batu dapat menghirup udara bersih di kawasan hijau seperti Royal Park Rajapruek bagaikan satu privilege.
 



Tram dan basikal disediakan dengan sedikit bayaran. Kami naik tram elektrik dan hop on hop of di beberapa tempat. Kalau banyak masa lebih baik sewa basikal sehari THB60, boleh adjust masa sendiri. Naik basikal lagi seronok, anak-anak mesti suka sebab mereka bebas mengayuh dalam taman yang luas tu cuma kena berhati-hati dengan tram sajalah supaya selamat, kenderaan lain parking di luar.

Tram tu memula akan melalui kawasan yang ditanam sayuran. Terdapat banyak spesis pokok di sini (dah nama pun taman botani), sebahagiannya dibuat jualan. Ada Butterfly Farm mengisi berbagai jenis dan warna rama-rama. Paling menarik tentulah taman orkid dari pelbagai spesis, warna dan saiz. Cantik giler! (sila lihat video di instagram ruggedmom). Lama jugalah aku di orchid garden tu. Cantiknya lahaiii..





International Garden pula ialah laman pameran yang mewakili beberapa negara. Disebabkan kawasan laman yang banyak dan rasa tak boleh cover jadi aku tak singgah. Highlight taman ini ialah Royal Pavilion, sebuah binaan rekabentuk Lanna kingdom di tengah taman luas tersebut. Bangunan kayu yang unik dengan bumbung berlapis menggambarkan empayar yang memerintah utara Thailand suatu ketika dahulu.

Royal Pavilion... walaupun winter, panaih oih time ni.


Pandangan sisi Royal Pavilion.



Royal Park Rajapruek
Mueang Chiang Mai District
Chiang Mai 50100
Thailand
Waktu beroperasi: 9 pagi hingga petang

Tiket dewasa: THB100
Tiket kanak-kanak: THB50




Post a Comment

2 Comments

  1. Great article! That is the kind of info that are supposed to be shared across the internet.
    Disgrace on the search engines for no longer
    positioning this publish higher! Come on over and talk over with my website .
    Thanks =)

    ReplyDelete
  2. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you!
    However, how can we communicate?

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.