Thailand | Pakej Percutian Muslim 4 Hari 3 Malam Ke Koh Samui



Thailand | Pakej 4 Hari 3 Malam Ke Koh Samui | Kali ni aku feeling mak datin gi travel guna pakej pelancongan. Perjalanan lebih terurus dan cepat segala-galanya maklumlah chauffered everywhere gituh.



Koh Samui panaih lit lit sama seperti Malaysia waktu itu. Koh Samui yang menghadap Teluk Thai merupakan pulau ketiga terbesar di Thailand dan terkenal sebagai tempat untuk merehatkan minda serta badan. Ia lebih tenang berbanding Pattaya yang menggila. 

Pulau ini tidak terlalu besar dan hanya memerlukan dua jam untuk mengelilinginya. Dimana-manapun akan kelihatan pelancong asing. Empat hari di sini belum ada sekalipun terserempak dengan orang Melayu, orang Cina ada tetapi tak pasti dari Malaysia atau Singapura. Kebanyakan resort quite high end jugalah mungkin sebab target pasaran mereka pelancong dari Eropah. Kebanyakan bilik/villa mempunyai dua bath shower, dengan satu di luar bilik jenis tidak berbumbung. Tuk tuk tiada, hanya songteaw. Musim sibuknya bulan Julai dan Ogos.

Yang lebih menariknya di mana pun kita menginap kita tetap akan dapat berada berdekatan pantai. Jalan utamanya pun dibina berhampiran pantai.

Ada dua buah tempat yang dikatakan lokasi menyelam bertaraf dunia- Koh Tao dan Koh Nang Yuan.

Untuk pengetahuan, Koh Samui bukan seperti Krabi yang mudah untuk mendapatkan makanan halal. Ada kedai makan tetapi tidak setempat. Nanti ai buat blog post tentang makanan halal ni, pastu lepas baca hangpa pakat share dengan kengkawan ya. Benda elok kongsikan bersama. Jika menginap di resort ekslusif kena naik motor atau sewa kereta untuk mendapatkan makanan halal tetapi Anantara Lawana Koh Samui Resort menawarkan makanan halal sepenuhnya. Chef Aziz yang menjadi tukang masaknya. Sedap baq hang! Yes, it's not very cheap but dalam percutian jimat kita selalunya ada satu satu bahagian yang kita tak berjimat kan? Ada orang menginap di hotel bajet sebab nak shopping sakan, ada orang sewa motor sebab nak peruntukan duit untuk makan besar... begitulah.

Walaupun Koh Samui tidak terlalu ramai penduduk tetapi mereka ada sekurang-kurangnya lima buah pusat membeli-belah dengan yang terbesar dan banyak jenama hebat ialah Central Festival. Besar butik Uniqlo di sini. Sekolah antarabangsa pun ada.


Lapangan Terbang Koh Samui Yang Unik
Since aku naik #BangkokAirways jadi kapal terbang mendarat terus di pulau cantik ni. Airport ini adalah milik Bangkok Airways dan menjadi hub mereka selain Bangkok dan Pattaya. Airport kecil tetapi unik, terasa benar berada di pulau dengan 'hut' dan imigresen yang open concept. Takdelah rigid terkurung dalam bangunan. Eh, memang menariklah!

Jika kita naik airlines lain dari Malaysia kita akan turun di Suratthani, naik bas sejam setengah kemudian naik feri sejam setengah lagi lepas tu naik van ke hotel. Lama kan? tapi best sebenarnya jika ada banyak masa. The journey itself yang akan meninggalkan banyak kenangan. Kalau setakat bercuti empat hari rasanya lebih sesuai terus mendarat di Koh Samui sebab kalau turun di Suratthani International Airport kita dah habiskan dua hari masa perjalanan. Dua jam sebelum fly kan dah kena berada di airport walaupun penerbangan hanya 1 jam 20 minit.

Koh Samui Airport ada ruang solat yang kecil di sebelah domestic departure gate. Nak makan, minum, last minute shopping pun boleh. International departure di Gate 6 & 7. Gate 7 ada air-cond, minuman dan snek. Airport untuk Asia's Boutique Airline kan... Janganlah nak datang lambat sangat terutama di hujung minggu, ramai pelancong beratur termasuk di duty free shop. Disebabkan airport ini open concept jadi di imigresen tu tiada air-cond ya, hanya kipas sahaja (at departure). Cair mekap.

