KLIA2 | Low Cost Carrier Terminal Terbesar Di Dunia. Berbanggalah Awak!



KLIA2 | Low Cost Carrier Terminal Terbesar Di Dunia | Di banyak negara pelancong atau pedagang boleh masuk ke sesuat negara melalui tiga pintu masuk iaitu sempadan negara untuk darat, laut dan udara. Ada juga hanya melalui darat dan udara. Lapangan terbang ialah pintu masuk pelancong dari udara yang lebih ketat kawalan keselamatannya. Ada negara yang melakukan kawalan keselamatan di pintu masuk airport, di imigresen, ketika hendak naik ke kapal terbang dan dalam kapal terbang itu sendiri! Phewww..


Keseluruhannya Malaysia memiliki 62 lapangan terbang dengan lapan daripadanya lapangan terbang antarabangsa dan 38 berada di Malaysia Timur. Terkejut? Haa... orang yang duduk kat bandar pun belum tentu dapat naik kapal terbang, yang duduk dalam hutan banat tu their medium of transportation is aeroplane. Jadi bila ternampak mana-mana status mengeji orang sana tu eloklah ko 'bahan' si pengeji tu balik.

Lapangan terbang komersil yang terdapat di Lembah Kelang ialah Kuala Lumpur International Airport (KLIA), Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2 / LCCT) dan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Airport di Subang. KLIA digunakan oleh premium/full service airlines manakala KLIA2 bagi penerbangan tambang rendah yang juga mempromosikan syarikat mereka sebagai low-cost carrier/low-cost airline/no-frills/budget carrier or airline. Mereka menjual tiket dengan harga murah untuk tarikh penerbangan yang jauh ke depan. Nak makanan dia caj, nak minum dia caj, nak wifi dia caj, nak insurance coverage pun dia caj berasingan. Nasib baik nak kencing dia tak caj hahaha.. Jangan berkira sangat dengan travel insurance tu eh. Kalau tak nak ambil dengan syarikat penerbangan tersebut beli saja dari syarikat lain sebelum fly. 


KLIA2 SEBAGAI TERMINAL TAMBANG RENDAH TERBESAR DI DUNIA
Bangga tak? Haruslah bangga! Inilah hasil politic of development.




Gambar pukul 11 malam di bangunan terminal utama KLIA2. Lengang. Tunggulah pukul 5 pagi esok huhuu...

Tunggu ERL di sini.


Dengan fasiliti yang jauh lebih baik daripada LCCT dahulu memang tak bosanlah sementara menunggu departure. Dengan kedai-kedai yang banyak, restoran, food court, tempat berurut dan tempat merehatkan badan. Macam shopping complex airport yang satu ini. Sesaja nak datang pun boleh. Bercerita bab kedai makan ni, sedapnya roti dengan gumpalan kekacang di The Loaf tu... mata mengantuk pun kunyah juga hahaa.. 

Pesawat yang berlepas dari KLIA2 ialah dari kumpulan Air Asia, Malindo Air, Cebu Pacific dan Jetstar  95% of KLIA2 bussiness derived from "the best low cost airlines in the world"Air Asia. Tak tahulah apa motif sebenar Air Asia hendak menggunakan "LCCT" instead of KLIA2 dalam semua promosinya. Adakah untuk presure MAHB supaya menurunkan cukai lapangan terbang yang bakal dinaikkan? Mungkinkah juga untuk mengelakkan caj-caj baru yang bakal diperkenalkan? Jika caj-caj ini dinaikkan atau diadakan maka bolehlah kita katakan penerbangan tambang rendah ini "mahal tali dari beruk". Tambang 0 tapi cukai... hmm


KEDUDUKAN PINTU PELEPASAN/KETIBAAN DI KLIA2

KLIA2 Terminal and Gateway@KLIA2 overview
Dari entrance ke gate terakhir sejauh 1.5km. Jenuh beb!

KLIA2 layout plan overview


Pak Brahim's yang supply makanan.


Balai Perlepasan (Departure Hall) di tingkat 3 di KLIA2 Main Terminal Building. 
Balai Ketibaan (Arrival Hall) di tingkat 2 KLIA2 Main Terminal Building.
Pier J, K, L untuk pelepasan/ketibaan domestik. Tranfer Hall untuk yang memerlukan flight transfer di Pier L.
Pier P & Q untuk pelepasan/ketibaan antarabangsa.

Skybridge menghubungkan bangunan terminal utama dengan bangunan satelit dua tingkat. Tingkat 2 menghubungkannya dengan ruang pelepasan antarabangsa.


FASILITI TERBAIK

1) Mesin pengesahan passport otomatik
Hanya untuk pemegang passport Malaysia. Sangat mudah dan menjimatkan masa.

2) Hotel
Tune Hotel sangat dekat dengan KLIA2. Kalau nak luxury hotel boleh ke Hotel Sama Sama tapi kena naik teksi (tak sure shuttle service ada ke tak). Atau, nak yang simple boleh stay sekejap di Capsule by Container di tingkat bawah KLIA2. 

Kalau touch down je di KLIA2 terus mahu hadiri meeting, boleh membersihkan diri dan bersiap boh mekap bagai di Plaza Premium Lounge. Kadarnya mengikut jam.



