Thailand | Ada yang pernah ke San Kampaeng Hot Springs, Chiang Mai?



Thailand | Ada yang pernah ke San Kampaeng Hot Springs, Chiang Mai? Sebenarnya pada hari ketiga aku sepatutnya ke Mai Lam Museum selepas lawatan ke Mae Khampong Village dan Giant Coffee, tetapi dalam perjalanan tu ada nampak papan tanda ke kolam air panas. Hari sebelumnya pun my tour guide ada bertanya, nak pergi hot springs ke? Dah dia cerita tempat tu best siap ada servis berurut mestilah aku nak. Bercuti ke Thailand dan Indonesia rasa tak lengkap kalau tak berurut. Cuma di sini mereka tak jerit, come come! Masasssss...cheap cheap! 😄😄 



Hari ketiga di musim sejuk Chiang Mai
Ada beberapa kolam air panas di Mae On district tetapi hanya satu dibuka kepada umum dengan harga berpatutan. Yang lelain tu ekslusif la... San Kampheang Hot Springs hanya 40km dari bandar Chiang Mai, 45 minit dah sampai tapi disebabkan aku dah berada di daerah Mae On jadi lagi dekatlah. Perjalanan ke sini memperlihatkan kepada kita kawasan perkampungan yang bersih, hijau dengan rumah kampung yang sederhana dan besar. Tak nampak pula rumah nak roboh di tetepi jalan tu.

Bila uols melalui jalan-jalan di Chiang Mai dan Thailand secara amnya mesti akan perasan bahawa negara ini bersih. Tiada sampah di tepi jalan, even night market pun tak kotor. Kampungnya juga bersih jadi jangan terkejutlah kalau tandas awamnya pun bersih. Masa di pasar Hmong aku ternampak ada pelancong tu buang sampah kecil. Bila orang tu berlalu je makcik tua yang berjualan di situ terus kutip dengan muka tak puas hati. Inilah sikap yang bagus, sikap sebagai warga bertanggungjawab. Jangan buat perangai pendatang yang tiada rasa ownership. #donebebel


Di sini airnya lebih panas. 

Aku selalu juga terfikir juga macam mana boleh ada kolam air panas sedangkan tiada gunung berapi (tidur masa cikgu mengajar dulu)? Sebenarnya mata air panas terbentuk apabila air di permukaan bumi menyerap masuk ke bawah tanah lalu di panaskan oleh batuan panas dan kemudian mengalir semula ke permukaan. Di San Kampaeang Hot Springs ni ada satu tempat dimana air panas dibiarkan memancut ke atas dan ada kolam yang airnya sangat panas. Di situlah pengunjung merebus telur yang mereka beli.

Tiket masuk ke sini 100 baht seorang. Seperti biasa untuk warga tempatan lebih murah. Masa ke sini hari tu ramai juga pengunjung walaupun weekdays. Kita boleh test kepanasan air tu dengan merebus telur ayam yang dibeli di pintu masuk atau kat satu gerai di dalam kawasan air panas. Jangan hang rendam sekali kicap yang diberi sekali dengan telur tu.

Harga tiket untuk mandi di kolam air panas. Rendam kaki sahaja free.


Kita boleh duduk sambil makan minum dan merendam kaki di mana-mana tempat yang available tetapi kalau nak mandi kena bayar asing. Ada kolam untuk mandi beramai-ramai, ada untuk seorang, dengan pasangan... harga pun lelain. Datang time winter ni memang best lah, syok merendam kaki dalam air bersuhu 46C cuma bau sulfur tu agak kurang menyenangkan.

Lepas rendam kaki ai berurut, 200 baht je...murah! Dapat pula tukang urut yang highly experience, rasa ringan badan selepas sejam berurut.

   


Tersembam ke muka babi 😝

Kawasan ini luas, kita boleh duduk di mana-mana sahaja sebab laluan air panas tu dibuat sepanjang taman tersebut. Taman ini dipelihara dengan baik, rumputnya pendek dan ditanam bunga-bungaan. Tempat camping juga disediakan. Best lah Chiang Mai ni banyak betul tempat camping. Jika datang ke sini elok bawa tikar/kain alas jadi kita tak bertumpu di tempat merendam kaki tu saja.

Rasanya kita boleh sewa khemah.

Menarik kan? Jika ke Chiang Mai masukkan kolam air panas ini dalam itinerary ya!

San Kampheang Hot Springs
Ban Sahakorn sub-district
Mae On district
Chiang Mai.

Waktu beroperasi: 7 pagi - 6 petang



Post a Comment

0 Comments