 Samui International Airport

Kadar tambang teksi dan minibus dari Samui International Airport.


Pakej Percutian Muslim 4 hari 3 malam di Koh Samui
Percutian kali ini adalah luxury vacation tetapi boleh saja diubahsuai mengikut kehendak memasing. Mix and match ikut nafsu sendiri.

Hari Pertama
Kami naik flight 9.15 pagi dan tiba di Koh Samui 9.55 pagi. Adjust jam sesiap sebab waktunya lewat sejam dari Malaysia. Cabin crew akan edarkan muslim food dulu kepada sesiapa yang request.

Sesampainya di sana kami check-in dan makan tengahari di Pavilion Samui Villas & Resort. Ya Allah best nya bilik, siap ada jakuzi di luar. Aku ada buat video amatur, sila lihat di instagram ai. Aku nak berendam tapi tapi cuaklah pula kot kot orang atas mengintai hehee..

Selepas solat segala kami melawat Namuang Safari untuk menunggang gajah dan menonton pertunjukan binatang. Masa yang diperuntukkan agak singkat jadi kami tak dapat ke safari dan air terjun naik 4x4.

Acara seterusnya melawat perkampungan muslim di Hua Thanon. Persinggahan pertama ialah Masjid Nurulihsan di Samui Muslim Village. Masjid yang menjadi pusat pertemuan masyarakat islam di Koh Samui ini juga mempunyai pelajar tahfiz pelbagai peringkat umur. Ada yang dah jadi huffaz. Masjid ini juga sedang direnovasi jadi kalau nak menderma kepada masjid atau penuntut ilmu tu sangat dialu-lukan.

Makan malam di Melayu Samui Seafood Restaurant di kampung tersebut dengan hidangan makanan laut asli Thai. Sedapnya... lahai! Sayangnya aku tak minat ketam jadi aku makan seekor bapak ketam je. Yang minat tu kendurilah mereka, ada yang pak imam siap kopekkan...kemain. Resipi dah ditanya, nanti aku nak cuba masak kensom tu.


Pavilion Samui Villas and Resort

Namuang Safari.

Namuang Safari

Masjid Nurulihsan di Samui Muslim Village, Hua Thanon.

Hari Kedua
Selepas check-out kami ke kem Muai Thai, Superpro Samui. Kem latihan ini dilengkapi peralatan berkualiti dengan tenaga pengajar terlatih dan banyak pengalaman bertanding muai Thai. Mereka juga menyediakan penginapan untuk para pelajar. Masa kami datang tu pelajarnya semua omputehs. Dapatlah juga belajar teknik menendang dari coach tu.

Superpro Samui. Ada berani?

Tengahari tu kami makan di Anantara Lawana Koh Samui Resort. Appetizer saja empat jenis, main course tiga jenis lauk kalau tak silap. Semua sedap! Chef Aziz (warga Malaysia) yang masak. Dah 10 tahun beliau tinggal di Koh Samui. Bersesuian dengan jiwalah kot tu yang lama bertahan tinggal di pulau.

Perut dah kenyang tapi aturcara seterusnya Thai massage di Cyan Spa. Bilik yang kami dapat tu menghadap Teluk Thai. Kerlasss!

Cyan Spa, Bo Phut.

Hari ini check-in di Al's Resort, resort berbintang tiga di Chaweng yang berdekatan dengan Central Festival shopping mall. Berjalan kaki je ke Hard Rock Cafe uols. Kabaret pun ada, "tulen bang!", katanya 😉.

Petang tu kami mengejar matahari terbenam di atas bot mewah Kia Ora Katamaran. Sepatutnya naik di jeti lain tetapi disebabkan angin kuat kami terpaksa naik di depan Hansar Samui Resort, Bo Phut. Gloomy je petang tu tak nampak pun sun setting tetapi pengalaman belayar tu sangat syok. Aku memang suka naik bot, asalkan bot tu tak berhenti di tengah laut. Teroleng-oleng dilambung ombak tu yang tak tahan. Pakej sunset selama dua jam ini temasuk minuman dan snek.