Aku pula kalau flight 7 pagi, kekadang aku lepak je kat salah satu ruang yang disediakan di pintu arrival tu. Kesianlah pula nak suruh husband hantar dan jemput. Yang kiri ada kerusi, aku tak suka di situ. Yang sebelah kanan senang nak meluruskan pinggang tetapi selalu penuh. Pernah sekali aku terjaga dari tidur tiga warga Bangladesh tidur di lantai bawah (ada anak tangga). Ler... kesian pulak, tidur pun berkasta.

Ruang rehat di sebelah kiri sebelum pintu arrival.

In between kerusi tu pun ada orang baring. Tak larat la weh nak tidur sambil duduk hingga lima jam. Letak kepala atas beg. Bila kepala mula jatuh mesti kita terjaga kan? Begitulah beberapa kali. Tidur macam bebudak tahfiz zaman dulu gituh. Tak berani aku nak berehat di bilik sejuk bertilam empuk, bimbang terlepas flight, mau menagis sampai besok.

Di sini pun selesa juga untuk lepak sementara menunggu departure sebab selalunya tak ramai orang. Lokasi: tingkat bawah tempat menunggu bas/teksi.


3) Restoran yang banyak


Bernostalgia melihat tin dan cawan tu.

4) Tempat berurut.



5) Tandas yang selesa.
Tandas pun banyak. Aku selalu mengelakkan menggunakan public toilet di tempat yang ramai orang terutama bila baru mendarat. Dah la kena beratur, condition pun boleh buat darah naik bila yang menggunakan tu "monyet". Lebih baik gunakan yang jauh dari departure gate seperti di luggage collection tu. Di arrival berdekatan KFC (kot) best juga. Tandas yang di tingkat bawah tempat menunggu bas pun selesa.

Ada satu lagi di arrival juga, hari tu aku ikut tangga selepas The Loaf tu.. tak tahulah untuk staf ke apa cuma 2 atau 3 cubicle tapi ada hose. Kat tangga tu ada orang tidur, Pelik dia bila aku lalu hahaha... tak tahulah penumpang kapal terbang ke atau penumpang lapangan terbang. Tidur beralaskan kotak nampaknya. Tak pakai uniform pun, takkan staf 'mengular' kot. 

5) Sistem pengangkutan yang baik.
Selain teksi, bas dan grab/uber, KLIA Express (ERL) dan KLIA Transit juga menghubungkannya ke Kuala Lumpur. Jika anda perlu ke KLIA tetapi terlajak ke KLIA2, sila naik KLIA Transit. Hanya 2 minit untuk sampai ke KLIA. RM2 saja.

Orang KL senang nak balik rumah seperti yang aku pernah tulis di sini, orang Seremban ni macam nak balik ke Teluk Intan naik bas loncat hahah... walhal taklah jauh mana. Eh #syukurselalu .


Cuma.... aku kurang berpuas hati dengan beberapa perkara:

1) Walkalator tu. Awal bulan ni ada yang tak berfungsi. Ia juga dibuat lebih tinggi dari lantai dan tak sesuai digunakan OKU. Tak faham betul mengapa dibina begitu.

2) Frekuensi buggy service tu harapnya dapatlah dinaikkan. Gate P & Q kemain jauh oii.

3) Latihlah staf yang buat announcement di boarding area tu supaya dapat membuat pengumuman yang jelas dengan ayat yang teratur dan intonasi yang betul. Di KLIA pun sama. Bukan semua ya tapi kekadang alamak, teruknya! Staf ganti kot.


Dalam peperangan / rampasan kuasa, lapangan terbang akan menjadi fokus utama. Contohnya di Tripoli Airport dan Donetsk Airport pada 2014. Kawan aku dulu stranded di Bangkok (transit asalnya) selama lapan jam tak dapat keluar dari kapal terbang kerana perbalahan dua pihak. Mereka rampas control tower katanya. Kes-kes sebegini adalah sangat menyusahkan dan merugikan banyak pihak. Please don't do it at home.

So apalagi? let's fly! And Welcome to Malaysia!!


Note:
1. Pengguna LCC tak semestinya golongan tak berduit. To business owner, every single cent counts. Kalau bernasib baik kekadang terserempak dengan celebrity antarabangsa. Rileks je dia sebab orang Malaysia selalunya takde lah terpekik terlolong nampak artis (ke sebab aku dah tua?). 

2. Some of you might not agree with me. Jika kita mencari kekurangan, diri kita pun ada seribu kekurangan di mata orang. Kena compare apple to apple lah. Banyak lagi perkara yang baik baik di negara kita ni. Jangan nak kondem je. The grass is always (seen) greener on the other side. Berdoalah agar segala urusan dipermudahkan. Rabbi yasir waalatuassir.

3. Malaysia is so beautiful. The ONLY place that you shouldn't go in Malaysia is "the comment section".


Sekian.

Post a Comment

1 Comments

  1. Salam.
    Klia2 sangat terpuji ada surau yg besar dan bersih.
    Ada juga tempat salin baby lengkap dengan air panas dan tempat menyusukan baby.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.