Ke Lombok Ke Kita?? MITA dan ASITA Tandatangani MOU Promosi Pelancongan Malaysia-Indonesia



Ke Lombok Ke Kita?? MITA dan ASITA Tandatangani MOU Promosi Pelancongan Malaysia-Indonesia | Malaysia Inbound Tourism Association (MITA) dan Association of The Indonesia Tours & Travel Agency (ASITA) provinsi Nusa Tenggara Barat pada 1 September 2016 telah menandatangai satu Memorandum Persefahaman untuk bekerjasama dalam bidang pelancongan terutama dalam skop promosi bersama dan internship.


Encik Uzaidi Udanis dan Bapak Dewantoro Umbu menandatangai dokumen.

Sekarang trend melancong adalah ke Asia dan Asia Tenggara (boleh check statistik 2014/2015). Malaysia dan Indonesia mempunyai produk pelancongan yang hebat yang mana jika dipromosikan secara efektif ke sasaran yang tepat secara bersama, kedua-dua negara ini mampu menjadi destinasi pelancongan yang terkenal di dunia. Menurut rekod 100 juta pelancong China melancong ke seluruh dunia setiap tahun dan Malaysia mensasarkan empat juta daripada mereka ke negara ini. Kalau seorang pelancong ini berbelanja RM5,000 sahaja pun untuk penginapan, makan, transport dan shopping, dah berapa banyak wang mereka mengalir ke sini. Itu belum dikira 'tol' Kastam Dan Eksais Diraja kutip lagi. Berkepuk duit gst.

Menurut presiden MITA, Encik Uzaidi Udanis, ketika ini pakej popular pelancong ke Malaysia ialah MaSinThai, Malaysia-Singapura-Thailand. Jika dipromosikan dengan giat tidak mustahil pakej Malindo, Malaysia-Indonesia mengambil tempat. Pelancong Malaysia merupakan penyumbang kedua terbesar dalam sektor pelancongan Indonesia. Ya, kita lebih senang ke sana atas sebab berdekatan, bahasa yang difahami, budaya yang hampir sama dan makanan yang lebih sesuai selera. Kitorang ni boleh mati weh kalau tak dapat makan nasi sehari dua kali heheh... dah biasa mewah dengan makanan katakan. Lagipun Indonesia ada apa yang kita tiada contohnya gunung berapi. Lagi satu yang sukar didapati di Malaysia ialah barangan yang cantik dan murah. Super murah! (sedih sebab terpaksa cancel trip ke Bandung April lepas). Eventhough I've been to many cities in Indonesia but its still an interesting destination to me. Banyak lagi tempat yang belum diterokai.

MOU yang ditandatangai bersama Encik Uzaidi dan Bapak Dewantoro Umbu, Ketua Daerah ASITA provinsi NTB ini juga merangkumi bidang lain seperti pelaburan dan juga kursus termasuk internship kepada para pelajar. Jika nak tahu bagaimana program tu kenalah bertanya dengan MITA atau ASITA sendiri. Jangan emel kat ruggedmom eh, ai is ngak ngerti.

Sesi B2B


Buat permulaan, Lombok akan menjadi destinasi yang akan dipromosikan kerana connectivity dan pengalaman yang berbeza. Lombok lebih cantik dari Bali. Geramnya melihat gambar kengkawan yang ke sana. Teringin juga nak bergambar di kala matahari tebenam di buaian di Gili Trawangan tu. Lombok bukanlah baru kepada pelancong dan kaki climbing Malaysia. Ramai yang dah berjaya mendaki Gunung Rinjani walaupun dengarnya mencabar juga.

There are 29 daily flights to Lombok. Dari Malaysia boleh naik Air Asia dan Garuda. Jika berada di Bali boleh naik feri yang sejam sekali ke sana. Dah sampai sana jangan lupa makan Ayam taliwang, pelecing kangkung, sate ikan dan singgang, diantaranya. Yang belum berjodoh boleh ushar jejaka ganteng di sana ;-)) . Rasanya bila ke Lombok lebih sesuai menginap di hotel dan resort di tepian pantai sebab kita kan nak mandi air laut yang jernih tu?

Oh ya, 20-23 September nanti International Halal Travel Fair akan berlansung di Mataram, Lombok. So book your tickets to avoid disappoinment.

Jika anda ada banyak masa untuk travel boleh try route ini: 
Lombok-Bali-Yogyakarta-Solo-Bandung-Jakarta. Jakarta last sebab nak shopping kan? hahah.. Naik MAS/Garuda/KLM dapat 30kg free.

Pelancong dari Indonesia pula akan dibawa ke Langkawi. Selain keindahan dan keunikan Langkawi itu sendiri dengan Pulau Payar, cable car, Kilim Geo Park... pasti para pelancong ini akan shopping coklat dan pinggan mangkuk di kedai bebas cukai hingga rebah :)) Ibu ibu, jika bapaknya tak betah menemani berbelanja, tinggalkan aja di hotel berbintang lima. Atau biarkan dia bermain golf di Kuala Lumpur. Kalau dibawa nanti dia bilang udah udahlah bu... hahahha... stress pula nanti tak dapat memunggah pinggan Arcopal.

Bilalah dapat ke sana agaknya.... September ini juga ke?


Jangan lupa ke Kedah Travel Fair di MATIC Kuala Lumpur ya!


Post a Comment

0 Comments