Kia Ora Catamaran.

Sekejapnya pelayaran tu... kami pun 'mengukur jalan' di Bo Phut Fishermen Wharf. Setiap Jumaat ada pasar malam di sini bermula jam enam petang. Banyak juga local products yang berkenan di hati... itulah bahayanya kalau membeli-belah sewaktu perut tak berapa kosong, otak jadi kurang waras berbelanja.


Hari Ketiga
Kami check-out lagi... ai tak kisah sebab semua resort ada tarikan tersendiri. Boleh dikatakan semua resort besar di Koh Samui memberikan layanan terbaik.dan ada dua swimming pool.

Aktiviti hari ini, snorkelling!

Di mana? Di Koh Taen dan Koh Madsum.

Snorkelling di Koh Taen.

Pemandangan di hadapan The Treasure, Koh Madsum, 30 minit dengan bot dari Koh Samui.

Masa snorkelling di Koh Tien tu aku dok mengikut ikan warna biru yang bermuncung panjang hingga terkeluar dari kumpulan "come back here, madam!" hahaha... Mana aku sedar sebab muka di dalam air je. Lagipun masa berendam di tepi bot tu takde pula kumpulan ikan biru yang besar. Banyak juga karang laut di sini.

Lunch di The Treasure, Koh Madsum. Sedap betul tomyam. Bilik-bilik di pulau ini memang sesuai sangat untuk pasangan yang nak honeymoon/hornymoon 😚😚😚. Sunyi dan ekslusif.

Selepas itu kami ke Grandfather and Grandmother Rock. Lucah betullah bentuk batu-batu tu 😃😃. Kat blog post lain nanti ai tunjuk gambar bebanyak ye... gigih ai panjat batu pakai skirt kembang untuk mendapatkan angle yang lebih menarik hahah... jangan kecam aku sudahlah. Anggap je for educational purposes only. Kalau pergi dengan geng mereng mau 'dahsyat' gambar kami. Yang ini gambar ayu je lah huhuu...

Penis?

Hari ini mendaftar masuk pula di Fair House Beach Resort. Resort ini luas di kawasan berbukit. Masuk bilik naik buggy. Nak ke lobi naik buggy. Pemalas betul nak berjalan kaki.

Malam ni jalan-jalan di Lamai Walking Street dan menonton persembahan bunga api di pantai depan Ark Bar. Meriah beb!


Hari Keempat
Last day, check-out pukul 10 pagi kemudian buat inspection di dua resort. Memang resort di Koh Samui ni best best lah. Jangan risau, hotel sederhana dan bajet pun ada tapi kali ini kami nak fokuskan kepada pelancongan mewah sebab ramai orang Asia yang kaya.

Selepas lunch di Nara Buri Resort kami diberi peluang berbelanja lagi di Big C. Aku beli bahan memasak seperti pes tomyam dan phad Thai. Fish sauce ada berbagai jenama dan saiz pun dibeli juga. Kalau kita nak masak sendiri pun tak susah sebab banyak produk halal di Thailand ni.


Tamatlah percutian empat hari tersebut. Nanti ai ceritakan satu persatu dengan lebih detail dan lebih banyak gambar. For now feel free untuk melihat gambar dan video di www.instagram.com/ruggedmom . Bye!


Tips mandi di swimming pool
Kalau tak suka ramai orang, mandi pepagi. Bukannya sejuk sangat pun... para omputehs tu tak masuk pool pepagi, mereka lebih suka mandi sewaktu matahari terik maklumlah di negara mereka tu sejuk memanjang. Kulit kita ni dah sedia eksotik takde pasallah nak bagi rentung pulak 😁.


Tempah bilik di AGODA.. mudah, cepat dan confirm dapat.






Post a Comment

2 Comments

  1. Assalamualaikum kak nk tnya laa akk dapat lakej ni semua dr mana ya?

    ReplyDelete
  2. Hi Mafizsyaraz!

    U boleh contact tour guide di Koh Samui loveradiosamui@gmail.com

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.